Tom en de nieuwe kitten

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Gerdien
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 286
Lid geworden op: 10/11/11 17:20
Locatie: Putten

Tom en de nieuwe kitten

Ongelezen berichtdoor Gerdien » 06/06/13 13:03

Ik heb het forum al even doorgenomen, maar mijn vraag is toch nog niet helemaal beantwoord, daarom toch aan alle katteneigenaren:

21 juni komt onze grijze kitten Felix bij ons wonen. :applaus:
We willen graag dat Tom dit goed oppakt en niet op de kitten gaat jagen.
Tom woont bijna een jaar bij ons, en ervaart ons huis als zijn huis en de kitten ws.als een indringer. Hoe hebben jullie dit begeleid toen er een kitten bijkwam?
Ik ben benieuwd.... :wink:

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 06/06/13 13:34

Indringer? Nee toch, bij labjes is het over het algemeen 'hoe meer zielen hoe meer vreugd', tenminste bij Kismo kan het niet op zeg maar. Kismo gaat in principe niet achter katten aan, behalve als een kat hem zit te fixeren, zijn rug en haren opzet of keihard wegrent in pure angst. Vaak zijn dat katten op straat trouwens. Hier hadden we al twee katten uit het asiel, eentje is nogal angstig maar ontzettend lief en komt graag bij je zitten, de ander komt ook wel bij je maar is juist zelfverzekerd en zeer verwaand :D. De honden kwamen in dit geval juist later (uit het asiel) dus misschien is dit verhaal niet relevant voor jou, maar wat er gebeurde is dat ze achter de angstige kat aangingen en aan de ander snuffelden ze alleen. Daar was de kat niet heeeel erg van gecharmeerd. De kat deed niet gemeen hoor, maar een vuile blik was genoeg voor de hondjes haha. Labradors zijn heel lief voor andere dieren, dus ik denk dat als je ze veel samen laat en zorgt dat het jonge katje (dat is wel een voordeel hoor) vertrouwd raakt met je hond dan moet dat helemaal goed gaan. Straks liggen ze met elkaar in 1 mand :verliefd1: .
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 06/06/13 14:06

Ik had al een kat toen Pom kwam.. De kat was geen honden gewend en Pom ook geen katten. Ik moet zeggen, het is me hier een beetje tegengevallen. De kat holde steeds weg en dan ging Pom erachteraan, of ze duwde heel hardhandig haar neus in de kat. Niet rot bedoeld, maar wel irritant. Bovendien wil ik ook dat de kat gewoon kan liggen ergens zonder dat mevrouw de bruin steeds komt kwallen. Uiteindelijk heb ik wat advies gehad van Dorine en Pom verboden ook maar iets van interactie met de kat aan te gaan. Dus ook niet kijken naar d ekat. Nu gaat het een stuk beter, Pom laat de kat (meestal) met rust. De kat is inmiddels zover dat ze soms stiekem even aan Pom komt snuffelen haha. Ik denk dat het wel goedkomt met die 2, maar het is af en toe wel lastig vind ik..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 527
Lid geworden op: 28/05/13 09:43
Locatie: zwolle
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Tammie » 06/06/13 16:12

Hier is onze allereerste ervaring niet geheel positief verlopen.
Op dat moment hadden wij Tarzan en Jane nog. Bo kwam er als pup bij. De 2 kattenkoppen moesten er niets van hebben en Bo kreeg als ze de kans kregen dan ook geregeld een tik. Ik heb het zoveel als mogelijk laten begaan, alleen slaan voor het slaan vond ik niet nodig en heb ik dan ook afgestraft. Bo mocht ze niet achterna jagen.
Later hebben we er totaal geen problemen meer mee gehad en waren het dikke vriendjes van elkaar.

Bo heeft Thor gelijk na een middagje geaccepteerd. Thor was al honden gewend toen hij als kitten bij ons kwam en vond Bo ook al heel snel niet eng meer. Ook hierbij gold dat Bo in eerste instantie Thor heeft moeten negeren totdat Thor contact zocht. Een diepgaandere vriendschap tussen hun werd ook al heel snel geboren. Thor is ook echt een aantal maanden compleet van slag afgeweest nadat Bo is overleden. Nog steeds merken we gedrag bij Thor op wat we niet van hem zijn gewend. Hij is zijn knuffelmaatje duidelijk kwijt.

Ra is een verhaal apart, die kwam als herplaatser bij ons. Verwaarloosd in het verleden, nog steeds snel schrikachtig, daarnaast erg mens gericht. Bo accepteerde Ra al heel erg snel (nog sneller dan Thor Ra accepteerde) al was hij wel erg nieuwsgierig. Wel heb ik zeker bij Ra de bewuste keuze gemaakt om Bo er niet al te veel heen te laten gaan in het begin. Ra moest duidelijk zijn plaats vinden in de kattenroedel maar Bo was al snel geaccepteerd. Bo liet Ra perfect met rust wat hij bij Jane, Tarzan en Thor niet heeft gedaan. Echte vrienden zoals bij Thor, Jane en Tarzan zijn die 2 nooit geworden maar ze hebben elkaar heel snel geaccepteerd.

Als hier vreemde honden over de vloer komen accepteert thor ze heel snel, Ra tast af en is dan veel boven. Dat mag van ons. Immers heeft Ra een verleden, is sneller bang en als hij zich boven veilig voelt is dat prima.

De nieuwe pup is al bekend met katten als ze van de fokker afkomt. Ik verwacht dus geen problemen. Ra laat ik met rust, die komt vanzelf wel. Thor verwacht ik weer heel veel knuffelgedrag op den duur van en bijna directe acceptatie. Ook hierbij laat ik ze begaan. Net als dat ook de pup nu Ra en Thor niet mag gaan opjagen, niet uit zichzelf in eerste contact mag zoeken. Het initiatief leg ik dus bij de 2 katten neer. Het komt vanzelf goed weet ik uit ervaring.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding

Cissy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 261
Lid geworden op: 29/05/13 19:52
Locatie: Zuid - Holland

Ongelezen berichtdoor Cissy » 06/06/13 17:15

Hier ook twee katten en twee jaar terug de kitten Happy erbij .. Yunah snuffelde dook in haar mand waarop happy haar weer opzocht , geen probleem die twee waren twee handen op een buik .. Samen in de stoel , elkaar aflikken ... Helaas is happy een maand terug overleden ,, yunah heeft toch wel lopen kijken en zoeken maar toen ze aan happy mocht snuffelen was het oké ...happy en Bas onze rode kater lopen ook altijd een rondje van half uur mee dus zo kan het ook.

Soms logeert Guus hier de kat van onze dochter die kan nog weleens een langs yunah lopen en quasi een tik uitdelen ,, om te pesten ,,yunah is te lief als ze een tik terug geeft of opstaat dan is Guus zo weg maar nee zij duikt in de mand in de gang of loopt om voor hem .... Zal volgende jaar wennen zijn want dan komt ie echt hier wonen als zij voor 2 jaar naar Afrika gaat.... 8)
each day is a gift

Desiree
Erelid
Erelid
Berichten: 4536
Lid geworden op: 22/08/04 11:14
Locatie: Leidschendam

Ongelezen berichtdoor Desiree » 06/06/13 17:51

Hier ging het prima toen er een kitten bij kwam. Lara vindt onze katten prima, maar vreemde katten vindt ze maar niets.

We hebben Lara thuis aan de riem gedaan en haar geaaid. Ondertussen de kitten op schoot gezet. Lara ging blaffen. En de kitten met een hoge rug blazen. De held. Toen Lara direct gezegd te stoppen. Zodra ze stopte gingen we verder met het kroelen van Lara. Dat steeds opnieuw.

Toen dat goed ging hebben we Lara los laten lopen en de rest herhaald. Daarna gewoon alles los gelaten en gezorgd dat de kittens (2 broertjes) weg konden komen. Binnen twee weken gaven de kittens Lara kopjes en vond Lara het ook best.
Groetjes,
Désirée

Afbeelding

Gerdien
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 286
Lid geworden op: 10/11/11 17:20
Locatie: Putten

Ongelezen berichtdoor Gerdien » 06/06/13 21:35

Fijn dat jullie de moeite nemen om even te antwoorden! :klasse:
Over het algemeen lees ik dat het vaak wel goed komt tussen hond en kat, dat geeft ons moed! :D Tom zijn bench staat momenteel juist open als ik wegga en 's nachts ook, dat doet hij heel goed. Maar met de komst van de kitten is het misschien goed om hem weer ( tijdelijk) in de bench te doen als we even niet op kunnen letten? Dan krijgt hij ook niet de kans om het opjagen leuk te gaan vinden, want dat is toch vaak het grootste probleem tussen hond en kat. Hadden jullie ook een bench o.i.d. voor de kat? En zo ja, hoe lang gebruik je die ongeveer?

Gebruikersavatar
Koor
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1528
Lid geworden op: 15/01/09 14:33
Locatie: Almere

Ongelezen berichtdoor Koor » 07/06/13 21:28

Wij hadden al een kat toen Jochem kwam. Inmiddels is Jochem ruim 4 en is er nog steeds sprake van een gedoog beleid. Jochem is altijd een beetje lomp en hondentaal en kattentaal verschilt toch wel een beetje :D Indy (kat) doet echter nooit vervelend tegen Jochem en komt zo nu en dan zelfs even bij hem snuffelen. Echte vrienden zullen het nooit worden.
Hiervoor hebben wij ook een hond en een kat gehad en dat waren dikke vrienden. Lagen samen in een mand en dronken gezamenlijk uit de waterbak van Casper. Er is dus hoop :)
Veel plezier straks met je kitten.
Afbeelding
Met dank aan Sharon

:blondpootje: Jochem (Zimyis Azizi)

Desiree
Erelid
Erelid
Berichten: 4536
Lid geworden op: 22/08/04 11:14
Locatie: Leidschendam

Ongelezen berichtdoor Desiree » 07/06/13 23:11

Koor schreef:Wij hadden al een kat toen Jochem kwam. Inmiddels is Jochem ruim 4 en is er nog steeds sprake van een gedoog beleid. Jochem is altijd een beetje lomp en hondentaal en kattentaal verschilt toch wel een beetje :D Indy (kat) doet echter nooit vervelend tegen Jochem en komt zo nu en dan zelfs even bij hem snuffelen. Echte vrienden zullen het nooit worden.
Hiervoor hebben wij ook een hond en een kat gehad en dat waren dikke vrienden. Lagen samen in een mand en dronken gezamenlijk uit de waterbak van Casper. Er is dus hoop :)
Veel plezier straks met je kitten.


Dat is hier ook. We hebben een grote waterbak. Hier drinken zowel de katten als Lara uit. Ze liggen ook tegen elkaar aan in de mand. Echte vrienden.
Groetjes,

Désirée



Afbeelding

Gebruikersavatar
charly
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 156
Lid geworden op: 09/08/11 10:44
Locatie: Wieringerwaard

Ongelezen berichtdoor charly » 09/06/13 08:13

Je kan altijd Tom in de bench doen als je het katje gehaald hebt en hem gewoon rond laten lopen om te wennen. Als de kat dan een beetje aan de hondenlucht gewend is, laat je Tom eruit. Je moet alleen het jagen voorkomen, maar dat is logisch :)
Het lukt vast, veel plezier met het nieuwe kattenkind.

Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2930
Lid geworden op: 25/02/08 10:26
Locatie: Amersfoort

Ongelezen berichtdoor Bommel Achter 't Dijkje » 09/06/13 10:49

Hier was Bommel 2 e huisgenoot, Mysty accepteerde hem. Ze was een rottweiler gewent die haar accepteerde toen ze bij ons kwam, de labradorpup was wat onstuimig
Amy vond ze niet zo leuk, ze was veel boven het 1 e halfjaar. Wij krijgen woensdag een kitten erbij die gaat in de bench als wij weg gaan tot dat ik zeker weet dat ze alle 4 zonder problemen met elkaar omgaan :D

Succes in ieder geval
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014


Terug naar “Gedrag”