Soms grommend machtsvertoon(?) naar kleinere honden/pups

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Kellietje87
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 16/08/14 19:14
Locatie: Capelle aan den IJssel

Soms grommend machtsvertoon(?) naar kleinere honden/pups

Ongelezen berichtdoor Kellietje87 » 25/05/15 11:38

Hallo,

Dex is nu ruim 11 maanden. Binnenshuis een rustige, lieve en volgzame labrador. Buiten ontzettend enthousiast, speels en onderzoekend. Nog steeds is Dex meestal erg enthousiast naar andere honden, hoewel hij soms gelukkig ook een wat onderdanige houding aanneemt en wat voorzichtiger te werk gaat dan vroeger. Meestal is Dex 'the underdog' en eerder overmatig onderdanig dan dominant. Sinds enkele weken merk ik echter dat hij richting kleinere honden maar ook pups wat ander gedrag laat zien wat ik totaal niet herken van hem.

Het begon bij een volwassen kleine hond, soort terrier denk ik, die net chemisch gecastreerd was. Hij legde zijn poot op het hondje en toen het kleine hondje daar snauwend op reagerende begon Dex te grommen en zichzelf dichter naar de hond te bewegen. Hij hapte niet o.i.d maar hij deinsde ook niet terug van het gesnauw van de andere.

Daarna is het een paar keer voorgekomen dat hij naar een pup, na een tijdje van onderzoeken en (wat te wild) spelen begint te grommen. Net alsof hij wil laten zien dat hij inmiddels ook heel wat voorstelt. Hij doet zoiets echter nooit naar grotere honden. Maar omdat dit pups zijn, maak ik me er zorgen over. Hij doet in feite niet veel, maar het gegrom klinkt niet fijn en hij lijkt de kleinere honden naar de grond te willen drukken met z'n snuit of iets.

Kan dit bij de pubertijd horen of heeft iemand een mogelijke verklaring voor dit gedrag? Het is een paar keer gebeurd toen hij aan de lijn zat, maar even zo vaak als beide honden los waren. Er is geen pijl op te trekken want bij andere kleine hondjes gaat het dan ineens weer heel goed en spelen ze gewoon gelijkwaardig. Dex zijn rugharen staan trouwens altijd wat omhoog, bij bijna elke contact met andere honden

Ik hoop dat iemand hier iets over kan zeggen. Er zit normaal 0,0 agressie of iets in Dex dus dit maakt me wat ongerust...Ik weet ook niet goed hoe ik ermee om moet gaan.
A house without animals is not a home

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Soms grommend machtsvertoon(?) naar kleinere honden/pups

Ongelezen berichtdoor Romke » 25/05/15 19:54

Niet te zeggen zo, probeer het eens te filmen.
Grommen kan van alles betekenen, kan in spel gebeuren, een ander laten weten ergens niet van gediend te zijn, voorbode van bijten etc.
Maar op basis van een tekst vind ik het natte vingerwerk om er wat over te zeggen

Als hij de rugharen altijd overeind heeft, zou ik hem wel eerder terug halen, dan heeft hij veel opwinding

Gebruikersavatar
Kellietje87
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 16/08/14 19:14
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Soms grommend machtsvertoon(?) naar kleinere honden/pups

Ongelezen berichtdoor Kellietje87 » 26/05/15 19:30

Helaas, niemand enig idee/suggestie dus tot nu toe.

Filmen is erg lastig, want ik wil gelijk ingrijpen om e.v.t erger te voorkomen. Zelf heb ik het idee dat hij met zijn 11 maanden officieel ook nog pup is en daarom het verschil tussen hem en de 'echte' pup nog niet zo aanvoelt maar wel merkt dat hij deze hond aan kan. Dat maakt hij zelden mee dus het lijkt echt wel alsof hij even wil laten weten dat hij groter/sterker is. Iets anders kan ik er zelf ook niet van maken maar had gehoopt dat iemand het zou herkennen...

De rugharen/nekharen die omhoog komen, dat heeft hij al sinds pup, bij het minste contact met een andere hond ploppen die haren overeind. Als de nieuwigheid eraf is en het kennismaken voorbij, dan zakt het meestal wel weer. Het is sowieso een opgewonden standje hoor, hij is een tikkeltje (over)enthousiast zo nu en dan.
A house without animals is not a home

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Soms grommend machtsvertoon(?) naar kleinere honden/pups

Ongelezen berichtdoor Romke » 26/05/15 21:12

Als de haren weer zakken na ontmoeting is het niet zo'n drama.

Les je nog? dan zou je het daar nog eens kunnen vragen
Anders iemand een keer mee laten lopen

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: Soms grommend machtsvertoon(?) naar kleinere honden/pups

Ongelezen berichtdoor Milou » 23/06/15 14:51

Ik denk dat het wel met een hormoonverandering te maken kan hebben.
En als dat het geval is kan dat gedrag ook nog wel enkele maanden aanhouden. Wat ik zou doen is dit soort acties zoveel mogelijk proberen te voorkomen door bijvoorbeeld andere honden te ontwijken.
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997


Terug naar “Gedrag”