oude(re) hond samen met een pup?

Vragen over de verzorging van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Aileen
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5682
Lid geworden op: 05/03/04 15:41
Locatie: Sittard
Contacteer:

oude(re) hond samen met een pup?

Ongelezen berichtdoor Aileen » 28/03/10 15:36

Ik vroeg me gewoon af hoe het eigenlijk gaat met de honden onderling. Als je al een oude(re) hond hebt die niet meer zo fit is als vroeger en wat strammer maar nog in goede gezondheid is en later een nieuwe pup erbij neemt?

Is dat te belastend voor een oude(re) hond? Een pup is natuurlijk een stuk speelser en kent de grenzen nog niet. Ik kan me dan goed voorstellen dat een oude(re) hond op een gegeven moment er genoeg van heeft of misschien niets accepteert, want die is dan niet meer zo gek en speels als vroeger en willen juist meer rust hebben?

Zou graag van jullie horen hoe het bij jullie ging en hoe jullie dat hebben opgelost?
Afbeelding
Het is hier nog steeds zo stil zonder jou...
Ik heb 14 jaar en 8 maanden lang zo intens van je genoten.

Gebruikersavatar
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 513
Lid geworden op: 26/10/08 16:14
Locatie: Tienen

Ongelezen berichtdoor perelaar » 28/03/10 15:52

Wij hebben sinds donderdag een 4 jaar oud teefje met nogal wat problemen in de achterpoten als herplaatser, bij onze Harpo (ongecastreerde reu, 1,5 jaar oud). Nu is Harpo niet echt een puppy meer, maar soms komt hij toch nog in de buurt qua gedrag :lol:

De eerste dagen was het vuurwerk, omdat meneer niet wou inzien dat mevrouw echt geen zin had om bereden te worden. Sinds gisterenavond liggen geregeld bovenop elkaar te slapen, met nauwelijks nog correcties van de teef.

Samen wandelen werken we nog aan, en voorlopig doen we een korte wandeling samen en een langere met Harpo apart. Als ik merk dat ze teveel last heeft met haar poot hou ik Harpo even uit de buurt.
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 28/03/10 16:03

Wij hebben toen der tijd bij onze Charlie (13jaar) Mexx genomen. Mexx was/is een enthousiast geval. Maar tegen Charlie was hij heel lief en rustig, hij sprong wel om hem heen, maar nooit tegen hem op. Charlie kreeg echt een opleving en kwam zelfs soms harder als Mexx aanrennen voor een koekje. Helaas zijn ze niet lang samen geweest, :cry: , maar we hebben er geen moment spijt van gehad. Die twee waren echt hele goede vrienden. En Charlie was mega blij met zijn broertje.

Charlie zorgde voor rust bij Mexx, wij hebben ook geen bench voor hem hoeven te gebruiken want hij pakte samen met Charlie zijn rust. En deed hij iets wat niet mocht, dan kwam Charlie ons waarschuwen. Charlie gaf duidelijk aan dat hij de baas was, en Mexx heeft dit vanaf de eerste minuut geaccepteerd. Dit ligt natuurlijk ook aan het karakter van je pup.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 28/03/10 16:12

Terra was 8 toen Danouk er bij kwam. Terra was natuurlijk een aantal keer geopereerd aan haar knieën en is daardoor niet meer zo fit en inderdaad wat strammer.

Ik heb Terra vanaf dat Danouk hier was, geleerd dat ze moest gaan liggen met spelen en dat had zij erg snel door. Verder mocht er binnen niet echt gespeeld worden, alleen dus wat liggend. Dat ging eigenlijk heel goed, dat doen ze nu nog steeds op die manier ;-)

Als ze in de tuin waren, probeerde ik dat ook zo te doen. Dat was wel eens wat lastig, omdat Terra dan zelf ook wat wilder wilde doen.

Ik heb zeker in het begin dus wel veel gebruik gemaakt van de bench. Is sowieso natuurlijk ook beter voor de pup, maar ook ter bescherming en de rust voor Terra. Later ging Danouk ook steeds meer buiten de bench de rust pakken.

Terra vond Danouk inderdaad af en toe te druk, dat liet ze dan wel merken. Danouk pikte dat erg goed op, waardoor dat hier nooit tot problemen heeft geleid. Nu merk je soms nog dat Terra met rust gelaten wil worden.. Maar ook dat laat ze dan subtiel merken, door bijvoorbeeld, als Danouk haar uitnodigt tot spelen, zich met haar rug weg te draaien en dan te gaan liggen. Ook dit pakt Danouk heel goed op en stopt dan ook.

Ik moet zeggen dat we tot een maand of 2 terug erg het idee hadden dat Terra Danouk wel gedoogde, maar echt super leuk vond ze het niet (ook niet niet leuk hoor ;-) ). Maar sinds een maand of 2 is dat dus veranderd. Terra nodigt nu Danouk zelfs soms ook uit tot een liggend spelletje, ze gaat nu ook uit zichzelf steeds vaker bij Danouk liggen (ipv dat Danouk bij haar komt liggen). Terra geniet nu duidelijk ook steeds meer van Danouk.

Wat mij ook wel opvalt is dat Danouk blijkbaar goed aanvoelt dat je met Terra anders om moet gaan, want ze speelt met Terra altijd rustiger dan met andere honden.

Ik heb zelf dus absoluut geen spijt van dat Danouk nu bij Terra is. Misschien is het een beetje meer belastend voor haar gewrichten, maar Terra is ook meer hond geworden door de aanwezigheid van een andere hond en ze heeft het naar haar zin :-)
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

ester01

Ongelezen berichtdoor ester01 » 28/03/10 16:57

denk dat het best kan hoor, hoezo Aileen? Misschien toch een pupje??? :wink:

luckylabrador
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1258
Lid geworden op: 05/12/09 11:17
Locatie: best
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor luckylabrador » 28/03/10 17:02

Gaat perfect, Chester was al 3 toen Bolton kwam, altijd goed gegaan, schelen bijna 4 jaar, maar gaat perfect, als je er echt over nadenkt zou ik zeggen doen!! 8)

Gebruikersavatar
Aileen
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5682
Lid geworden op: 05/03/04 15:41
Locatie: Sittard
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Aileen » 28/03/10 17:29

Ik vraag dit inderdaad omdat ik misschien een pup wil :D , maar ben er nog niet over uit. Ik heb nog alle tijd. Ik heb de sleutel van mijn flatje, dus eerst gaan we opknappen en dan is het even afwachten of er een lift komt (ze zijn daar nog niet over uit) en als er een lift komt dan ga ik waarschijnlijk weer voor een labrador. Zonder lift kan ik het waarschijnlijk niet aan om een labrador tot 1 jaar elke dag de trap op en af te moeten tillen. Maar goed, als er geen lift komt dan wordt het toch een kleinere hond.

Lucky is geen type hond die volop zal spelen met een andere hond. Buddy had dit ook niet. Lucky is meer zo een dat hij een hond wel accepteert en wel mee rndjes zal rennen / huppelen en wat uitdagingen lokken. Echt samen spelen zal er denk ik niet in zitten. Maar je weet nooit ;)

Ik weet wel dat Lucky gelukkiger is met een soort genoot om zich heen. Dan wordt hij levendiger en oogt gelukkiger.
Ik doe dit ook voor mezelf, want ik weet dat als Lucky straks er niet meer is ik gek word zonder hond om me heen. Daar kan ik heel erg slecht tegen. Dat heb ik gemerkt bij Budje toen hij overleed. Ik was/ben zo blij en dankbaar dat Lucky nog hier rondloopt.


Het is allemaal eigenlijk nog even afwachten. :D
Afbeelding

Het is hier nog steeds zo stil zonder jou...

Ik heb 14 jaar en 8 maanden lang zo intens van je genoten.

Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8740
Lid geworden op: 13/09/04 15:44
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Saskia.Bernadette » 28/03/10 17:43

Aileen, Missy was bijna 7 toen Lina erbij kwam. Missy is niet zo dol op pups, maar het is heel aardig gegaan.
Alleen wil ze niet dat Lina in haar mand erbij komt liggen, dan snauwt ze haar weg. Maar verder gaat het heel goed. Ze gaan steeds meer samen optrekken en in het bos zit een flinke stoeipartij er nog wel in. :)
Op een goed moment zal Lina wel proberen omhoog te schuiven in de rangorde. Dan zien we hoe het gaat. Maar voorlopig gaat het echt heel goed.
Baila (de Jack Hussell) is nu 5 jaar en zij is echt een makker in het kwaad van Lina en die twee kunnen echt ongeremd spelen, vooral buiten. Zij liggen ook regelmatig samen te slapen. :D
Het is mij meegevallen een pup erbij, want Missy had toch ook al een beetje last van haar achterpoot he. :wink:
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog

De Geijsjes
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2179
Lid geworden op: 15/07/07 12:23
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ongelezen berichtdoor De Geijsjes » 28/03/10 17:52

Wil je een eerlijk antwoord?
Ik heb Jack (toen 12,5 jaar) er geen plezier mee gedaan om een pup erbij te nemen, hij vond het al snel te druk.
Dus hebben we Gijs aangeleerd dat hij kan spelen met Max en het zelf onderling met Max kan regelen. Jack moest en
moet hij dus met rust laten en dat was hem snel aangeleerd. Maar eerlijk gezegd weet ik niet of dat ook zo makkelijk aan
te leren is als je maar 1 hond erbij hebt, ik had er al 2 natuurlijk. :wink: Je moet heel goed kijken naar je hond denk ik.
Ik wist al dat het voor Jack te druk zou zijn, terwijl iedereen zei dat hij waarschijnlijk zou opknappen en levendiger zou worden.
Jack is meer een einselganger ... en tsja met de leeftijd erbij wil je geen drukte erbij :)

Zelf weet je het waarschijnlijk het beste :wink: :)
Mike ♂ (Tricky Mike v.d. Mediaan/herplaatser(08-09-1990 tot 24-12-1996))
Beagle ♂ (Grienwolder Clownesque Beagle (15-09-1994 tot 12-06-2005)

Lunaatje

Ongelezen berichtdoor Lunaatje » 28/03/10 21:13

Ik heb er een goede ervaring mee. Ik had een teefje van 13,5 jaar en heb er toen nog een pup bij gezet. Ik zag Goldie toen echt opleven ook al ging het bij haar allemaal niet meer zo snel. Onderling werd het echt wel geregeld op het moment dat Goldie vond dat het wat teveel werd. En dat werd door de pup prima geaccepteerd. Goldie heeft het helaas maar driekwart jaar mee mogen maken maar ik weet zeker dat zij het prima vond. Zij heeft op haar manier nog een heleboel wijsheden en tips aan Kyra meegegeven. Kyra is er dan ook bij geweest toen wij Goldie moesten laten gaan.

Gebruikersavatar
riwka
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1266
Lid geworden op: 21/09/08 10:08
Locatie: almere

Ongelezen berichtdoor riwka » 28/03/10 21:15

Daan was ook al op leeftijd toen ik Storm in huis nam maar die leefde weer helemaal op! Tuurlijk werdt het hem ook wel eens te veel maar dat liet hij dan merken en was het klaar....
Succes met je huisje en hopen dat er een lift in komt :D
Don't always keep your dog on a leash if you want him to be attached to you
A.Willametz

Mandy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 619
Lid geworden op: 10/01/09 11:08

Ongelezen berichtdoor Mandy » 28/03/10 21:21

Onze andere hond was 12/13 toen we een pup er bij kregen en hier gaf zij wel heel goed haar grenzen aan. Als ze iets niet wou maakte ze dat direct duidelijk en was het ook afgelopen.Nu heeft don ook heel goed door dat ze ons oude besje het beste met rust kan laten en ze niet van spelen houd.

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 29/03/10 15:35

Het ligt er denk ik een beetje aan hoe je het hondje op gaat voeden.
Als jij de benchtraining goed gaat volgen, zal je volwassen hond weinig last hebben van de pup, aangezien jij met de pup bezig bent op het moment dat hij/zij uit de bench is en niet de andere hond :wink:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Gebruikersavatar
Katootje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1783
Lid geworden op: 03/02/07 20:34
Locatie: Limburg

Ongelezen berichtdoor Katootje » 02/04/10 19:09

Toen wij Kato kregen (als pup) was Benji (een kleine 'kruising') al 13.
Kato was een hele enthousiaste en vrij drukke pup, maar met Benji heeft dat nooit problemen opgeleverd.
Kato voelde volgens mij goed aan dat Benji niet zo gediend was van haar gekke fratsen.
Spelen deden ze niet echt samen, maar Benji accepteerde Kato wel meteen.
Groetjes, Annick en een stevige knuffel van de NoKaZoefjes
Afbeelding
:bruinpootje:Kato! (Labrador; 4-11-2005)
:zwartpootje:Zoef! (Ruwharige teckel; 12-08-2008)
:blondpootje:Nora! (Labrador/Herplaatser; 25-09-2009/woont sinds 7-01-2012 bij ons)

marina
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 898
Lid geworden op: 18/07/07 11:25
Locatie: zaltbommel

Ongelezen berichtdoor marina » 02/04/10 19:17

Toen Lola bij ons kwam was Bo al echt op leeftijd,Bo vond het prachtig en leefde helemaal op.Toen Bo overleed was Lola 2 jaar en kwijnde weg ze hing zoveel aan Bo en miste enorm een maatje ,toen kwam Meghan en Lola is zo veranderd sinds ze een maatje heeft,echt 8 h0ndenpoten op 1 buik.


Terug naar “Verzorging”