Chemische castreren??

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Stephan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 126
Lid geworden op: 16/04/15 16:55
Locatie: Puttershoek

Chemische castreren??

Ongelezen berichtdoor Stephan » 08/11/16 12:09

Wij lopen al tijdje met het idee van chemisch castreren rond, maar we vinden het een erg moeilijk besluit zeker omdat we er zoveel verschillende dingen over gelezen hebben :?

Diesel is altijd al een uitdaging en een druktemaker geweest en in combinatie dat het onze eerst hond is, hebben wij onze handen er vol aan gehad. Na een lange periode van veel trainen, oefenen grenzen stellen, etc. is zijn gedrag al flink veranderd. Vandaag de dag loopt hij netjes mee aan de lijn zonder al te veel getrek, als hij los is blijft hij in de buurt, jachttraining gaat ook steeds beter en het is een echt knuffelkont :D

Maar nu komt het, zodra hij een andere hond ziet is hij zo gefixeerd dat het wel lijkt alsof hij doof is.
En als hij los is dan snelt hij zich erheen, en roepen of fluiten heeft dan geen zin meer. Hij heeft de beste bedoelingen want hij wil alleen maar spelen, alleen is niet iedereen hier van gediend, en daardoor heeft hij altijd een lange lijn om in het bos. Of we nou in het bos zijn of in het dorp, er zijn altijd mensen met honden die even willen snuffelen, dit gaat eventjes goed en daarna probeert hij gelijk te rijen (bij teefjes dan). Hij wordt er vaak voor afgesnauwd wat ik wel fijn vind maar hij leert er niks. :mad:
En ik weet niet goed of het dominant/territoriaal gedrag is of niet maar hij wil overal (tegen aan) plassen/markeren, ik hoor jullie al denken "het is toch een reutje, dat doen ze toch allemaal" 8), maar hij is zo gefocust op een bepaalde geur dat hij mijn vriendin zo het veld over trekt om op een bepaalde plek te plassen. :?

Om een lang verhaal kort te maken zou ik graag jullie jarenlange ervaringen en ook meningen willen weten over het chemische castreren in zo'n situatie. Want aan de ene kant hoor je dat zoiets kan helpen ze door deze lastige periode heen te helpen en aan de andere kant hoor je dat ze juist de hormonen nodig hebben tot het volwassen worden.

Alle hulp is welkom! :mrgreen:
:zwartkopje: Diesel (ferrero v. budilium hof) 02-03-2015

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Re: Chemische castreren??

Ongelezen berichtdoor marron » 08/11/16 19:48

HoiHoi herkenbaar probleem hoor, Chemisch castereren is zeker een optie, het werkt vrij snel maar is ook vrij snel weer uitgewerkt, wat je kunt doen ik vind dat persoonlijk een veel beter alternatief is hem een implantaat geven, deze werkt na ongeveer 2 weken en wel tot 1 jaar lang. Je hebt dan rustig de tijd om hem te trainen hij is niet meer zo geobserdeerd door bepaalde geurtjes, maar zijn manlijkheid blijft zitten waar het hoort te hangen, mocht het na 1 jaar nog niet voldoende zijn kan je het gewoon herhalen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. :)
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)

LabLife
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 10
Lid geworden op: 15/09/16 08:30

Re: Chemische castreren??

Ongelezen berichtdoor LabLife » 08/11/16 20:27

Ik kom uit de staffords en heb dus veel ervaring met het leren negeren van andere honden. Al was bij de staffies de reden dat ze naar de andere hond wilden anders.

Wat bij mij altijd hielp en ik nu ook bij Willem toepas is op afstand waar ik de hond nog onder controle heb op het moment dat ik weet dat ze hetgeen ze afleid gezien hebben iets leuks gaan doen. Spelletje of koekje. Dat wat de hond helemaal gaaf vindt. Zo leg je de link "hè daar wil ik heen!!!" Klik naar "leuke dingen zien=iets leuks met het baasje doen"

Bij mij heeft dat geholpen. Chemisch of echt castreren niet. Been there done that met mijn staffordreu

Gebruikersavatar
Stephan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 126
Lid geworden op: 16/04/15 16:55
Locatie: Puttershoek

Re: Chemische castreren??

Ongelezen berichtdoor Stephan » 09/11/16 09:36

marron schreef:HoiHoi herkenbaar probleem hoor, Chemisch castereren is zeker een optie, het werkt vrij snel maar is ook vrij snel weer uitgewerkt, wat je kunt doen ik vind dat persoonlijk een veel beter alternatief is hem een implantaat geven, deze werkt na ongeveer 2 weken en wel tot 1 jaar lang. Je hebt dan rustig de tijd om hem te trainen hij is niet meer zo geobserdeerd door bepaalde geurtjes, maar zijn manlijkheid blijft zitten waar het hoort te hangen, mocht het na 1 jaar nog niet voldoende zijn kan je het gewoon herhalen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. :)


Ik ben nu een beetje in de war, ik dacht dat chemisch castreren hetzelfde was als een implantaat wat 6 of 12 maanden blijft zitten. Wat is chemische castreren dan, gewoon een prikje ofzo?
:zwartkopje: Diesel (ferrero v. budilium hof) 02-03-2015

Gebruikersavatar
Stephan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 126
Lid geworden op: 16/04/15 16:55
Locatie: Puttershoek

Re: Chemische castreren??

Ongelezen berichtdoor Stephan » 09/11/16 09:42

LabLife schreef:Ik kom uit de staffords en heb dus veel ervaring met het leren negeren van andere honden. Al was bij de staffies de reden dat ze naar de andere hond wilden anders.

Wat bij mij altijd hielp en ik nu ook bij Willem toepas is op afstand waar ik de hond nog onder controle heb op het moment dat ik weet dat ze hetgeen ze afleid gezien hebben iets leuks gaan doen. Spelletje of koekje. Dat wat de hond helemaal gaaf vindt. Zo leg je de link "hè daar wil ik heen!!!" Klik naar "leuke dingen zien=iets leuks met het baasje doen"

Bij mij heeft dat geholpen. Chemisch of echt castreren niet. Been there done that met mijn staffordreu


Diesel is echt een koekiemonster en doet bijna alles voor een beloning, maar in zulke situaties kan ik een biefstuk voor ze neus houden en dan krijg ik alsnog bijna geen aandacht. We proberen dit al voor een lange tijd voor elkaar te krijgen maar dit hadden we al moeten doen vanaf het pup zijn.
:zwartkopje: Diesel (ferrero v. budilium hof) 02-03-2015

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Re: Chemische castreren??

Ongelezen berichtdoor marron » 09/11/16 13:28

chemisch castreren is idd een prikje.
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)

Gebruikersavatar
Wil enCo
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1706
Lid geworden op: 02/05/06 17:23
Locatie: Putten

Re: Chemische castreren??

Ongelezen berichtdoor Wil enCo » 09/11/16 14:46

Chemisch castreren is inderdaad maar 1 prikje. Maar je kunt ook kiezen voor een implantaat.
Co van mij heeft deze 2 x gehad.
Het implantaat werkt ongeveer hetzelfde als een echte castratie; de ballen krimpen zelfs tot erwtjes .Dit werkt ongeveer 6 maanden.
Hierdoor krijg je beeld hoe je reu gaat reageren als hij gecastreerd zal zijn .
In ons geval : Co werd een gemakkelijker hond, hij kreeg zelf rust en andere honden werden niet meer aangerand of bevochten.Op een enkele na.

Co is op 7 jaar nog gecastreerd.Na alle trainingen,onder appel houden en tranen heb ik geen spijt van zijn definitieve castratie.Alleen spijt dat ik het niet eerder heb gedaan ja.
Carpe Diem! (Pluk de Dag!)

:blondkopje:Cody(Very Easy To Handle) 23-11-2005
:bruinkopje: Kyra (Of Faskally's Fauve) 31-12-2008

Binkie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 152
Lid geworden op: 22/11/15 12:04

Re: Chemische castreren??

Ongelezen berichtdoor Binkie » 09/11/16 18:47

Ook wij overwegen om Bink zo'n implantaat te geven.
Bink (net 1 jaar geworden) trekt enorm aan de lijn. Het uitlaten is echt geen pretje. Zodra we buiten zijn heeft hij totaal geen aandacht meer voor ons, voor een koekje of wat voor lekkers dan ook. Hij is compleet gefixeerd op alle geurtjes om hem heen.
Op advies van de trainster van de puppycursus zijn we ook aan het oefenen met hem (natuurlijk). Iedere keer als hij trekt stil staan en zodra de lijn slap hangt weer verder lopen. We kunnen zijn aandacht moeilijk vast houden. Zodra we gaan lopen staat de lijn meteen strak. De trainster heeft het eens even aangezien en ze adviseert om Bink toch te laten castreren. Dit gedrag van hem moeten we zien te veranderen. Ze denkt dat het anders lastig gaat worden. Ze is er zo van overtuigd dat het een goed effect heeft op het gedrag van Bink dat ze adviseert om hem meteen te laten castreren. Wij overwegen toch om eerst een implantaat te geven zodat we kunnen kijken hoe Bink hier op reageert.
:blondkopje: Bink, geboren 30-10-2015

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chantal76
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 378
Lid geworden op: 01/11/15 07:47

Re: Chemische castreren??

Ongelezen berichtdoor Chantal76 » 10/11/16 08:18

Wat een thuiskomen zeg deze verhalen. Diego trekt ons ook omver met plassen en poepen. Al jullie beschreven gedrag doet hij ook. Maar vanaf wanneer mag je een implantaat geven dan?
Diego is net 1 geweest
:bruinkopje: Diego,RiJan Rangers Macintosh ,geboren 28 Oktober 2015

Afbeelding

Gebruikersavatar
Stephan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 126
Lid geworden op: 16/04/15 16:55
Locatie: Puttershoek

Re: Chemische castreren??

Ongelezen berichtdoor Stephan » 10/11/16 12:39

@Binkie Ik heb in het topic "welke cursus?" een stukje geschreven hoe bij ons het "normaal" wandelen aan de lijn verbeterd is door advies van iemand die opgeleid is door Cesar Milan. Zij heeft ons ook verteld dat Diesel door zijn hormonen zo ontzettend bezig is met de omgeving, geurtjes, personen en honden dat hij daardoor deels zo druk kan doen. Misschien heb je ook wat aan het advies om het wandelen toch een stuk prettiger te maken :wink: .
Daarnaast deel ik ook dezelfde mening, ik probeer toch liever eerst een implantaat want je weet nooit zeker wat het effect op je hond zal hebben.

@Chantal Ik zou het niet weten, ik heb wat gegoogled maar kon het niet vinden. Lijkt mij logisch dat dit gelijk is aan de minimale leeftijd voor castreren, maar dat weet ik niet zeker. :confused:
:zwartkopje: Diesel (ferrero v. budilium hof) 02-03-2015

Binkie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 152
Lid geworden op: 22/11/15 12:04

Re: Chemische castreren??

Ongelezen berichtdoor Binkie » 10/11/16 18:00

Chantal, ik heb contact gehad met de dierenarts om dat na te vragen en hij mag zo'n implantaat nu al hebben. Wij hebben een afspraak gemaakt. Morgen is het zo ver. Na 2 weken zouden we effect moeten merken. Ik ben er zo klaar mee, dat ik nu ook niet langer meer wil wachten.

Stephan, ik ga zo je tips eens lezen. Ik wil alles uitproberen. Bink is binnenshuis de liefste hond die je je kan voorstellen. Heel aanhankelijk, een echte knuffelhond. M'n man is z'n allerbeste vriend, maar ook naar de kinderen toe is hij ontzettend lief.
Maar buiten...... de dagelijkse wandelingen zijn gewoon even iets minder leuk....
:blondkopje: Bink, geboren 30-10-2015

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chantal76
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 378
Lid geworden op: 01/11/15 07:47

Re: Chemische castreren??

Ongelezen berichtdoor Chantal76 » 14/11/16 10:33

Binkie schreef:Chantal, ik heb contact gehad met de dierenarts om dat na te vragen en hij mag zo'n implantaat nu al hebben. Wij hebben een afspraak gemaakt. Morgen is het zo ver. Na 2 weken zouden we effect moeten merken. Ik ben er zo klaar mee, dat ik nu ook niet langer meer wil wachten.

Stephan, ik ga zo je tips eens lezen. Ik wil alles uitproberen. Bink is binnenshuis de liefste hond die je je kan voorstellen. Heel aanhankelijk, een echte knuffelhond. M'n man is z'n allerbeste vriend, maar ook naar de kinderen toe is hij ontzettend lief.
Maar buiten...... de dagelijkse wandelingen zijn gewoon even iets minder leuk....

En hoe is het gegaan?
:bruinkopje: Diego,RiJan Rangers Macintosh ,geboren 28 Oktober 2015

Afbeelding

Binkie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 152
Lid geworden op: 22/11/15 12:04

Re: Chemische castreren??

Ongelezen berichtdoor Binkie » 14/11/16 10:40

Het is goed gegaan. Maar ik vond Bink wel erg zielig! De dierenarts had Bink wat te eten gegeven en toen pakte ze die injectiespuit waarmee ze de chip wilde plaatsen. Het plaatsen zelf was best pijnlijk voor Bink. Hij stopte met eten en stond met z'n staart tussen z'n poten te trillen op de tafel. Ze moesten hem goed vasthouden, want hij probeerde te vluchten. Hij had totaal geen aandacht voor z'n eten meer en dat zegt toch wel wat! Uiteindelijk ging hij, toen hij klaar was, uit de hand van de dierenarts toch weer eten. Toen we weg gingen kwispelde hij alweer gelukkig.
We mochten hem 6 uur niet aaien op z'n rug. De eerste dag was hij ook een beetje saai. Maar vanaf zaterdag is er niets meer aan hem te merken. Het duurt ongeveer 2 weken voordat we verschil moeten gaan zien.
:blondkopje: Bink, geboren 30-10-2015

Afbeelding

Binkie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 152
Lid geworden op: 22/11/15 12:04

Re: Chemische castreren??

Ongelezen berichtdoor Binkie » 14/11/16 10:42

De dierenarts raadde trouwens af om nu al te castreren. Bij een labrador kan je beter wachten tot hij 2/2,5 jaar is. Anders heeft hij een sterk vergrote kans op kanker.
:blondkopje: Bink, geboren 30-10-2015

Afbeelding

Gebruikersavatar
Stephan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 126
Lid geworden op: 16/04/15 16:55
Locatie: Puttershoek

Re: Chemische castreren??

Ongelezen berichtdoor Stephan » 14/11/16 10:59

Volgens mij zijn ze de pijn altijd vrijwel direct weer vergeten als er wat lekkers aanwezig is :D
Hebben jullie een implantaat voor 6 of 12 maanden, en waar wordt die geplaatst?
Heeft de dierenarts ook nog extra adviezen/informatie gegeven?
:zwartkopje: Diesel (ferrero v. budilium hof) 02-03-2015


Terug naar “Gedrag”