Raar gedrag

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1432
Lid geworden op: 30/08/10 23:18
Locatie: eindhoven

Raar gedrag

Ongelezen berichtdoor jeltje » 08/04/13 14:06

Zyva vertoond de laatste tijd raar gedrag als ik thuis kom van mijn werk. Eerst was ze altijd super blij dat ik er was en stond ze al vrolijk kwispelend bij de deur op me te wachten. Tegenwoordig vind ik haar halverwege de kamer helemaal ineen gekrompen alsof ik haar helemaal af ga slaan! Echt zo ongelooflijk zielig ziet het er uit. Als ik dan vrolijk tegen haar begin te praten en haar knuffel is het weer over maar ik snap er niks van. Ik heb haar nog nooit iets aangedaan. Heel soms komt het wel eens voor dat ze bijv in de keuken heeft gepoept omdat ze diarree had maar ook dan heb ik haar daar nooit voor gestraft. Er staan geen apparaten aan, zoals een vaatwasser ofzo dus ik denk ook niet dat het iets met geluiden te maken heeft. Ik weet echt niet wat het is, maar vind het zo vreselijk om haar zo aan te treffen! Iemand enig idee waar het mee te maken kan hebben of tips hoe ik dit weer kan doorbreken?

Gebruikersavatar
Susan78
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 853
Lid geworden op: 18/01/13 16:45
Locatie: Halfweg

Ongelezen berichtdoor Susan78 » 08/04/13 15:18

Ja, ik snap dat je het naar vindt om haar zo aan te treffen als je thuiskomt!! :( Heb je misschien de mogelijkheid om eerst stiekem door een raam naar haar te kijken voor je de sleutel in het slot steekt? Zit ze dan ook al zo zielig in de kamer? Soms nemen wij ongemerkt een lichaamshouding aan, zo van ojee.. arme ziel!! Daar reageert de hond dan weer op.. Snap je wat ik bedoel? Als ik tegen Lex zeg: aaaaahhhhhh, wat ben je zielig!!! Dan gaat ie meteen heel zielig kijken.. Misschien heb ik het mis hoor, maar je kan het altijd even checken.. Sterkte ermee en ik hoop dat je snel een oplossing vindt, waardoor ze je als vanouds kwispelend en blij begroet als je uit je werk komt!
:bruinkopje: Lex 27-02-2003 (overleden op 28-11-2014) voor altijd in ons hart..
:blondkopje: Joep (Wise Tails Lucky Boy) 21-05-2012

Gebruikersavatar
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1432
Lid geworden op: 30/08/10 23:18
Locatie: eindhoven

Ongelezen berichtdoor jeltje » 08/04/13 15:30

Ik begrijp wat je bedoelt en ga zeker eens proberen of ik eerst door het raam kan kijken om te zien wat ze doet, maar ze hoort vaak de auto al op de oprit en normaal gesproken sprint ze dan al naar de achterdeur maar nu dus niet meer. In denk niet dat ze op mijn lichaamstaal reageert want ze heeft me dan nog niet gezien. Via de bijkeuken en de keuken kom ik in de kamer en daar zit ze dan ineen gedoken, normaal gesproken staat ze me dus blij op te wachten bij de achterdeur. Als ik haar in de keuken roep dan komt ze vanuit de kamer (dan heeft ze me nog niet gezien) helemaal in elkaar gedoken naar me toe gekropen!

Gebruikersavatar
Susan78
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 853
Lid geworden op: 18/01/13 16:45
Locatie: Halfweg

Ongelezen berichtdoor Susan78 » 08/04/13 15:36

Agossie!! Arme Zyva!!!! Hoop dat je er gauw achter komt wat de oorzaak is...
:bruinkopje: Lex 27-02-2003 (overleden op 28-11-2014) voor altijd in ons hart..
:blondkopje: Joep (Wise Tails Lucky Boy) 21-05-2012

Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 165
Lid geworden op: 21/11/12 15:35
Locatie: Antwerpse Kempen

Ongelezen berichtdoor Pixie » 08/04/13 19:51

Dat is niet leuk, om je hond zo aan te treffen. Die moet staan kwispelen van blijdschap!

Ik heb hier een tijdje terug iets gelijkaardigs gehad. Dat kwam omdat ik door de droogte 'statisch geladen' was en mezelf via haar teergeliefde neusje ontladen had... Per ongeluk natuurlijk! Beestje was ervan onder de indruk, ook de dagen erna nog, je zou voor minder. Misschien is het zoiets?

Gebruikersavatar
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1432
Lid geworden op: 30/08/10 23:18
Locatie: eindhoven

Ongelezen berichtdoor jeltje » 08/04/13 21:05

Dat heb ik ook wel eens met Zyva inderdaad, maar ze vertoont het gedrag alleen maar als ik een paar uur weg ben geweest, voor de rest niet. Als ik even een boodschap ben wezen doen staat ze me gewoon blij op te wachten.

*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 81
Lid geworden op: 23/09/12 16:09

Ongelezen berichtdoor *Remy* » 09/04/13 06:06

Zou het gedrag negeren en niet op haar reageren wanneer ze deze houding aanneemt. Onbewust ben je het gedrag, dat je niet wilt zien, aan het versterken door haar juist voor dat gedrag te belonen (je gaat blij tegen haar praten en doet uitnodigend). Kan zijn dan Zyva deze gedrukte houding aanneemt omdat, in haar ogen, dit de houding is die ze aan moet nemen omdat jij hier blij op reageert.
Zou dit gedrag negeren bij thuiskomst (je zegt dus niets tegen haar en kijkt haar niet aan); je hangt je jas op, pakt wat drinken, gaat zitten en pas wanneer Zyva in een normale houding staat of beweegt roep je haar bij je en haal je haar aan en ben je blij haar te zien.

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 09/04/13 09:31

Sluit me aan bij mijn voorganger.
Hoe het komt kan allerlei oorzaken hebben. Misschien ooit ergens van geschrokken toen je weg was? Of toch door die diarree ondanks dat ze daarvoor niet bestraft is...
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Gebruikersavatar
Anita74
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 353
Lid geworden op: 26/07/12 08:55

Ongelezen berichtdoor Anita74 » 09/04/13 10:20

Inderdaad, zeker niet het gevoel geven dat je haar sterkt in dit gedrag. Negeren en als ze blij naar je toe komt, dat heel erg belonen.
Shuka ♂ 12 juli 2000 - 29 januari 2013
Taico ♂ 21 februari 2013

Gebruikersavatar
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1432
Lid geworden op: 30/08/10 23:18
Locatie: eindhoven

Ongelezen berichtdoor jeltje » 09/04/13 15:56

Denk dat het zeker goed is dat ik haar geen aandacht meer ga geven als ze zo doet, had ik zelf ook moeten bedenken :oops: . Maar het breekt mijn hart als ik haar zo zie dus het zal moeilijk zijn haar te negeren maar is wel het beste ja. Neemt niet weg dat ik zo graag zou willen weten wat de oorzaak is. Een vriendin van mij opperde de mogelijkheid dat ze misschien op de bank ligt als ik er niet ben terwijl ze weet dat ze dat niet mag en dat ze daarom zo doet. Ik ga haar dus voortaan negeren als ze zo doet en ik probeer eerst door het raam te kijken om te zien waar ze ligt. Bedankt voor het meedenken allemaal.

Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 165
Lid geworden op: 21/11/12 15:35
Locatie: Antwerpse Kempen

Ongelezen berichtdoor Pixie » 09/04/13 16:33

Lijkt me ook inderdaad de beste optie. Maar niet de gemakkelijkste ;-). Lukt je wel hoor!!!

renate
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2197
Lid geworden op: 13/02/09 08:43
Locatie: Rijen

Ongelezen berichtdoor renate » 09/04/13 19:06

De hond van mijn collega doet dat ook.
Toen ze hier logeerde deed ze alleen de eerste dag zo toen ik thuis kwam maar ja als ze in een hoekje weg gekropen ligt kreeg ze geen aandacht want de jongens wilde wel heel graag komen kroelen. Na die eerste dag heeft ze dat verder niet meer gedaan en toen ze weer thuis was deed ze het wel weer.
Ook mijn collega roept haar dan bij hem en kroelt met haar tot ze weer gewoon doet.

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 09/04/13 21:23

Ach jee, die arme Zyva. Dat lijkt me voor haarzelf ook niet leuk. Als ze dat gedrag vertoont, zal ze ook echt wel angstig zijn.

Weet je zeker dat ze toch niet stiekem iets stouts doet tijdens je afwezigheid, bijv. op een stoel liggen?
Ik heb ook wel eens een dergelijk verhaal gelezen waarbij achteraf bleek dat de hond zo bang was geworden van de glazenwasser. Zoals ik Zyva ken, is het wel een heel sensibel hondje. Wie weet, wat voor klein voorval er in haar koppie heel groot is geworden.

Misschien kan je proberen de hele situatie te doorbreken door haar een tijdje niet meer in de kamer achter te laten. Misschien weer even tijdelijk in de bench of in de hal of keuken opsluiten als je weggaat? En dan een ongewassen t-shirt van jezelf of een ongewassen opgestopte sok erbij, zodat ze een lekker veilig luchtje bij zich heeft. Eens kijken of het dan misschien bijtrekt?

Dikke knuffel voor Zyva.

Hanneke

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 10/04/13 14:19

*Remy* schreef:Zou het gedrag negeren en niet op haar reageren wanneer ze deze houding aanneemt. Onbewust ben je het gedrag, dat je niet wilt zien, aan het versterken door haar juist voor dat gedrag te belonen (je gaat blij tegen haar praten en doet uitnodigend). Kan zijn dan Zyva deze gedrukte houding aanneemt omdat, in haar ogen, dit de houding is die ze aan moet nemen omdat jij hier blij op reageert.
Zou dit gedrag negeren bij thuiskomst (je zegt dus niets tegen haar en kijkt haar niet aan); je hangt je jas op, pakt wat drinken, gaat zitten en pas wanneer Zyva in een normale houding staat of beweegt roep je haar bij je en haal je haar aan en ben je blij haar te zien.
Precies dit wilde ik ook zeggen.
Heb ook nog even nagedacht waar de reactie van kan komen. Ik heb namelijk ooit een casus gehad van een hond met hetzelfde gedrag. En waar kwam dat van. Ze hebben een glazen deur tussen hal en hal en voordeur.
De eigenaar kwam. De hond was zo blij, dat hij naar de hal rende , daarbij de glazen deur niet opgemerkt heeft en er vol tegenaan geknald is, en precies op dat moment kwam de baas binnen. Dus, de hond associeerde de pijn met het binnenkomen van de baas. Bovenstaand advies gegeven en het is weer goed gekomen.

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kay » 10/04/13 15:22

Ik zou anders een webcam aanzetten tijdens je afwezigheid ...
Zo kan je haar filmen gedurende jouw afwezigheid en kun je misschien ontdekken waarom (en wanneer) ze dit gedrag gaat vertonen

Succes, lijkt me lastig om je hond zo te zien als je thuiskomt :(
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015


Terug naar “Gedrag”