Bijten uit enthousiasme ?

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Marjan
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 8
Lid geworden op: 29/07/16 13:06

Bijten uit enthousiasme ?

Ongelezen berichtdoor Marjan » 03/02/17 17:47

Hoi, wij hebben een labrador van vijf maanden, Kamiel.
Een echt schatje, meestal...

Maar hij bijt ook en vooral mij dan.
Een paar korte situatieschetsen :
- ik ben met kamiel buiten aan 't spelen. Balletje gooien dat piept als je 't weggooit, hij vindt het een geweldig ding... Tot het balletje naast de vijver belandt, plots krijgt ie het weer in z'n kop (heb al gemerkt dat water/vijver 'm soms ineens wild kan maken), schiet een paar keer als een gek rond de vijver om dan tegen me op te springen en in m'n benen en broek te bijten, er zaten gewoon gaten in m'n broek. Ik zat toen in een (loop)gips met m'n voet en kon eigenlijk geen kant op dus ik heb m'n man moeten roepen om te komen helpen. Ik had dan hier en daar op m'n armen wondjes van z'n tanden.
- ik ben met kamiel gaan wandelen, we komen thuis en van zodra de poort toe is en ik zijn riem wil losmaken, wordt hij echt wild. Hij bijt naar mijn handen als ik z'n riem los maak en van zodra hij los is racet hij als een gek door de haag, de tuin in... Hij keert weer op z'n stappen en loopt terug naar mij om tegen mij op te springen en me te bijten. Ik word boos en duw 'm weg maar hij blijft het doen. Kwestie is dan van zo snel mogelijk binnen te geraken.
- ik kom thuis van een weekendje, ik doe nog maar de deur van m'n auto open en hij springt direct tegen mij aan, heel enthousiast. Maar ook dat verandert in bijten, zelfs als ik wegwandel, springt hij me in de rug en bijt in m'n benen. Gewoon los door m'n broek een venijnige bijtwonde. Negeren is niet echt een optie als hij me gewoon zelfs bespringt in m'n rug.

Het gebeurt alleen buiten, nooit binnen in huis.
We proberen drie keer per dag te gaan wandelen met Kamiel. 2 x een half uur hier in de buurt en een wandeling in 't bos van een half uur à drie kwartier. Hij heeft ook een grote tuin tot zijn beschikking waar hij regelmatig in rond loopt... of gewoon ligt te knauwen op iets... :)

We gaan met Kamiel ook naar de hondenschool, twee keer per week. De eerste weken heb ik 't gedaan maar toen ben ik geopereerd en heeft m'n man de lessen overgenomen.

Ik doe dus iets verkeerd...? Aangezien hij dit bij m'n man niet doet...

Kan iemand me tips geven? Of hebben jullie dit ook meegemaakt?
Want eerlijk gezegd maakt het me op zo'n momenten behoorlijk ongelukkig. En Kamiel weegt nu 'nog maar' twintig kilo maar dat blijft zo niet...
Alvast bedankt voor de reacties.

Hier 'n fotootje van Kamiel... :verliefd1:
Afbeelding

adderoos
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 58
Lid geworden op: 09/11/11 14:44

Re: Bijten uit enthousiasme ?

Ongelezen berichtdoor adderoos » 03/02/17 19:20

wat vervelend zeg, daar zit je niet op te wachten.
Ik zou proberen het met rust geduld op te lossen, oftewel laat hem maar veel gaan zitten.
Als hij eten krijgt zitten, wachten totdat jij het commando geeft eten.
Ga je wandelen, ook dan zitten en de riem om doen.
Doet hij dat goed, vooral complimenten geven.
Zo is het met heel veel dingen mogelijk hem te laten zitten, jij gaat dan bepalen wat hij mag.
Het lijkt er een beetje op dat hij een loopje met je neemt, het moet net andersom zijn, jij gaat lopen met hem wanneer jij dat wil.
Naar je man is hij anders in het gedrag, hij kan het dus wel.

Sterkte, even consequent zijn, dan komt het goed.

Ad
Blitz (Black Blitz of Cabot Strait) 30-jan-1991 ~ 12-mei-2003
Roi (Silronrays Roi du Lac) 10-apr-2002 ~ 11-jul-2012
Jack (Woefdram's Jack of al Trades) 2-dec-2003 ~ 12-sep-2011
Rav (Riverdancer Of the Music Forest) 3-sep-2011
Lev (Silronrays Now or Never) 21-jan-2017

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Bijten uit enthousiasme ?

Ongelezen berichtdoor Romke » 09/02/17 10:05

Naar welke hondenschool ga je en wat doen jullie daar?

Het klinkt haast als overprikkeling en te weinig geestelijk uitdaging bij het gewone wandelen.
Ik zou eens proberen hem geestelijke uitdaging te geven, laat hem zoekspelletjes doen
Leer hem een dummy zoeken in het bos, dingen waar hij zijn hoofd voor gebruiken moet.
En dan daarna verplichte benchrust en slapen

Marjan
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 8
Lid geworden op: 29/07/16 13:06

Re: Bijten uit enthousiasme ?

Ongelezen berichtdoor Marjan » 09/02/17 12:23

Romke schreef:Naar welke hondenschool ga je en wat doen jullie daar?


We gaan naar hondenschool Kunos in Ekeren (BE)
Hij zit nog in de startklas dus nu wordt er vooral gewerkt op mee wandelen met 't baasje zonder trekken, trainen van op een matje te gaan liggen, commando blijf, aandacht voor 't baasje tijdens het wandelen, lopen over voor hem onbekende dingen.
We zijn gisteren ook geweest en ik heb het probleem daar aangekaart. De leraar zei ook iets in die richting. Dus ik ga vandaag naar de dierenwinkel en ga eens kijken naar oa voerpuzzels en zo'n dummy.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Bijten uit enthousiasme ?

Ongelezen berichtdoor Romke » 09/02/17 20:32

Kijk anders eens op deze site:
https://hersenwerkvoorhonden.nl/

Puzzelen kan heel low budget met allerlei dingen die je in huis hebt kan je uitdagende dingen bedenken
Als je lid bent van fb dan zijn daar ook nog allerlei groepen met tips voor hersenwerk


Terug naar “Gedrag”