hoe leer je de hond volgen

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
desiree1974
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 114
Lid geworden op: 03/12/13 19:25
Locatie: brunssum

hoe leer je de hond volgen

Ongelezen berichtdoor desiree1974 » 03/02/14 15:49

ik heb een vraagje,onze labje loopt op zich heel goed..
alleen ze loopt vaak vooruit en dan gaat ze soms trekken en dan ga ik stil staan en dan komt ze wel naar me toe of ik draai een kwart slag en loop die kant uit.
maar nu wil ik eigenlijk dat ze netjes naast me gaat lopen maar hoe leer je dat nu stap voor stap aan.
ik ben bang dat ik er op de verkeerde manier gaat belonen.
wie heeft er tips.
Afbeelding

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Re: hoe leer je de hond volgen

Ongelezen berichtdoor Haasje » 03/02/14 16:31

Het idee is dat je hem niet lokt/afleidt/stil gaat staan, maar de beloning systematisch gaat uitstellen waardoor hij doorkrijgt dat hij ervoor moet werken, wat labradors over het algemeen fantastisch vinden. Zit je op training? Trainen met de clicker is een aanrader. Hier staat het precies beschreven: viewtopic.php?f=20&t=82416
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Gebruikersavatar
Wimbo
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 54
Lid geworden op: 28/01/14 12:07

Re: hoe leer je de hond volgen

Ongelezen berichtdoor Wimbo » 03/02/14 16:42

Zo'n 25 jaar geleden hadden we een Golden Retriever. Van meet af aan mee op cursus gegaan. En er een (min of meer :mrgreen: ) gehoorzame hond aan over gehouden. Volgen werd gewoon gedaan met een leren riem (geen flex dus) en kort houden. Na een paar zichzelf-bijna-ophang-pogingen kreeg ie in de gaten dat gewoon meelopen toch echt een stukje prettiger was... En dat is hij blijven doen. Geen probleem mee gehad. Maar ik herinner me dat het bij andere honden soms een crime was.
La, la, la, Labrador!!

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Re: hoe leer je de hond volgen

Ongelezen berichtdoor Haasje » 03/02/14 16:49

Er is de afgelopen jaren gelukkig veel veranderd in het trainen van honden. Je kan een hond moeilijk straffen voor iets wat hij/zij niet geleerd heeft van jou.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2930
Lid geworden op: 25/02/08 10:26
Locatie: Amersfoort

Re: hoe leer je de hond volgen

Ongelezen berichtdoor Bommel Achter 't Dijkje » 03/02/14 16:53

hoe oud is jouw hond? Op cursus krijg je hulp en bedenk van een pup kan je niet verwachten dat hij steeds volgt.
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014

Joyce1
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 19
Lid geworden op: 15/10/14 11:51

Re: hoe leer je de hond volgen

Ongelezen berichtdoor Joyce1 » 27/10/14 20:38

Hoi, het volgen wil bij ons ook echt niet lukken, tenzij ik runderlong(Jezus wat stinkt dat) in m'n hand hou, dan doet ie het zo goed, als ie dan even goed heeft gevolgd en ik hem dan een stukje geef, besluit hij meteen dat ie dan ook klaar is met volgen. Kan slechts heel pak runderlongen mee over straat nemen iedere dag. Het is toch ook wel de bedoeling dat hij dit ooit eens zonder beloning gaat doen?!

Gebruikersavatar
flamingo
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 237
Lid geworden op: 24/11/13 21:25
Locatie: Zuid West Friesland

Re: hoe leer je de hond volgen

Ongelezen berichtdoor flamingo » 27/10/14 21:18

Ik heb het zo aangepakt. Als hij voor je uit gaat stil staan en wachten tot hij zelf weer naast je komt. Werkt dat niet je dan omdraaien en de andere kant een stukje oplopen. En er gewoon geen aandacht aan schenken. De beloning is dan dat hij verder lopen mag. Bij ons heeft dit heel goed gewerkt en ik hoef nu nog maar even mijn tempo wat te veranderen en dan heeft hij door dat hij te ver is. En gaan voor succes!
:zwartpootje: Billy 22-06-2013

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Re: hoe leer je de hond volgen

Ongelezen berichtdoor -kim- » 28/10/14 08:19

Joyce1 schreef:Hoi, het volgen wil bij ons ook echt niet lukken, tenzij ik runderlong(Jezus wat stinkt dat) in m'n hand hou, dan doet ie het zo goed, als ie dan even goed heeft gevolgd en ik hem dan een stukje geef, besluit hij meteen dat ie dan ook klaar is met volgen. Kan slechts heel pak runderlongen mee over straat nemen iedere dag. Het is toch ook wel de bedoeling dat hij dit ooit eens zonder beloning gaat doen?!


Hij volgt dus gewoon je hand 8)
Het is de bedoeling dat hij niet je hand gaat volgen maar jou. De link tussen het commando volgen en daadwerkelijk volgen is er nog niet.

Met aanleren, benoem ik dus het volgen en beloon dan, de tijd dat ze moeten volgen bouw ik steeds verder uit. Ik laat ze dus niet achter een koekje aan lopen, maar trek aandacht door tempowisselingen en geluidjes en benoem het dan als ze netjes naast me lopen ook al is dat maar heel kort. Ik weet niet of je met de clicker werkt, maar daar kun je het ook prima mee aanleren.
Koekje krijgen is hier ook niet einde oefening, einde oefening of training dan geef ik een vrij commando.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: hoe leer je de hond volgen

Ongelezen berichtdoor corretje » 28/10/14 11:11

Wat ik met Diezel wel doe als hij voor me loopt en sleurt, me een kwart slag naar rechts draaien en een rukje aan de riem geven, zodat hij weet dat ik een andere kant op ga. Dan heeft hij opeens van he! Ik moet opletten en dan commando volg geven. Ook op een lang pad zigzaggen. Dus opeens naar rechts of opeens naar links gaan.

Als je begint te lopen ook de hond naast je zetten en commando volg geven. En tijdens wandelen als ie netjes naast je loopt belonen met iets zachts. Dan kunnen ze door blijven lopen en hoeven ze niet te kauwen. :D En als ze toch voor je lopen een klein rukje aan de riem geven. Niet omhoog, maar opzij. Dat brengt ze uit balans en letten ze weer even op.

Maar het beste is om naar cursus te gaan. Zeker als het een jonge hond betreft.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Joyce1
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 19
Lid geworden op: 15/10/14 11:51

Re: hoe leer je de hond volgen

Ongelezen berichtdoor Joyce1 » 28/10/14 12:45

Hi,
Bedankt voor jullie reacties, ik heb volgende week maandag eerste theorie cursus, en dan hoor ik meteen wanneer ik cursus met Guus heb, ben benieuwd. Ik heb echt al van alles geprobeerd, stoppen en wachten tot de riem los hangt, om dan weer verder te gaan. En andere kant uit lopen, alleen clicker heb ik nog niet geprobeerd. Ik hoor van velen dat dat een goed iets is.
Groetjes

Desdemona
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 156
Lid geworden op: 27/06/11 19:10

Re: hoe leer je de hond volgen

Ongelezen berichtdoor Desdemona » 28/10/14 22:07

Joyce1 schreef:Hi,
Bedankt voor jullie reacties, ik heb volgende week maandag eerste theorie cursus, en dan hoor ik meteen wanneer ik cursus met Guus heb, ben benieuwd. Ik heb echt al van alles geprobeerd, stoppen en wachten tot de riem los hangt, om dan weer verder te gaan. En andere kant uit lopen, alleen clicker heb ik nog niet geprobeerd. Ik hoor van velen dat dat een goed iets is.
Groetjes


Mis een heel belangrijk detail in je bericht, belonen. :)

Goed dat je op training gaat, hartstikke leuk voor hond en baas, knopje zit er niet meer drie keer op, maar je leert wel hoe het iig wél moet. Succes!

Joyce1
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 19
Lid geworden op: 15/10/14 11:51

Re: hoe leer je de hond volgen

Ongelezen berichtdoor Joyce1 » 29/10/14 13:29

Hoi,
Ik had het erbij moeten schrijven, maar belonen doe ik uiteraard. Is wel handig zodat Guus ook weet wat er van hem verwacht wordt. Eerste keren na elke stap belonen en dan een stapje overslaan, en dan belonen en dan twee en zo verder. Op de terugweg na zo'n anderhalf uur in de bossen, dan doet ie het wel heel goed, dan is ie ook wel moe hoor. Behalve als ik dan weer andere mensen tegenkom, dan trekt ie weer even, en bij een andere hond ben ik eigenlijk zo goed als helemaal kansloos, maar we blijven ermee bezig. Als ik nu een andere hond tegenkom als Guus aan de lijn loopt, dan stop ik even, en dan moet ie even zitten, en als ie dan weer rustiger is lopen we verder. Ik heb geluk dat ik erg( vindt hij dan) lekkere versnaperingen voor hem heb. Heb runderlongen die vindt hij onweerstaanbaar.
Aankomende maandag gaat de cursus beginnen, en ben nu al zo trots op hem, hij is echt zo lief. Snap niet dat ie bij de vorige eigenaar onder een carport moest liggen.


Terug naar “Opvoeding”