Pup eist agressief aandacht op.

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Lien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2521
Lid geworden op: 07/05/09 22:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Pup eist agressief aandacht op.

Ongelezen berichtdoor Lien » 24/12/15 11:25

Ik denk dat het leven voor deze pup veel te inspannend is. Veel te veel prikkels. Een goed schema is max 3 kwartier uit de bench (incl. eten en uitlaten en spelen) en dan weer twee uur in de bench. Maak een schema en houd je daar aan. Maak het schema zo dat je zelf ook je eigen dingen kunt doen. Dus bijv. de pup om 4 uur laten eten, uitlaten en dan slapen in de bench tot een uur of 7. Dan kun je zelf koken en eten. en 's avonds moeten ze gewoon slapen, net als kleine kinderen, Dus uitlaten en de bench weer in om te slapen. 's avonds is de spanningsboog nog veel kleiner want dan hebben ze de hele dag al ervaringen opgedaan. Een peuter hoort ook niet tot diep in de avond bezig te zijn. Deze pup krijgt veel te weinig rust. Een pup moet 18 uur per etmaal slapen. Als de kleinkinderen er zijn dan zou ik een rennetje maken waar de pup in zit. Kleine kinderen en pups gaan niet samen met als gevolg dat de kinderen bang worden. Later zal dat beter gaan. Strenger straffen werkt niet voor een overprikkelde hond. Die hersentjes zitten al "vol" dus ze nemen het niet meer op. Rust is het sleutelwoord. Succes!
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Pup eist agressief aandacht op.

Ongelezen berichtdoor Romke » 24/12/15 11:33

Wat het meest opvalt in het verhaal, is dat Loesje aandacht wil op het moment dat jullie in 'rust' gaan
Heel logisch, ze heeft geen idee wat ze in die tijd moet doen. Van een pup kan je nog niet verwachten dat ze dan maar braaf gaan slapen.
Als je echt rust wil, pup in de bench. Net als dat er kinderen op bezoek komen, ze kan zich daar nu nog niet mee gedragen, dus in de bench

Je moet een pup leren zich ook alleen te kunnen vermaken, vrij in de kamer is een heel groot iets.

Waar heeft zij haar slaapplek? Ze slaapt relatief kort vind ik. En krijgt daardoor teveel vrijheid en overprikkeling

Als ze om acht uur al begint met vervelend doen, waarom dan pas om negen uur in de bench?

Hebben jullie haar al eens echt genegeerd?
Ik lees veel over corrigeren, met stem of in de nek pakken.
Wat gebeurd er als je rustig op de bank gaat zitten, van mijn part in een skipak. Armen over elkaar, en laat haar maar 'tekeer' gaan
Op het moment dat ze rustig zit, hoppa koekje erin.
Maar tot die tijd doe je echt helemaal niks. Niet aankijken, geen geluid, geen beweging met je lijf, je doet alsof je een standbeeld bent

Ze krijgt teveel reactie op negatief gedrag. En dat maakt voor haar niet uit, actie is reactie of dat nou positief of negatief is.

Verder zou ik haar meer uitdaging gaan geven met hersenwerk, voer in een anti-schrokbak of een kong wobbler
Een kong met wat lekkers erin.
Verder uitdagende hersenwerk spelletjes: http://www.hersenwerkvoorhonden.nl

Je pup heeft niet genoeg aan 12 minuutjes lopen in een ochtend, dus gaat ze klieren.

maartenslab
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 26/10/15 20:37

Re: Pup eist agressief aandacht op.

Ongelezen berichtdoor maartenslab » 24/12/15 12:06

Bedankt voor jullie geweldige reacties. :klasse:
We gaan er direct mee aan de slag !

Haar slaapplek is de Bench. Deze staat in een hoek van de kamer.
Wellicht is deze plek toch te onrustig; zeker als er kleinkinderen zijn.
We kunnen de bench ook in een andere ruimte zetten ?

Wij houden de regel aan dat een hond 4x per dag een wandeling mag maken van 1 min per week leeftijd.
Dus in ons geval 12 weken = 12 minuten.
Heeft een pup van 12 weken nog 18 uur slaap nodig per dag ?
Bestaat er een lijst waarin staat hoeveel slaap er nodig is bij oplopende leeftijd ?

Nogmaals bedankt. :applaus: Ik zal blij zijn als de puppy-cursus begint in januari.
Fijne kerstdagen allemaal. :)

Lien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2521
Lid geworden op: 07/05/09 22:10
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Pup eist agressief aandacht op.

Ongelezen berichtdoor Lien » 24/12/15 14:14

Ja zeker, en een volwassen hond slaap ook heel veel, maar hou voorlopig tot 26 weken zo'n 18 uur aan. Je zal merken dat het een groot verschil is in gedrag ;)
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Pup eist agressief aandacht op.

Ongelezen berichtdoor Romke » 24/12/15 15:28

maartenslab schreef:We kunnen de bench ook in een andere ruimte zetten ?


Dat kan je idd proberen, als het maar een vaste plek is, zodat het echt haar plekje is.

maartenslab schreef:Wij houden de regel aan dat een hond 4x per dag een wandeling mag maken van 1 min per week leeftijd.
Dus in ons geval 12 weken = 12 minuten.


Die minuten regel is een richtlijn, als je pup daarna het huis door stuitert, kan je beter wat langer, rechtlijnig met haar lopen.

Dat dit maar 4x dgs zou mogen, is nieuw voor mij.
Als mijn pup goed geslapen had, dan ging ik gewoon weer een rondje, dat was wel vaker dan 4x.
Het gaat erom dat ze voldoende kunnen uitrusten tussendoor, en niet als een idioot lange wandelingen maken.

En laat haar nieuwe indrukken opdoen, dierenwinkel, even door het dorp lopen, de markt etc

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Re: Pup eist agressief aandacht op.

Ongelezen berichtdoor Muiske » 28/12/15 09:16

Ik zou zo min mogelijk proberen om de pup een 'vrije' rol te geven in huis. Of hij is bezig met de baasjes of hij zit in de bench. Voor prikkels in de bench zou je kunnen overwegen om een kleed over de bench te doen. Wij hebben zeker in de begin tijd een fleecedeken over de bench hangen zodat het echt een donker holletje wordt.

Succes ermee, jullie zijn al erg goed bezig!
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

maartenslab
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 26/10/15 20:37

Re: Pup eist agressief aandacht op.

Ongelezen berichtdoor maartenslab » 28/12/15 11:23

Goedemorgen,
Loesje is vandaag 12 weken.
Wij hebben de afgelopen dagen alle raadgevingen die we van jullie mochten krijgen ter harte genomen.
En er zit al een heel stuk verbetering in ! :applaus: :klasse:

Als ze tegen ons op springt als wij even iets "voor onszelf" willen doen. Dan negeren we haar volkomen. En, inderdaad, dan stopt ze na 1 minuut en gaat wat anders doen. Dat moeten we nu nog vaak herhalen maar ik verwacht dat we dat steeds minder hoeven doen.
We gaan 6x per dag met haar wandelen [ca 12 min] waarvan 1x naar het bos, waar ze even vrij mag.
Verder gaat ze ook 2x per dag in onze achtertuin scharrelen. [ Wat is het toch heerlijk dat het zo'n mooi weer is :) ] !

We spelen en trainen met haar. En het belangrijkste: ze gaat veel vaker in de bench. Na max. 1 uur buiten de bench gaat ze er weer in.
Tot nu toe hebben we alleen de bovenkant van de bench afgedekt. Ze slaapt dan overdag max 1 uur.
We gaan nu toch de hele bench afdekken. Wellicht slaapt ze dan langer.

Het gaat dus veel beter ! Alleen bij bezoek zie je dat ze nog veel moet leren. :?
Vooral 1e Kerstdag was het hier de hele dag door een gekkenhuis. Vanzelfsprekend had dat zijn weerslag op Loesje.
We hebben die dag de bench buiten de drukte gezet.

Nogmaals bedankt voor alle tips.
Ik blijf wel benieuwd hoe dit bij de andere puppy's gaat of is gegaan.
Grtn Maarten :wohoo:

Carobella
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 286
Lid geworden op: 10/12/14 22:01
Locatie: Zeist

Re: Pup eist agressief aandacht op.

Ongelezen berichtdoor Carobella » 28/12/15 11:58

Maarten wat fijn om te lezen dat het beter gaat. En 1 uur buiten de bench is hier ook echt de max. Soms zelfs korter of als de situatie erom vraagt.

Ik heb Saartje vandaag voor het eerst na 30 minuten er al in gedaan om ik met zoontje aan spreekbeurt moest werken, dochter ook van alles deed en ik me dus echt niet kon concetreren met een pup die van alles aan het doen was. Bench in en bleek te gaan slapen. Nu al anderhalf uur (nou zelden dat ze zolang slaapt)

En met avondeten is het hier ook bal - ben je zelf druk, twee kids, potten/pannen - ovens en weet ik wat. Dat is gedoe. Dus voortaan met etenkoken gaan we haar er ook in doen. Met iets lekkers om op te kauwen.

En bench afdekken is zeker een goede. Hier staat de bench al in een vrij donkere hoek maar er ligt ook iets op en het gordijn erachter kan evt ook nog dicht.

Volgens mij gaat het goedkomen met Loesje :applaus:

Gr Caroline
:zwartkopje: Cato's Saartje Uit 't Labradorium (28-10-2015)

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Pup eist agressief aandacht op.

Ongelezen berichtdoor Romke » 28/12/15 15:49

Fijn dat je vooruitgang ziet!!!

Mooi dat je wat kan met de aanwijzingen die je hier hebt gekregen. Soms kan al dat advies wel eens lastig zijn door de verschillende meningen.

Mijn laatste hond was niet heel erg moeilijk, was ook vrij jong al helemaal uit de bench.
Dit in tegenstelling met de hond daarvoor, die had veel meer bench rust nodig.
Je moet er een beetje je weg in vinden. Zoals je nu zelf ook hebt ondervonden elke hond is weer anders.
Sommigen hebben tot 2 jaar echt wel de bench nodig, terwijl een ander als pup al bijna zonder bench kan

Bij bezoek is het soms nog steeds lastig, komt ook doordat er hier niet veel mensen komen.
Kan alleen maar als advies geven: laat het bezoek je pup negeren bij binnenkomst.

Die pit in een hond hou ik wel van, lekker karakter en vaak slim en goed trainbaar. Maar voor de baas een grotere uitdaging

Heel erg veel succes!

Gebruikersavatar
Chantal76
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 378
Lid geworden op: 01/11/15 07:47

Re: Pup eist agressief aandacht op.

Ongelezen berichtdoor Chantal76 » 03/01/16 17:50

Hoe gaat het met loesje?
:bruinkopje: Diego,RiJan Rangers Macintosh ,geboren 28 Oktober 2015

Afbeelding

maartenslab
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 26/10/15 20:37

Re: Pup eist agressief aandacht op.

Ongelezen berichtdoor maartenslab » 03/01/16 23:18

Met ons Loesje gaat het wel wat beter.
Eigenlijk moet ik zeggen: wij leren steeds beter hoe we met haar om moeten gaan. 8)

Meer rust en regelmaat doen ons [baasjes en hond] goed.

Wel blijft het moeilijk dat ze als wij "Corrigeren" bedoelen, "Aanmoedigen" begrijpt.
En dan dat happen...... :? :mad: :confused: Als je haar over haar kopje aait..... hup de tanden in je hand.....
Zolang we brokjes in onze hand hebben luistert ze fantastisch, maar als dat niet zo is.... :(

Ik ga nu nog 1x uitlaten [in de regen ] en dan: Loesje in de bench en ik naar bed. :slapen:
Een hond ? Heerlijk toch ? :klasse:

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Re: Pup eist agressief aandacht op.

Ongelezen berichtdoor Bowie » 03/01/16 23:53

Misschien eens niet over haar koppie aaien, maar onder haar oor haar wang 'kriebelen' of in haar hals onder haar kin.
Als je weet op welke momenten of bij welke handelingen ze het doet zou ik die nu een tijdje achterwege laten.

Gebruikersavatar
Chantal76
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 378
Lid geworden op: 01/11/15 07:47

Re: Pup eist agressief aandacht op.

Ongelezen berichtdoor Chantal76 » 04/01/16 07:11

Veel honden hebben een hekel aan over de kop aaien dat zien ze als een bedreiging, net zoals Bowie zegt ergens anders aaien lekker aan de zijkant aaien. Dat zou echt het happen kunnen verklaren. Je kan beter met je hand laag naar de hond toe komen ipv bovenaf.
:bruinkopje: Diego,RiJan Rangers Macintosh ,geboren 28 Oktober 2015

Afbeelding

maartenslab
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 31
Lid geworden op: 26/10/15 20:37

Re: Pup eist agressief aandacht op.

Ongelezen berichtdoor maartenslab » 04/01/16 08:22

Bedankt voor de tip :)
Gaan we vandaag uitproberen..
Fijne dag iedereen. :D

Gebruikersavatar
Chantal76
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 378
Lid geworden op: 01/11/15 07:47

Re: Pup eist agressief aandacht op.

Ongelezen berichtdoor Chantal76 » 10/01/16 16:35

En helpt het?;-)
:bruinkopje: Diego,RiJan Rangers Macintosh ,geboren 28 Oktober 2015

Afbeelding


Terug naar “Gedrag”