Rijgedrag

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
cocopops
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 17
Lid geworden op: 14/12/14 16:25

Rijgedrag

Ongelezen berichtdoor cocopops » 13/07/15 15:34

Wanneer begint een pup echt bewust te rijden op een andere hond zijn rug?
Meneer is nu 11 weken oud en rijdt op onze andere hond haar rug als hij daar de kans toe ziet. Net zoals hij doet hij ook doet bij de hond van mijn ouders.

Op de arm van mijn zus heeft hij ook dit ook al gedaan.


Is dit normaal gedrag voor een pup van 11 weken oud? :confused:

Gebruikersavatar
marie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 528
Lid geworden op: 28/11/11 18:55

Re: Rijgedrag

Ongelezen berichtdoor marie » 13/07/15 21:26

Nee, dit is zeker niet normaal gedrag voor een pup. Meteen de kop indrukken zou ik zeggen. En kijk eens goed naar de rangorde regels.
Max 10-05-2007
Seda 23-12-2014

cocopops
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 17
Lid geworden op: 14/12/14 16:25

Re: Rijgedrag

Ongelezen berichtdoor cocopops » 14/07/15 08:04

Uiteraard laten we dit niet toe. En al zeker niet op mensen.

Het grootste probleem ligt hem er volgens mij aan dat onze andere hond teveel toe laat, hij hangt bijna constant aan haar poten te bijten, aan haar staart te trekken.

En als ik dit zelf niet opgelost krijg ga ik wel ten rade bij iemand met kennis. Voor het uit de hand loopt.

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Rijgedrag

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 14/07/15 15:55

Komt heel vaak voor hoor, pupjes die op van alles rijden. Op hun knuffel, op kussentjes, op andere honden, op kinderen enz.
Ik heb er al van alles over gelezen, maar ben nog geen enkele overtuigende verklaring tegengekomen. Wat ik met mijn boerenverstand kan bedenken, is dat het ofwel afreageren is, dus frustratie kwijtraken, ofwel gewoon dat het een lekker gevoel geeft. Het heeft in ieder geval niks met seks te maken, misschien wel met dominantie, maar ook dat betwijfel ik, want ik zie soms in een nest ook heel zachtaardige pupjes die niet hoog in de rangorde staan, rijden op een broertje of zusje.

Hoe dan ook... rijgedrag is not done. Niet voor een volwassen hond en niet voor een pup. Dus moet je het verbieden: jij bepaalt aan welke regels jouw pup zich in jouw huis heeft te houden. Pupje heeft geen flauw benul van zijn gedrag en moet van ons leren, wat wel mag en wat niet. Gewoon net zoals je hem verbiedt om aan je stoelpoten te knagen. Een scherp Nee of Foei als hij rijdt en hem uit de situatie halen. Bied hem maar een alternatief aan, een speeltje of kluifje en dan is-ie weer jouw grote vriend. Volhardt hij in zijn gedrag, dan krijgt hij een time-out.

Je zal zien, dat het maar een fase is en dat dit gedrag bij ontmoediging van jouw kant, snel uitdooft.
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Gebruikersavatar
Jimmy
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 9
Lid geworden op: 01/07/15 13:42
Locatie: Holten

Re: Rijgedrag

Ongelezen berichtdoor Jimmy » 14/07/15 19:02

Onze pup deed dit al met 8 1/2 week. Was net bij me. Hij deed het vooral bij kleine kinderen. Ik had het idee dat het kwam om te kijken of hij hoger stond dan diegene waarop hij reed. Heb hen gelijk laten weten dit niet te accepteren en met 2 weken niet weer vernomen. Hij is nu 4 maand
Afbeelding
:zwartkopje: Jimmy (Only you van het Oosterhuis) 10-03-2015

cocopops
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 17
Lid geworden op: 14/12/14 16:25

Re: Rijgedrag

Ongelezen berichtdoor cocopops » 15/07/15 15:03

Bedankt voor jullie reacties.
Maak ik mij waarschijnlijk weer te snel zorgen. :)

Labradorus
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 16/01/15 12:36
Locatie: Groesbeek

Re: Rijgedrag

Ongelezen berichtdoor Labradorus » 15/07/15 15:28

Figo (bijna 6 maanden) begon er ook al vroeg mee. We verbieden het natuurlijk en heel soms ik zie hem nog rijbewegingen maken met een knuffel of een kussen. Het lijkt alsof hij dit doet wanneer hij zich prettig voelt. Toch maar verbieden....

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: Rijgedrag

Ongelezen berichtdoor sbientje » 15/07/15 17:49

rijden op een knuffel mogenz e van mij best zo eens een keertje. Pom doet het onder invloed van hormonen nog weleens op haar dekbed. Als het obsessief wordt ruim ik de knuffel op, maar verder, ik vind dat niet zo erg. Hier is het althans altijd pure spanning/opwinding die ze op dat moment dan niet kwijt kunnen. Om dat te gaan verbieden vind ik onzinnig. Op mensen rijden zou ik wel verbieden maar dan zoeken ze het zelf op, dat vind ik alweer anders. Hier gebeurde het laatst in spel een keer, ineens stond Charlie op de kop van Pom te rijden. Die trok nog net geen wenkbrauw op en negeerde het totaal. Dan ga ik hem dat niet verbieden, het is in principe gewoon natuurlijk gedrag en dat mag ie van mij best leren. Maar niet op mensen en als ie honden op gaat zoeken om op te rijden zou ik hem er ook afhalen. Hier dus situatieafhankelijk ingrijpen. Rijden vanwege spanning mag, andere honden of mensen bestijgen mag niet. Dat hebben ze overigens allebei ook nog nooit gedaan..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Re: Rijgedrag

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 15/07/15 22:53

Keo deed dit ook als pup, op een grote knuffel. Ook hier werd de knuffel even weggelegd dan. Is vanzelf over gegaan.
idd ook niet het idee dat dit seksueel of dominant was, maar net als "de gekke 5 minuten" gewoon even afreageren...
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

kristies
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6143
Lid geworden op: 12/10/06 17:04

Re: Rijgedrag

Ongelezen berichtdoor kristies » 15/07/15 23:00

Chester heeft het als pup ook wel gedaan. Op zijn knuffel
Ik stond het wel eens oogluikend toe even als het te gek werd haalde ik i.d de knuffel weg.
Hij heeft het ooit 1x op mijn geprobeerd als pup dat vond ik uiteraard niet goed.

Zag vandaag een vrouw over straat lopen met een Golden retriever en dat beest was continue tegen haar op aan het springen en rijden... :shock: en ze zei wel een soort van nee niet doen, maar echt ingrijpen deed ze niet ondanks dat ze bijna omver ging...
DAT lijkt me echt een reden voor een gedragstherapeut..

Maar goed om terug te komen op je vraag. Ik denk dat iedere pup het wel eens probeert toch ?
Als je het niet wil hebben gewoon niet goed vinden.

cocopops
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 17
Lid geworden op: 14/12/14 16:25

Re: Rijgedrag

Ongelezen berichtdoor cocopops » 16/07/15 09:22

kristies schreef:Chester heeft het als pup ook wel gedaan. Op zijn knuffel
Maar goed om terug te komen op je vraag. Ik denk dat iedere pup het wel eens probeert toch ?
Als je het niet wil hebben gewoon niet goed vinden.

Geen idee, de hond van mijn ouders heb ik als pup nooit weten rijden. Idem met onze andere hond. Dus vandaar dat ik mij afvroeg of dat wel normaal gedrag was voor zo'n jonge pup. :wink:


Terug naar “Gedrag”