Aan de bek likken

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Aan de bek likken

Ongelezen berichtdoor Miske » 18/02/13 19:57

Als ik met Xpencer weg ben geweest en ik kom weer thuis, dan tuig ik hem uit en krijg hij het "vrij"-commando. Het eerste wat hij dan gewoonlijk doet, is kort aan Olly's bek likken. Olly blijft dan statisch zitten of liggen tijdens dit hele gebeuren en laat het prima toe.

Wat zou dat gedrag betekenen? Is het een onderdanigheidssignaal van hem naar Olly toe of ??? Vind het wel liefffffff hoor :verliefd1: !
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Gebruikersavatar
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 513
Lid geworden op: 26/10/08 16:14
Locatie: Tienen

Ongelezen berichtdoor perelaar » 19/02/13 09:35

Onze Harpo doet het geregeld bij Flora, Flora laat het toe en gaat er zelfs voor zitten. Oor uitlikken doet hij ook.

Flora is nogal dominant, misschien vandaar?
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 19/02/13 17:58

Geen idee; ik vind tegengestelde uitleg op het web, vandaar mijn vraag hier :).
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Ongelezen berichtdoor corretje » 19/02/13 21:29

Volgens mij is het onderdanigheid. Diezel doet het ook bij Kira. Maar doet het ook bij de hond van de overburen. En die doet het ook bij Kira. Om het ingewikkeld te maken :D Maar likken is sowiezo een teken van onderdanigheid. Tenminste dat vertelde onze dierenarts.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 20/02/13 21:00

Oh zou dat echt zo zijn? Ja, het kan wel hoor, want Xpencer is een onderdanige kerel. Olly eigenlijk ook maar blijkbaar is zij als oudste toch een belangrijke tante in Xpencers' ogen :)!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 165
Lid geworden op: 21/11/12 15:35
Locatie: Antwerpse Kempen

Ongelezen berichtdoor Pixie » 22/02/13 17:04

Likken aan de bek is inderdaad iets wat een ondergeschikte hond doet bij een dominanter exemplaar.

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 27/02/13 17:34

OK, thanx! Daarstraks waren ze gezamelijk aan een penslap aan 't trekken/sleuren/knauwen. 't Deed me denken aan die spaghettiscène met die hondjes, of waren het katten (weet het al niet meer, een tekenfilm in elk geval). Ze vinden dat beiden prima. Geen gegrom of wegloopgedrag trouwens. Vind dat echt superleuk!!!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 165
Lid geworden op: 21/11/12 15:35
Locatie: Antwerpse Kempen

Ongelezen berichtdoor Pixie » 03/03/13 16:36

Dat waren inderdaad hondjes, "Lady en de vagebond".

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 10/04/13 22:33

Ik heb gelezen dat honden die hun aanwezigheid laten 'voelen' (zoals bij je komen zitten en tegen je aanleunen zonder uitnodiging) dominant zijn. Er is idd ook veel informatie waaruit blijkt dat juist likken onderdanigheid is. Charlie hier is een herplaatser met extreem angstig gedrag en hij is zeer onderdanig (ook duidelijk te zien volgens trainer). Hij likt ook meestal de bek van Kismo 's ochtends en het liefst likt hij ons ook nog af.


Terug naar “Gedrag”