pup speelt,rent en springt veel!

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Lab2
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 41
Lid geworden op: 28/12/14 12:09

pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Lab2 » 18/03/15 20:23

hoi
je leest overal dat het pup voor een bepaalde leeftijd niet te veel mag rennen springen enz
onze Diesel is nu 19 weken en rent veel, (we hebben nog een hond) en we hebben ook laminaat in huis.
ook springt hij op de bank en van de bank af. Dit is niet tegen te houden, ik kan er natuurlijk niet de hele dag naast gaan zitten en ze klieren met zijn tweetjes ook vrij veel overdag. ik doe diesel in de middag even in de bench en dan gaat hij wel liggen.. dus dat is de verplichte rust. maar verder is hij eigenlijk veel in beweging overdag.


hoe doen jullie dit?

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Bowie » 18/03/15 21:01

Een pup komt bij mij niet op de bank en soms voel je je met een pup en een andere hond die samen spelen/klieren net een scheidsrechter, maar een pup weet niet wat goed voor 'm is en wanneer 't genoeg is geweest, dus ben jij degene die dat bepaald en de honden een halt toeroept of letterlijk stopt als 't te lang, te wild of weet ik het wat is.
Ik zou 't mezelf niet kunnen vergeven als door mijn schuld de pup nu iets zou oplopen waar hij/zij de rest van z'n leven last van heeft.

Lab2
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 41
Lid geworden op: 28/12/14 12:09

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Lab2 » 18/03/15 21:05

nee daar ben ik het helemaal mee eens.
pup mag wel op de bank bij ons, maar hadden hier niet over nagedacht in het begin piepte hij als hij eraf wilde en tilde ik hem.
maar een aantal weken later ging hij zelf, nu gaat het meestal wel heel voorzichtig.
ik haal de honden idd wel vaker uit elkaar maar doe ook regelmatig de tuin door open, zo van raas maar even uit samen.
ze mogen niet van de bank afspringen, maar in het bos rennen en over een sloot springen dan? dat hou je toch niet tegen of zie ik dat verkeerd..

*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 81
Lid geworden op: 23/09/12 16:09

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor *Remy* » 18/03/15 23:02

Bij ons wordt er in huis niet gerend, gespeeld en gesprongen. De pup/jonge hond zit geregeld in de bench, ook wanneer we thuis zijn. Wanneer hij zich rustig gedraagt (net zoals de volwassen honden) kan hij uit de bench. Buiten laat ik mijn pup nooit met mijn volwassen hond door de bossen rennen en over sloten springen; komt gewoonweg niet voor. Het eerste jaar (en 2e en 3e) besteed ik veel tijd aan de opvoeding; de pup en ik gaan meestal samen op pad (zonder de volwassen honden erbij); hij leert zich te focussen op mij; we spelen samen, doen kleine oefeningen, laat hem een beetje zoeken en apporteren, ontdek met hem de wereld. Ik voorkom dat hij gekke dingen gaat doen zoals weg rennen, over sloten springen ed. Soms, wanneer ik wat weinig tijd heb neem ik zowel de volwassen honden als de pup mee, maar dan wordt er rustig gelopen. Zo doen wij het, andere manieren zijn ook mogelijk hoor.

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor sbientje » 19/03/15 00:14

Hier mag de kleine ook niet op de bank, en spelen mag wel, maar wel liggend en niet te lang. Daarna haal ik ze uit elkaar en gaa ze maar weer wat voor zichzelf doen. Als ze blijven klieren gaat Charlie in de bench en Pom op haar plaats. Rennen in huis wil ik niet hebben, niet alleen vanwege de pootjes maar ik vind dat gestorm ook gewoon irritant. Rennen doen ze maar buiten en dan mogen ze best ff donderjagen. Natuurlijk kan je niet alles voorkomen maar steeds van de bank af springen is wel iedere keer een belasting voor de ellebogen. Een keer over een slootje springen kan wel, maar ook niet de hele wandeling wat mij betreft.
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Romke » 19/03/15 17:12

Je kan niet alles voorkomen, maar wat je kan voorkomen moet je doen.
Op de bank en eraf springen en op een gladde laminaatvloer landen is echt funest.
Net zoals spelen op een laminaat vloer.

Bij mij ligt een pup veel meer in de bench, mits ze zelf de rust in huis pakken.
Maar dat lijkt bij jullie niet het geval. Ik zou naar een bench schema gaan. Uurtje (met jou) spelen, trainen, eten en dan slapen. En zo de dag door.
Een pup moet je niet met een grote hond even de tuin in doen om uit te razen, is echt vragen om moeilijkheden.
Als een pup in het bos rent, en plotseling remt, glijden ze niet door omdat de ondergrond stroef is, dat is veel minder schadelijk dan een gladde vloer.
En natuurlijk springen ze wel eens. Als ik in een gebied loop met veel sloten en mijn pup had ontdekt dat slootje springen heel lollig is en hier op geen enkele manier van te weerhouden is, dan ga ik gewoon elders lopen.

Lab2
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 41
Lid geworden op: 28/12/14 12:09

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Lab2 » 19/03/15 20:08

bedankt voor de reacties.
de pup slaapt wel vaker overdag, maar ik vind wel dat ze nog veel klieren samen.
en dan echt druk zijn.
als ik in de buurt ben en ze klieren haal ik ze uit elkaar en gaat diesel in de bench, zodra ze weer rustig zijn mag hij er weer uit. en overdag deed ik hem 1 keer in de bench voor zijn eigen rust, maar dit ga ik dus inderdaad vaker doen!
ik heb ook 3 kleine kinderen dus drukte is er altijd wel, maar daar trekt diesel zich niet zo veel van aan.

oke dus jullie adviseren niet om de honden samen het bos in te laten?
2 x het bos in op 1 dag lijkt me namelijk ook niet heel handig...
verder geef ik kvv nu rond de 880 per dag. aangezien hij nu nog mooi een kilo in de week aankomt en schijnbaar een super verbranding heeft....

zouden jullie gaan minderen of dit zo blijven geven?

vast bedankt!

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Romke » 20/03/15 14:25

Denk dat het een goed idee is meer rust in te lassen!

Tsja.. niet samen het bos is... als het dan flink gek doen en ouwhoeren is, dan zou ik het niet doen. Ik weet niet hoe dat bij jullie is.
Waarom is 2x niet zo handig?
Ik vind het voor aandacht richting mij, ook wel heel lekker om een pup juist alleen mee te nemen.

Voeding zou ik zo laten, kilo per week groeien is gemiddeld voor een labje, mits je ziet dat jouwe er echt te dik van word natuurlijk dan aanpassen.

Lab02
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 12
Lid geworden op: 03/01/15 21:25

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Lab02 » 23/03/15 09:15

ja dat is wel waar, de aandacht voor mij is minder met de andere hond erbij.
maar om nou met 3 kleine kinderen het bos in te gaan 2 x. lijkt me nou niet bepaald handig :-)
maar het is inderdaad wel een idee om af en toe eens met Diesel alleen te gaan.
ja diesel is zeker niet te dik, dus dan blijf ik dit nog even geven inderdaad.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Romke » 24/03/15 06:32

Met drie kleine kinderen erbij is het wel heftig. Hoe klein? Zitten ze nog in een kinderwagen?
Anders kan je er ook voor kiezen om je pup in een wagen te zetten, neem je de hele kliek in 1x mee, en kan pup er af en toe uit.

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Nancy » 24/03/15 07:36

Als je toch liever maar 1 keer naar het bos gaat, kun je er ook voor kiezen de pup aangelijnd te houden. En meteen oefenen om de aandacht op jou te houden, dat is natuurlijk extra moeilijk als er een grote vriendelijke reus heen en weer rent :D

Lab2
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 41
Lid geworden op: 28/12/14 12:09

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Lab2 » 24/03/15 09:44

haha ja das helemaal een uitdaging :-)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Romke » 24/03/15 19:16

Nancy schreef:Als je toch liever maar 1 keer naar het bos gaat, kun je er ook voor kiezen de pup aangelijnd te houden. En meteen oefenen om de aandacht op jou te houden, dat is natuurlijk extra moeilijk als er een grote vriendelijke reus heen en weer rent :D


Je moet de lat niet té hoog leggen ;)
Het zal wel een uitdaging zijn ja... hahaaa.. zou ik nooit aan beginnen, drie kinderen, een volwassen hond en dan met een pup aan de lijn....

Lab2
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 41
Lid geworden op: 28/12/14 12:09

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Lab2 » 24/03/15 20:16

Hahaha. Dan hoef ik me niet te vervelen in het bos in ieder geval haha.

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: pup speelt,rent en springt veel!

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 27/03/15 14:57

Hier een pup van 15 weken en drie volwassen teven. De hele bups gaat hier elke dag samen naar bos of hei, alleen nu iets korter dan voorheen. Nu ongeveer een half uur, terwijl ik voorheen met alleen volwassen honden ongeveer een uur liep. En ja, er wordt flink gerausd en geragd door pup. De overige wandelingetjes zijn kort en aangelijnd. Verder elke dag wat oefeningetjes samen met mij. Op dat schema is de pup de rest van de dag gewoon rustig. Af en toe even de dolle vijf, maar dat doet ze maar in de tuin.

Ik heb soms wel eens geen tijd voor de bos- of heiwandeling, dan krijgen de honden noodgedwongen alleen even ´een rondje rond de kerk´ aan de lijn. Dat merk ik meteen, vooral aan de pup. Dan is ze haar energie niet genoeg kwijt en gaat ze in de huiskamer klieren met de andere honden. Die vrije wandeling heeft ze blijkbaar echt nodig om haar energie kwijt te raken.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)


Terug naar “Opvoeding”