Studie naar verschillen in karakter bij labradors

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Studie naar verschillen in karakter bij labradors

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 16/06/15 21:29

http://www.appliedanimalbehaviour.com/article/S0168-1591(14)00109-9/abstract

Jammer genoeg is alleen de samenvatting zichtbaar. Voor het hele artikel moet je betalen. Maar in de samenvatting staan al opmerkelijke conclusies. Zoals dat chocolate labradors drukker zijn als ze geen aandacht krijgen dan zwarte honden en meer opgewonden, en dat ze minder trainbaar zijn en banger zijn voor geluiden dan zwarte en gele labradors.
" Chocolate dogs were more ‘agitated when ignored’ and showed more ‘excitability’ than black dogs, and lower ‘trainability’ and ‘noise fear’ than both yellow and black dogs (all P < 0.05)."
En deze: "Dogs exercised for longer periods showed less aggression, less fear of humans and objects and lower separation anxiety than dogs that were not as active." (Honden die meer lichaamsbeweging krijgen tonen minder agressie, angst voor mensen en voorwerpen en hebben minder verlatingsangst dan honden die niet zo actief waren.)
Er kunnen allerlei oorzaken zijn voor deze verschillen, waarschijnlijk is het een combinatie van factoren: erfelijkheid, ervaring en training.
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Gebruikersavatar
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1432
Lid geworden op: 30/08/10 23:18
Locatie: eindhoven

Re: Studie naar verschillen in karakter bij labradors

Ongelezen berichtdoor jeltje » 17/06/15 23:36

Hoe vaak ik de afgelopen 4,5 jaar al gehoord heb dat Zyva zo rustig is, VOORAL voor een bruine! Zelfs op de hondenschool kreeg ik te horen dat ze blij waren eindelijk weer eens een 'normale' bruine labrador te zien. Ik vond het altijd onzin en heb altijd gezegd dat kleur het karakter niet bepaald, maar ik heb het zo vaak gehoord dat je bijna zou denken dat het waar is. En nu in dit artikel ook weer. Het lijkt mij sterk dat een kleur karaktereigenschappen bepaalt toch? mocht het wel zo zijn dan is die van mij in ieder geval de uitzondering op de regel, zij is altijd al heel rustig en super trainbaar geweest.

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: Studie naar verschillen in karakter bij labradors

Ongelezen berichtdoor Nancy » 18/06/15 09:13

Ik vind het niet onlogisch klinken. Met fokken op een bepaalde eigenschap, beperk je jezelf in ouderdieren en krijg je dus meer van dat soort dingen er gratis bij.

Zo hebben wij een bruine labrador die drukker is dan de boxer. Da's apart, want die staan toch ook wel bekend om hun hoge stuitergehalte. Hij kan wel stuiteren, maar hij kalmeert en de labrador niet tot je hem letterlijk begrenst (bench dus)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Studie naar verschillen in karakter bij labradors

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 18/06/15 22:24

Selecteren op een bepaalde vachtkleur kan inderdaad onvoorziene en ongewenste neveneffecten hebben. Daar zijn voorbeelden genoeg van: witte dieren zijn vaak doof, witte hondjes hebben vaak huidproblemen, dubbel blue merle geeft 25% dove, blinde en/of steriele pups. Toen het vlekkenpatroon bij de Dalmatische hond genetisch was verankerd in het ras, bleek dat samen te hangen met de aanleg voor blaasstenen / blaasgruis. Die aanleg was meteen ook genetisch vastgelegd in het ras. Het verdunningsgen (dd) dat zilverkleurige honden geeft, blijkt samen te hangen met een vacht- en huidafwijking. En zo zullen er vast en zeker nog meer voorbeelden zijn.
Het zou best kunnen dat de vachtkleur chocolate samenhangt met bepaalde karaktereigenschappen.

Aan de andere kant kan ik me ook het volgende scenario voorstellen: chocolate was tot enkele decennia geleden een vrij zeldzame kleur. Toen die in de mode kwam, werd er vanuit een heel smalle fokbasis gefokt, vanuit maar enkele fokdieren. Stel dat één van de weinige chocolate dekreuen uit die tijd een nogal druk karakter had, dan stammen ontzettend veel huidige chocolates van die drukke reu af. En waarschijnlijk nog meerdere keren ook, via meerdere voorouders. Met veel drukke chocolates tot gevolg.
Laatst gewijzigd door Laboriginals op 18/06/15 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Studie naar verschillen in karakter bij labradors

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 18/06/15 22:25

Laboriginals schreef:Selecteren op een bepaalde vachtkleur kan inderdaad onvoorziene en ongewenste neveneffecten hebben. Daar zijn voorbeelden genoeg van: witte dieren zijn vaak doof, witte hondjes hebben vaak huidproblemen, dubbel blue merle geeft 25% dove, blinde en/of steriele pups. Toen het vlekkenpatroon bij de Dalmatische hond genetisch was verankerd in het ras, bleek dat samen te hangen met de aanleg voor blaasstenen / blaasgruis. Die aanleg was meteen ook genetisch vastgelegd in het ras. Het verdunningsgen (dd) dat zilverkleurige honden geeft, blijkt samen te hangen met een vacht- en huidafwijking. En zo zullen er vast en zeker nog meer voorbeelden zijn.
Het zou best kunnen dat de vachtkleur chocolate samenhangt met bepaalde karaktereigenschappen.

Aan de andere kant kan ik me ook het volgende scenario voorstellen: chocolate was tot enkele decennia geleden een vrij zeldzame kleur. Toen die in de mode kwam, werd er vanuit een heel smalle fokbasis gefokt, vanuit maar enkele fokdieren. Stel dat één van de weinige chocolate dekreuen uit die tijd een nogal druk karakter had, dan stammen ontzettend veel huidige chocolates van die drukke reu af. En waarschijnlijk nog meerdere keren ook, via meerdere voorouders. Met veel drukke chocolates tot gevolg.


Sorry, dubbel
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Studie naar verschillen in karakter bij labradors

Ongelezen berichtdoor sbientje » 19/06/15 01:42

Laboriginals schreef:Selecteren op een bepaalde vachtkleur kan inderdaad onvoorziene en ongewenste neveneffecten hebben. Daar zijn voorbeelden genoeg van: witte dieren zijn vaak doof, witte hondjes hebben vaak huidproblemen, dubbel blue merle geeft 25% dove, blinde en/of steriele pups. Toen het vlekkenpatroon bij de Dalmatische hond genetisch was verankerd in het ras, bleek dat samen te hangen met de aanleg voor blaasstenen / blaasgruis. Die aanleg was meteen ook genetisch vastgelegd in het ras. Het verdunningsgen (dd) dat zilverkleurige honden geeft, blijkt samen te hangen met een vacht- en huidafwijking. En zo zullen er vast en zeker nog meer voorbeelden zijn.
Het zou best kunnen dat de vachtkleur chocolate samenhangt met bepaalde karaktereigenschappen.

Aan de andere kant kan ik me ook het volgende scenario voorstellen: chocolate was tot enkele decennia geleden een vrij zeldzame kleur. Toen die in de mode kwam, werd er vanuit een heel smalle fokbasis gefokt, vanuit maar enkele fokdieren. Stel dat één van de weinige chocolate dekreuen uit die tijd een nogal druk karakter had, dan stammen ontzettend veel huidige chocolates van die drukke reu af. En waarschijnlijk nog meerdere keren ook, via meerdere voorouders. Met veel drukke chocolates tot gevolg.


Ik was een tijd geleden bij een fokker op bezoek en die vertelde mij (geen idee of het zo is hoor) dat er een aantal jaar terug ( zeg maar zo 25-30 ) een bruine reu was die zo'n beetje in de stamboom van iedere bruine lab zit. Blijkbaar nogal een draak van een hond, heb ik me laten vertellen maar goed, ik ken hem verder niet (maar heb m wel teruggevonden bij Pom haha) Dus wellicht speelt zoiets mee..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Studie naar verschillen in karakter bij labradors

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 19/06/15 10:28

sbientje schreef:Ik was een tijd geleden bij een fokker op bezoek en die vertelde mij (geen idee of het zo is hoor) dat er een aantal jaar terug ( zeg maar zo 25-30 ) een bruine reu was die zo'n beetje in de stamboom van iedere bruine lab zit. Blijkbaar nogal een draak van een hond, heb ik me laten vertellen maar goed, ik ken hem verder niet (maar heb m wel teruggevonden bij Pom haha) Dus wellicht speelt zoiets mee..


Precies! Ik weet denk ik wel over welke reu het gaat. Die verhalen ken ik ook.
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Studie naar verschillen in karakter bij labradors

Ongelezen berichtdoor sbientje » 19/06/15 13:41

wetherlam nutcracker? :) daar had ik het iig over haha. Ik ken hem verder niet en heb ook geen idee wie zijn eigenaar was.. Hij is in hetzelfde jaar als ik geboren dus is al wel een 30 jaar terug allemaal..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Karlien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4238
Lid geworden op: 15/03/05 16:08
Contacteer:

Re: Studie naar verschillen in karakter bij labradors

Ongelezen berichtdoor Karlien » 19/06/15 13:45

Laboriginals schreef:
sbientje schreef:Ik was een tijd geleden bij een fokker op bezoek en die vertelde mij (geen idee of het zo is hoor) dat er een aantal jaar terug ( zeg maar zo 25-30 ) een bruine reu was die zo'n beetje in de stamboom van iedere bruine lab zit. Blijkbaar nogal een draak van een hond, heb ik me laten vertellen maar goed, ik ken hem verder niet (maar heb m wel teruggevonden bij Pom haha) Dus wellicht speelt zoiets mee..


Precies! Ik weet denk ik wel over welke reu het gaat. Die verhalen ken ik ook.


Het blijft iets raars wat mij betreft, want dan zou een hoop zwarte reuen die van die bruine reu afstammen ook 'druk' moeten zijn ...
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Studie naar verschillen in karakter bij labradors

Ongelezen berichtdoor sbientje » 19/06/15 13:48

Karlien schreef:
Laboriginals schreef:
sbientje schreef:Ik was een tijd geleden bij een fokker op bezoek en die vertelde mij (geen idee of het zo is hoor) dat er een aantal jaar terug ( zeg maar zo 25-30 ) een bruine reu was die zo'n beetje in de stamboom van iedere bruine lab zit. Blijkbaar nogal een draak van een hond, heb ik me laten vertellen maar goed, ik ken hem verder niet (maar heb m wel teruggevonden bij Pom haha) Dus wellicht speelt zoiets mee..


Precies! Ik weet denk ik wel over welke reu het gaat. Die verhalen ken ik ook.


Het blijft iets raars wat mij betreft, want dan zou een hoop zwarte reuen die van die bruine reu afstammen ook 'druk' moeten zijn ...

dat hoeft niet misschien, als bepaalde karaktereigenschappen op het zelfde stukje gen liggen en dus tegelijk met dat bruin doorgegeven worden? Dat is hetzelfde als dat blaasgruis met stippen probleem wat bij de dalmatiers zit. maar goed, het kan ook wel zo zijn dat het idd een kwestie van training / opvoeding is.. Ik ben ook wel sceptisch, Pom had ook zwart kunnen zijn, was het dan een heel andere hond geweest? Vraag ik me altijd af, kom je toch nooit achter :D
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Gebruikersavatar
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 513
Lid geworden op: 26/10/08 16:14
Locatie: Tienen

Re: Studie naar verschillen in karakter bij labradors

Ongelezen berichtdoor perelaar » 19/06/15 14:23

Hier 2 kalme bruine labs - reu en teef.

Het is vooral opvoeding denk ik. Bruin kan evengoed een soort modekleur zijn, dan krijg je eigenaars die vooral op kleur kopen, en misschien minder een idee hebben over hoe een hond opvoeden. Krijg je ook "drukke" honden door...
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006

Gebruikersavatar
marie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 528
Lid geworden op: 28/11/11 18:55

Re: Studie naar verschillen in karakter bij labradors

Ongelezen berichtdoor marie » 19/06/15 15:30

Ik heb ook twee bruintjes gehad en allebei altijd er rustig geweest. Wel eens TE rustig!!!!!!
Max 10-05-2007
Seda 23-12-2014

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Re: Studie naar verschillen in karakter bij labradors

Ongelezen berichtdoor Bowie » 19/06/15 18:16

Ik ben nu mijn vierde labrador aan 't opvoeden.
Een gele reu, een zwarte teef, een bruine reu en nu weer een zwart teefje.

Die bruine was een geval apart die snel overprikkeld raakte van indrukken waar de andere 3 nog niet van met hun ogen knipperen.
In en om huis en tuin een heerlijke hond verder.

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Studie naar verschillen in karakter bij labradors

Ongelezen berichtdoor sbientje » 19/06/15 18:27

dat is hier ook het verschil. Pom is geen moeilijke hond maar wel heel reactief.. Ziet alles en moet ook overal wat van vinden. 1 op 1 is ze super makkelijk, goed te trainen, maar met andere mensen, honden, drukte is het soms nog wel een uitdaging. Of althans, dat vond ik het wel toen ze jonger was. Ze is vooral heel erg op de omgeving gericht, als basisstand zeg maar. Dat trekt nu wel bij hoor. Bij Charlie vind ik dat heel anders, die is meer op mij gericht. Die gaat ook zomaar geen 200 meter rennen omdat daar iemand langsfietst ofzo.. Hij vindt andere mensen en dieren ook wel leuk hoor, maar hij is niet zo'n havik als Pom.. Hij is wel schijteriger, meer dan Pom ooit geweest is..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Studie naar verschillen in karakter bij labradors

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 19/06/15 19:44

@Sabine: ik bedoelde inderdaad die reu. Ik loop al zo lang mee in het wereldje dat ik zijn tijd nog heb meegemaakt (.. oma vertelt :D ) en ik kan me herinneren dat het toen al rond zoemde dat hij drukke pups gaf.

En verder geeft ook de studie die de aanleiding is voor dit topic, aan dat oorzaken voor de karakterverschillen moeilijk aan te wijzen zijn. Er wordt gezegd dat het hoogstwaarschijnlijk een combinatie is van erfelijkheid, training en ervaring. Precies wat je hier terug leest in de diverse meningen.

Wel is het een Engelse studie. Ik weet niet of de situatie daar hetzelfde is als hier, dus dat chocolate zo´n dertig jaar geleden ineens erg populair werd en er ineens ontzettend veel op die kleur gefokt werd. En dat al die bruine labjes vooral bij trendgevoelige mensen terechtkwamen die zich misschien niet zo in hondenopvoeding hadden verdiept. Als chocolate in Engeland nooit zo´n hype is geweest als hier, spelen factoren als training en ervaring denk ik in de studie toch een mindere rol.
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)


Terug naar “Gedrag”