Eerste nacht(en).

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Stephan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 126
Lid geworden op: 16/04/15 16:55
Locatie: Puttershoek

Eerste nacht(en).

Ongelezen berichtdoor Stephan » 19/04/15 18:23

Hallo allemaal.

Over een weekje komt onze eerste puppy, een zwart reutje genaamd Diesel. :verliefd1:
En ik heb veel verschillende adviezen gelezen over de eerste nacht(en), want de één zegt op de slaapkamer laten slapen en de ander zegt zover mogelijk van de slaapkamer vandaan of in de bench leggen.

Ik weet nu niet echt wat nou het beste is en daarom ben ik heel erg benieuwd naar jullie ervaringen met de eerste nacht(en).
:zwartkopje: Diesel (ferrero v. budilium hof) 02-03-2015

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: Eerste nacht(en).

Ongelezen berichtdoor Nancy » 19/04/15 19:53

Stel je voor: je wordt geboren en wekenlang lig je op een klutje met allemaal geluidjes en warme lijfjes om je heen... En dan ineens in een vreemde omgeving in je uppie.

De eerste week hebben ze allebei bij mij geslapen. In de bench naast mijn bed: piep, hand erheen, gerustgesteld en weer verder slapen. Halverwege de nacht een keer eruit om te laten plassen. Allebei sliepen ze na een week beneden omdat ik merkte dat het genoeg was. Ze hebben nooit gepiept in de bench, tenzij er iets mis was, zoals toch nog een plasje moeten doen.

Uiteraard is het ook zo dat ook de echte volhouder op een gegeven moment stopt met janken als je ze alleen beneden zet.

Ik wil echter graag mijn pupsel meegeven dat ze dag en nacht op me kunnen rekenen.

Netty
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1498
Lid geworden op: 25/06/08 13:19
Locatie: Katwijk zh
Contacteer:

Re: Eerste nacht(en).

Ongelezen berichtdoor Netty » 19/04/15 21:07

Dan ben ik een ontaarde moeder :oops: Alle drie mijn honden en laatst heb ik een 6 weken lang een pup in huis gehad vanaf 8 weken en ik ben gewoon mijn bed in gegaan. Heb dus niet naast ze geslapen. En eigenlijk is het gewoon hartstikke goed gegaan. Ook hebben ze niet op mijn slaapkamer gestaan.
Maar goed, ieder moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt.
Ik zou ze wel gelijk met de nacht in de bench doen. Je zou de bench eventueel kunnen verkleinen. Ook ben ik er niet met de nacht er uit gegaan om ze te laten plassen.
:blondpootje: Boyka ( 29-01-2008 - † 12-05-2018 )
:bruinpootje: Barry ( 15-02-2009 - † 09-05-2018 )
:zwartpootje: Bliss
:zwartpootje: Biezjoe

Lien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2521
Lid geworden op: 07/05/09 22:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Eerste nacht(en).

Ongelezen berichtdoor Lien » 19/04/15 21:23

Ik ben het met Nancy eens, het is belangrijk om in die eerste periode een vertrouwensband op te bouwen. Dat gaat langzamer als je hem 's nachts "in de steek laat" Na een dag of 10 kun je je pup elders laten slapen. Je verwent ze niet. Het is voor iedereen fijner om het zo aan te pakken. In de eerste plaats voor de pup, maar ook voor jullie en je buren.
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Eerste nacht(en).

Ongelezen berichtdoor sbientje » 20/04/15 00:07

Pom en Charlie hebben allebei naast mijn bed in een bench geslapen. Voor Pom had ik een kleine reisbench geleend en Charlie zat in de stoffen reisbench. Ik denk dat ik ze zo een week of 2-3 naas tmijn bed heb gehad allebei, en toen langzaam verhuisd naar de woonkamer. Ik vond het zo wel prettig, zo zijn ze ook niet zo alleen, dat vind ik maar sneu
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
Stephan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 126
Lid geworden op: 16/04/15 16:55
Locatie: Puttershoek

Re: Eerste nacht(en).

Ongelezen berichtdoor Stephan » 20/04/15 09:43

Ik ga hem ook naast me laten slapen, dat lijkt mij inderdaad erg prettig.
Geven jullie dan de voorkeur om een bench naast je bed te zetten of zou een (grote) doos o.i.d. ook voldoen?
:zwartkopje: Diesel (ferrero v. budilium hof) 02-03-2015

ober
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 168
Lid geworden op: 01/11/12 17:56
Locatie: den haag/saint agnan

Re: Eerste nacht(en).

Ongelezen berichtdoor ober » 20/04/15 12:34

Truffel hebben we de eerste tijd -in een zacht kattenmandje- naast ons bed gehad. Voor de nachtplassen hadden we een stuk kunstgras op het dakterras gelegd.
's Nachts heeft hij nooit 1 kik gegeven. Als hij moest plassen ging hij zitten (mijn man werd wakker) en liet hem op het kunstgras een plasje doen en hoppa weer in zijn mandje en lekker verder slapen.
Daarna is hij verhuist naar beneden in de babybox. We hadden de babyfoon aan. Van het hondje zijn we nooit wakker geworden, wel de 1e nacht van de klok die naast de babyfoon stond te luiden (haha).
Nu is de lummel 4 jaar en hij sleept dat kattenmandje nog steeds overal mee naar toe. Al sabbelend tussen zijn voorpootjes valt hij in slaap.
Wel 1 x in de week even in de wasmachine om die zure lucht er uit te krijgen.
Met 4 maanden los in huis gelaten, nooit iets vernield, kortom een heerlijke puppentijd gehad.
Met zijn voorgangers is het exact zo gegaan.
groetjes,
Thea Ober

Truffel (Firwood Never ending love 19-11-2010)

Nootje
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 6
Lid geworden op: 29/01/15 16:45

Re: Eerste nacht(en).

Ongelezen berichtdoor Nootje » 21/04/15 14:24

wij hadden ons ook goed ingelezen en dan vooral het stuk: laat je hond niet wennen aan de slaapkamer, zo leert hij nooit alleen te slapen..
Dus wij vol goede moed de eerste nacht meteen beneden in de bench. Noa piepte en jankte alles bij elkaar. Bench naast het bed gezet en er met mijn hand in gelegen. Tweede nacht stukje verder van bed maar wel op de slaapkamer, derde nacht op de overloop en vierde beneden op haar vaste plek beneden. Dit deed ze super. Ik denk dat het wel slim is om haar alvast aan haar bench incl kleedjes/kussen te laten wennen! Zo is de overgang niet zo groot.

Carobella
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 286
Lid geworden op: 10/12/14 22:01
Locatie: Zeist

Re: Eerste nacht(en).

Ongelezen berichtdoor Carobella » 24/04/15 11:37

Het zijn eigenlijk dezelfde discussies als je net een kind hebt. Waaaat je baby op je kamer?????? De ene wel, de ander perse niet. Ik geloof in wat past en wat voor nu goed is. Mijn kinderen zijn ook keurig in hun eigen kamer terecht gekomen na verloop van tijd. Dus ik neem de tip van even op de slaapkamer en steeds verder weg mee. Maar dat moet je niet langer doen dan nodig is en echt gewenning ontstaat.
:zwartkopje: Cato's Saartje Uit 't Labradorium (28-10-2015)


Terug naar “Opvoeding”