Ineens grommen??

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
sonja36
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 9
Lid geworden op: 22/04/15 11:10
Locatie: heijningen

Ineens grommen??

Ongelezen berichtdoor sonja36 » 17/10/16 16:54

Ik weet even niet meer welke kant ik op moet denken..... Luna is een bruine lab van 10. Sinds vier maanden is ze de enige hond in huis. Tot dusver vond ze dat prima, ze had niet echt een enorme band met de nu overleden hond en is altijd erg op mij gericht. Sinds een kleine week merk ik een nare verandering in haar gedrag. Ze heeft twee maal naar mijn zoon van zeven gegromt, en 1 keer naar mij! Dit is echt heel raar want in al de jaren dat wij haar hebben heeft ze dit nog nooit gedaan. In alle drie de gevallen was er niets aan de hand. 1 keer ging ik op de bank zitten waar zij al zat en ze moest van mij plaats maken. 1 keer lag ze onder de stoel waar mijn zoon opzat en hij zat met een been te wiebelen. Hij veegde per ongelijk zachtjes langs haar vacht wat genoeg was voor haar om te grommen. En nu net nodigt mijn zoon haar uit op de bank, ze gaat gezellig naast hem zitten en hij aait haar op haar borst,waarop ze weer gromt.
In alle gevallen heb ik haar een grote mond gegeven en weggestuurt. Dit gedrag pik ik niet! Maar nu ben ik aan het twijfelen waarom...... Probeert ze uit hoever ze in rang kan stijgen en moet ik even terug naar de zonder privileges aanpak.....of heeft ze pijn???? Ze luistert verder goed naar mij, maar ja als enigshond krijgt ze nu wel meer aandacht. Stijgt het naar haar hoofd? Tis wel een hond die heel subtiel gebruik maakt van alle steken die ik laat vallen. En graag de leiding neemt.dus het zou best kunnen. Maar pas na vier maanden? Ik vind het heel raar.
Wat denken jullie?

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: Ineens grommen??

Ongelezen berichtdoor Milou » 23/10/16 12:33

In het begin van je verhaal dacht ik aan een lichamelijk mankement, later lees ik dat je daar zelf ook aan denkt.
Misschien is er ook heel veel aan vooraf gegaan. Ze wordt ouder, misschien heeft ze voordat ze gromde al zoveel moeten verwerken en dat opgebouwd, dat ze haar ongenoegen grommend uitte?
Ik weet het niet, misschien is naar de dierenarts of de osteopaat om haar lichamelijk te laten checken.
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997

*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 81
Lid geworden op: 23/09/12 16:09

Re: Ineens grommen??

Ongelezen berichtdoor *Remy* » 23/10/16 15:30

De kans is groot dat het gedrag veroorzaakt is door het wegvallen van de andere hond. Je ziet het vaak ontstaan wanneer een roedel wijzigt van samenstelling, waarschijnlijk had de andere hond in haar ogen de controlerende/overwegende rol op sommige, voor haar belangrijke vlakken. Nu dat hij/zij er niet meer is gaat Luna zich meer laten gelden. Ik zou haar op een vriendelijke, maar duidelijke manier laten merken dat ze niet een moederrol hoeft in te nemen, ze hoeft niet te gaan corrigeren. Zou haar inderdaad minder aandacht geven, in ieder geval zou ik niet ingaan op haar aandachtverzoeken, zou haar de komende tijd ook niet aaien en aanhalen. Zou wel leuk actief met haar bezig zijn, zodat ze ook lekker moe wordt, maar het actief bezig zijn gebeurt dan wel volgens jouw regels en wanneer jij het wil. Belangrijk is, in mijn ogen dat je het gedrag gaat voorkomen, het ontstane patroontje gaat doorbreken. Zou haar zeker niet meer op de bank laten en vragen, verstandig lijkt mij dat je haar gedrag tov je zoon in goede banen gaat leiden waarbij je zoon ook instructies moet krijgen wat hij wel en niet kan doen (zou hem voorlopig vragen om enige afstand te bewaren, zodat jij de zaak kunt controleren en kan voorkomen dat er een situatie ontstaat waarin zij meent te moeten zeggen dat ze enig respect verdient en dat de niet aangeraakt dient te worden; zeg bv tegen Luna waar ze mag liggen en waar niet, onder de stoel van je zoon is -voorlopig - geen goede plek). Eerst rust aanbrengen, zorgen dat de rollen weer duidelijk worden voor Luna (want dat zijn ze nu niet) en van daaruit, over een paar weken of maanden, weer rustig aan gaan proberen meer lichamelijk contact met haar te maken, door haar naar je toe roepen haar te aaien. De daarop volgende stap zou dan zijn dat je je zoon er weer in betrekt.

Ps natuurlijk heel goed om een seniorencheck te doen met haar. Waarschijnlijk ziet en hoort ze wat minder, wat niet positief werkt, en misschien is er iets geheel anders aan de hand, voelt ze zich heel slecht en gaat ze om die reden grommen. Ik zou dus wel eerst zeker willen weten dat het meisje gezond is.


Terug naar “Gedrag”