Help please

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Joyce1
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 19
Lid geworden op: 15/10/14 11:51

Help please

Ongelezen berichtdoor Joyce1 » 17/10/14 22:10

Hoi,

Afgelopen maandag heb ik een labje van een jaar opgehaald, hij zou zindelijk zijn(ja ooit misschien)
Maar goed, hij is dus niet zindelijk, echt zwaar balen.
Even geschiedenis schetsen, de vrouw waarbij hem vandaan heb gehaald, kon er niet meer voor zorgen aangezien het lichamelijk niet goed met haar gaat.
Het eerste half jaar was het beestje binnen in huis, vervolgens is ie naar buiten verhuisd, toen lag ie onder de carport.
Met als gevolg dat hij daar de hele dag kon plassen en poepen.
Bij mij thuis is dat dus niet de bedoeling, dat ie te pas en te onpas alles kan laten lopen.
Een kwartier geleden ben ik met hem naar buiten gegaan, en toen heeft ie geplast, en heb ik helemaal blij gedaan, koekje gegeven.
Ik zit net met hem op de grond, loop naar de keuken en weer terug, staat ie op z'n gemak z'n mand onder te pissen. Ik op hem gemopperd, dan doet ie z'n staart tussen z'n benen en komt ie zitten bij me en draait z'n kop weg(schaamte???) waarom doet ie dit???

Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 10/03/14 13:38

Re: Help please

Ongelezen berichtdoor Brownie » 17/10/14 22:14

Omdat hij niet weet hoe het wel moet, denk ik.
Ik snap dat je er ontzettend van baalt dat hij dit doet, zeker omdat je geen pup hebt (dan kies je er bewust voor).
Ik denk dat je van voren af aan moet beginnen met de zindelijkheidstraining. Veel positief belonen als hij het goed doet en direct mee naar buiten nemen als het niet goed gaat.
Ik heb regelmatig gelezen dat een hond zijn nest niet bevuilt en het is aan de baas om te bepalen wat valt onder 'het nest'. In de meeste gevallen zal dat huis en tuin zijn.

Dat gezegd hebbende: kan het zijn dat hij gespannen is van zijn verhuizing? Is hij verder rustig en ontspannen? Gebruik je een bench?
:zwartpootje: Kindle Nova's Rebel 27-04-2014
De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!

Joyce1
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 19
Lid geworden op: 15/10/14 11:51

Re: Help please

Ongelezen berichtdoor Joyce1 » 17/10/14 22:34

Ik heb het idee dat ie verder wel gelukkig is, hij houdt van kroelen en dat doen we dan ook graag.
Hij oogt blij, kwispelt de hele dag, knabbelt graag aan alles wat ie tegenkomt, krijgt een bijthuidding en heeft een dikke tak die hij graag aan het slopen is.

Joyce1
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 19
Lid geworden op: 15/10/14 11:51

Re: Help please

Ongelezen berichtdoor Joyce1 » 17/10/14 22:36

Oh sorry, ja hij heeft een bench. Een mand in de bench en een mand buiten de bench, die buiten de bench piest ie onder

Brownie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 136
Lid geworden op: 10/03/14 13:38

Re: Help please

Ongelezen berichtdoor Brownie » 17/10/14 22:43

Alleen die mand die hij onderplast of ook de vloer, tapijt, mat, etc?
Als het echt alleen die mand is, zou ik die alvast eerst eens weghalen en zien wat er dan gebeurt!
Laat hij veel stresssignalen zien? Gapen, aan zijn bek likken, krabben, etc?
:zwartpootje: Kindle Nova's Rebel 27-04-2014
De liefste grote kleine broer die onze jongens zich konden wensen!

Joyce1
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 19
Lid geworden op: 15/10/14 11:51

Re: Help please

Ongelezen berichtdoor Joyce1 » 17/10/14 23:01

Hi,
Nou dinsdag ochtend heeft ie alles laten lopen in de keuken, dinsdag avond in de huiskamer bij de deur naar de gang, en woensdag was echt mijn schuld, ik was net te laat met reageren, ik zag dat ie moest, ik stond al op, maar had net een paar seconden op moeten staan, hij is dat natuurlijk ook niet gewend, hetzelfde met poepen buiten, hij wandelt en ineens staat ie klaar om te poepen, terwijl onze vorige hond eerst een mooi plekje ging zoeken, Guus moet en gaat meteen zitten en hopa daar ligt het.
Ik was net terug van even laten plassen, ik ga er dan niet vanuit dat ie dan meteen weer alles onder staat te piesen. Ik lees heel veel tegenstrijdige dingen op internet, slaan doen we sowieso niet. Maar de een zegt wel mopperen en ander zegt niet mopperen, sowieso gaat ie meteen naar buiten, want als ik hem betrap, dan stopt ie meteen met plassen, het is niet zo dat ie dan gewoon lekker op z'n gemakkie doorgaat.
Ik snap het even niet meer

Joyce1
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 19
Lid geworden op: 15/10/14 11:51

Re: Help please

Ongelezen berichtdoor Joyce1 » 17/10/14 23:03

Vandaag alleen de mand onder gepiest. Pff maar weer met dettol aan de gang, een geluk dat ie dat heerlijk vind ruiken, daar poets ik alles mee, heerlijk.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Help please

Ongelezen berichtdoor Romke » 18/10/14 08:59

NIET mopperen, NIET boos worden.

Hij kan hier niks aan doen. Komt uit een situatie waar hij te pas en te onpas kon plassen. Zo reageren dat hij zijn staart tussen de benen doet, is echt niet nodig.
Hij weet niet beter, je zal hem moeten leren waar en wanneer hij wel en niet mag plassen.

Ik zou als hij plast hier een commando aan verbinden, bijvoorbeeld 'plasje' doen.
Zorg dat hij buiten goed uitplast, dat hij niet door alle opwinding van een totaal nieuw leven dat vergeet te doen.

En helemaal terug naar af, net als bij een pupje. Eventueel met bench gebruik

Is hij medisch gekeurd? Want er kan natuurlijk ook lichamelijk wat aan de hand zijn dat hij dit doet, dat moet je altijd in je achterhoofd houden.
Al zou ik er hier niet gelijk aan denken, gezien de voorgeschiedenis

Gebruikersavatar
Carlijn
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 327
Lid geworden op: 20/06/12 08:51
Locatie: Het Noorden

Re: Help please

Ongelezen berichtdoor Carlijn » 18/10/14 11:32

Hier een vergelijkbaar verhaal met een vergelijkbare leeftijd van de hond. Ze is inmiddels bijna 4.
Hierboven staan al supertips.... volgens mij maar wou het toch even delen.
Onze lab is ook een herplaatser... ze was 10 maanden en bij ons was vertelt dat ze zindelijk was.. Dat was echter absoluut niet waar.
Toen ze net bij ons was was ze onzeker en angstig en verwart. Het verplaatsen van een hond is niet niets.
Consequentheid en belonen heeft ervoor gezorgd dat ze nu echt 100% zindelijk is.Hoe wij dat gedaan hebben?
Belonen als ze op de juiste plek plast. Commando plassen aanleren door belonen.
Opbouwen van alleen thuis zijn in bench.Goed kijken waar je de bench neer zet. Ik weet zeker dat als ik de bench op een afzonderlijke plek zet, zoals de gang, waar ze nooit komt , ze onzeker wordt en weer de fout in gaat. Nooit als straf in de bench eerder in de mand.
Het heeft bij ons allemaal gewerkt. Ze is inmiddels 4 en een hele stabiele hond. De verbetering is iets om trots op te zijn....
Het commando plassen is heel handig. Als we met de auto bv naar een winkel gaan laat ik haar eerst even in de berm plassen en weet ik zeker dat ze in de winkel geen nerveus ongelukje krijg.
Ze is zelfs in de tuin zindelijk... Het is te doen. geef de hoop niet op... Ook op deze leeftijd kun je ze nog van alles leren, misschien dat het iets meer tijd en begrip kost.
toy toy...
gr Carlijn

kristies
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6143
Lid geworden op: 12/10/06 17:04

Re: Help please

Ongelezen berichtdoor kristies » 18/10/14 11:38

Vooral insteken op belonen als hij buiten plast en binnen plassen zou ik zo veel als mogelijk negeren. Niet op zijn kop geven..
dat werkt averechts denk ik. Hij snapt het gewoon nog niet

Wat mooi dat je deze hond een warme mand wil bieden trouwens !


Terug naar “Opvoeding”