Ontwormen

Vragen over de verzorging van je Labrador? Plaats ze hier.
Tosca&Erik
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 28/05/13 22:32

Ontwormen

Ongelezen berichtdoor Tosca&Erik » 12/08/14 16:29

Hallo allemaal

Ik heb even een vraag over t ontwormen. Ik heb mij laten vertellen dat je je hond ook ontwormingsmiddel voor mensen kan geven. Daarnaast is mij ook verteld dat een grote mok karnemelk om de dag goed is voor honden tegen teken en vlooien. Klopt dit allemaal?
Fenna vind karnemelk heerlijk.... maar ja wat vind ze niet lekker..... ze eet alles als je t zou geven.

Ik verneem graag jullie reacties.


Groetjes
Tosca

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: Ontwormen

Ongelezen berichtdoor Nancy » 12/08/14 16:59

Mensenmiddel weet ik niet, ik weet niet eens of ze dezelfde wormen krijgen als wij. Het enige wormenmiddel voor mensen dat ik ken is voor spoelwormen en honden krijgen volgens mij ook andere wormen. Die ik wel eens zag bij de honden was iig groter.

Karnemelk doe ik zelf ook, maar geen grote mok: een half kopje. Het schijnt ook te werken tegen wormen, maar vooral idd tegen vlooien en teken en daarvan kan ik zeggen dat het werkt. Ze krijgen ook knoflookbonbons van biofood, ook voor de vlooien en teken.
Vorig jaar mee begonnen omdat ze ze gingen reageren op het vlooienmiddel in de nek en ze gewoon iedere 3 a 4 weken opnieuw moesten (zwemmers), sinds we er mee begonnen zijn nog maar 1 keer vlooien gehad, maar dat was bij allebei na een operatie (gelijktijdig gewond). Ze kregen toen ook geen karnemelk en bonbons 2 dagen lang en de weerstand was verminderd natuurlijk.

Ontwormen doe ik zelf alleen als ik of wormen zie of de honden onverklaarbare jeuk hebben, dan kunnen ze ook wormen hebben.

Gebruikersavatar
flamingo
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 237
Lid geworden op: 24/11/13 21:25
Locatie: Zuid West Friesland

Re: Ontwormen

Ongelezen berichtdoor flamingo » 12/08/14 17:07

Ik geef hem dagelijks een scheutje karnemelk door zijn eten heen en inderdaad ook knoflook of knoflookbonbons. En nog geen vlooien, 2 teken en geen wormen gezien.
Van het ontworm middel weet ik niet. Ik heb hem namelijk nog nooit ontwormd. Laat namelijk eens in de zoveel tijd zijn ontlasting onderzoeken, om onnodig ontwormen te voorkomen.
:zwartpootje: Billy 22-06-2013

Tosca&Erik
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 28/05/13 22:32

Re: Ontwormen

Ongelezen berichtdoor Tosca&Erik » 12/08/14 17:09

Hoi Nancy

Bedankt al voor jou reactie.
onze labrador is bijna 17 maanden, omdat we een zoontje hebben van bijna 15 maanden wil ik ook geen band of druppels gebruiken tegen teken en vlooien. Dus de karnemelk gaan we absoluut voortzetten.
Ze moet binnenkort ook gevaccineerd worden, bij mij is bekend dst zeceen week ervoor ook ontwomt moet worden. Weet jij of dit juist is. Ze is nu bijna 35 kilo wat inhoud dat ontwormen ook echt prijzig word.


Gr
Tosca

Tosca&Erik
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 28/05/13 22:32

Re: Ontwormen

Ongelezen berichtdoor Tosca&Erik » 12/08/14 17:13

Hoi Flamingo

Ook jij bedankt voor je reactie.
Je verteld over knoflook.... je voor bedoeld gewoon knoflook wat wij ook in sommige maaltijden verwerken?
Zover bij mij bekend moet ze ontwormd worden omdat ze weer gevaccineerd moet worden. Heb er t een en ander over gelezen maar schijnt eigenlijk ook slecht spul te zijn als ze t regelmatig krijgen.


Gr
Tosca

Gebruikersavatar
flamingo
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 237
Lid geworden op: 24/11/13 21:25
Locatie: Zuid West Friesland

Re: Ontwormen

Ongelezen berichtdoor flamingo » 12/08/14 17:15

Naar mijn weten is het onzin om je hond te ontwormen als hij geen wormen heeft, aangezien het niet preventief werkt. Dus het is zonde voor je hond aangezien hij een chemische middel binnen krijgt wat misschien geen eens nodig is en ook zonde voor de portomonee.
Maar zo denk ik er over in ieder geval. Al zijn er een heleboel mensen die gewoon 4x per jaar, om de 3 maanden, ontwormen.
Ik heb tevens nog nooit gehoord dat je een hond moet ontwormen, omdat hij gevaccineerd wordt.

Die knoflookbonbons haal je gewoon bij een dierenwinkel/welkoop en geef je per 10 kilo 1 bonbon. Maar ik geef KVV en maak daarnaast een groentenprutje klaar met daarin 'gewone' knoflook wat wij ook eten.
:zwartpootje: Billy 22-06-2013

Tosca&Erik
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 28/05/13 22:32

Re: Ontwormen

Ongelezen berichtdoor Tosca&Erik » 12/08/14 17:20

Ik ben echt blij met je reactie!!

Gebruikersavatar
flamingo
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 237
Lid geworden op: 24/11/13 21:25
Locatie: Zuid West Friesland

Re: Ontwormen

Ongelezen berichtdoor flamingo » 12/08/14 17:31

Alleen met knoflook door bijvoorbeeld een groentenprutje moet je oppassen dat ze niet teveel krijgen i.v.m. bloedarmoede. En doordat ik KVV geef is de kans op wormen ook al kleiner door de zuurtegraad in de maag.
Want geef jij brokken of KVV/Barf
:zwartpootje: Billy 22-06-2013

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: Ontwormen

Ongelezen berichtdoor Nancy » 12/08/14 17:45

Ik geef idd ook KVV, maar geen verse knoflook, gewoon gemakzucht hoor. Pas inderdaad op, want teveel knoflook kan echt nare dingen bij een hond veroorzaken.

Moeten ontwormen omdat ze ingeent worden heb ik ook nog nooit van gehoord, zeker niet een week van te voren, juist niet omdat mijn honden echt last hebben van het ontwormingsspul en ik ze zo stevig mogelijk wil hebben voor ze de inenting krijgen, want ook daar kunnen ze last van hebben.
Meestal gebeurt het dan volgens mij gewoon omdat je toch bij de dierenarts bent en die het vraagt (en graag wil verkopen ;) ).

Ontlasting laten onderzoeken kan ook, maar ik merk het goed aan de honden. Ben een echte poeploerder en merk goed als ze jeuk hebben.
Preventief ontwormen is inderdaad niet mogelijk, dus een week na de kuur kunnen ze goed weer wormen hebben ;)

Ik moet er wel bij zeggen dat ik liever helemaal niet ent, ontworm, preventief ontvlooi of ingrijp, tenzij het echt niet anders kan. Dit jaar toevallig wel ingeent omdat ze naar de kennel moeten, mijn zwager in Duitsland gaat trouwen en ze kunnen echt niet mee.

Tosca&Erik
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 28/05/13 22:32

Re: Ontwormen

Ongelezen berichtdoor Tosca&Erik » 12/08/14 19:34

Dat is bij ons nu ook de reden dat ze geent moet worden. Gaan begin sept een weekend weg, omdat ze niet mee kan brengen we haar naar een pension. Eigenlijk met tegenzin gezien we nu heel streng met haar zijn omdat ze met iedere hond die ze tegenkomt wil spelen en bijna tegen iedereen op wil springen...... en t lukt niet om t erin te krijgen dat ze dat niet mag :(

Tosca&Erik
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 28/05/13 22:32

Re: Ontwormen

Ongelezen berichtdoor Tosca&Erik » 12/08/14 19:46

Wij geven Fenna alleen brokken trouwens.

Gebruikersavatar
marie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 528
Lid geworden op: 28/11/11 18:55

Re: Ontwormen

Ongelezen berichtdoor marie » 13/08/14 18:58

Ontwormen doe je ook voor omdat kinderen besmet kunnen worden met wormen. Deze worm(larf) kan zich in het oog van je kind nestelen (toxocariasis)met alle gevolgen van dien.
Ik ben dan ook van mening dat je het verplicht bent naar je eigen kinderen of andere kinderen om je hond regelmatig te ontwormen.
Max 10-05-2007
Seda 23-12-2014

Gebruikersavatar
flamingo
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 237
Lid geworden op: 24/11/13 21:25
Locatie: Zuid West Friesland

Re: Ontwormen

Ongelezen berichtdoor flamingo » 13/08/14 21:59

Ik snap wat je bedoeld Marie, maar een hond ontwormen die geen wormen heeft heeft geen zin. Want stel je ontwormd hem nu en hij heeft geen wormen, dan kan hij het net zo goed volgende week weer oplopen. Dus vandaar dat je de ontlasting kan laten controleren. Dan weet je zeker dat je niet voor niets behandeld.
:zwartpootje: Billy 22-06-2013

Tosca&Erik
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 20
Lid geworden op: 28/05/13 22:32

Re: Ontwormen

Ongelezen berichtdoor Tosca&Erik » 15/08/14 12:49

Gister bij de dierenarts geweest ivm haar entingen en een jeukend oor. Dierenarts vertelde ook over t ontwormen wat de consequenties voor onze kleine man kunnen zijn. Hebben haar dus nu een pil gegeven, want als er met mn zoontje wat gebeurd vergeef ik mezelf dat nooit

Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 317
Lid geworden op: 18/09/12 08:28

Re: Ontwormen

Ongelezen berichtdoor Nancy » 15/08/14 13:03

Besef je wel dat hij volgende week weer wormen kan hebben. Of morgen...

In die zin heeft ontwormen echt alleen zin als ze wormen hebben, niet als ze geen wormen hebben en niet voor volgende week en alle weken tot de volgende wormenkuur.


Terug naar “Verzorging”