gedrag en slecht zien

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
tries
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 7
Lid geworden op: 22/12/15 11:00

gedrag en slecht zien

Ongelezen berichtdoor tries » 23/12/15 14:37

Na lange tijd weg te zijn geweest, heb ik me weer aangemeld.
Gin, een bruin teefje, is inmiddels ruim 9,5jr en een echte lieverd.
Als pup en jonge hond was ze niet de makkelijkste, maar vanaf dat ze 2 jaar was ging het echt stukken beter. Werd ze (iets) rustiger en luisterde ze gewoon goed. Alle gekke en vervelende gedragingen waren zo goed als verdwenen :)
Al blijft ze een lab en heerlijk enthousiast en onstuimig.
Mensen die haar zien spelen en ravotten met andere honden zeggen nog steeds 'is zeker nog jong?'. Nou niet echt meer dus, maar zo gedraagt ze zich met andere honden dus nog steeds :D . Ze is alleen wel wat sneller moe!

Maar nu wat anders.
Bij Gin is al op jonge leeftijd beginnende staar geconstateerd. Nu zie je het veel duidelijker, in beide ogen, en heeft ze ook nog een soort kristalvorming op het hoornvlies.
Hierdoor staan haar pupillen voortdurend ver open (groot dus) om zoveel mogelijk licht in haar ogen te krijgen.
Tot voor kort merkte ik er niet veel van, al zag ze misschien al wel minder, maar in het donker lijkt ze wat onzekerder te worden.
Nu lijkt haar gedrag ook te veranderen. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen, maar zal het proberen.
Ik heb het idee dat ze buiten veel meer 'op haar neus' loopt. Ze laat zich meer leiden door geuren. Maar ook meer op gehoor. Op zich natuurlijk logisch.
Maar hierdoor lijkt ze wel weer te veranderen in een jonge hond :shock:
Het is weer dat hele enthousiaste van vroeger, bijna alsof ze opnieuw begint maar dan op geur en gehoor.
Klinkt dat logisch voor jullie?
Ze is in ieder geval niet angstig.
Maar binnen is het ook anders. Binnen deed ze eigenlijk niet veel en lag ze vooral te slapen. Maar nu lijkt ze mij meer in de gaten te houden, komt bij me in de buurt liggen (opvallend vaker). Niet tegen me aan ofzo, maar gewoon vlakbij. Ze loopt me ook meer achterna.
Eerst dacht ik dat het aan mij lag, maar de anderen hier in huis valt het ook op.
Ergens lijkt ze ook meer energie te hebben :confused:
Dus onze lab wordt steeds minder een 'vloerkleedje'(al was ze dat nooit echt).

Herkennen mensen dit bij oudere honden?
Zou het iets met verminderd zicht te maken kunnen hebben?


Verder is ze gewoon nog de lieve gezellige hond.

groetjes tries
Gin (Shamuro Valley Iceberg Alley) 14-05-'06

Gebruikersavatar
Susan78
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 853
Lid geworden op: 18/01/13 16:45
Locatie: Halfweg

Re: gedrag en slecht zien

Ongelezen berichtdoor Susan78 » 23/12/15 14:54

Hoi Tries, dat aanhankelijke en overal gaan liggen waar jij bent, komt me bekend voor.. Onze Lex deed dat ook toen hij wat ouder werd.. Hij volgde me overal en begon zachtjes te piepen als ik bv even naar de wc ging.. Hij mankeerde niets aan zijn ogen, maar zijn gehoor werd wel steeds minder.. Ook dat op de neus lopen buiten deed hij ook.. Dikke knuffel voor Gin..
:bruinkopje: Lex 27-02-2003 (overleden op 28-11-2014) voor altijd in ons hart..
:blondkopje: Joep (Wise Tails Lucky Boy) 21-05-2012


Terug naar “Gedrag”