Voetverzorging tijdens de wandel vakantie in de bergen.

Vragen over de verzorging van je Labrador? Plaats ze hier.
Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Voetverzorging tijdens de wandel vakantie in de bergen.

Ongelezen berichtdoor Milou » 15/05/15 14:45

Wij gaan al jaren met onze honden op wandelvakantie in de bergen.
Over het algemeen is er niks aan het handje met de pootjes van onze kanjers, maar wij hebben 1 keer een jaar gehad dat Olly kloven in zijn zooltjes had zitten. Sneu, hij is dan ook een paar dagen niet mee geweest tijdens wandeltochten.
Wat denken/vinden jullie de beste manier om de pootjes van jullie viervoeters te beschermen?
Ik ben op zoek geweest naar hondenschoentjes, maar zie het niet zo snel voor mij dat Youp daar graag in loopt.
Verder hebben wij de tip gekregen om voor de wandeling de zooltjes in te smeren met vaseline, maar maakt dit de zooltjes niet juist zachter en daardoor meer kwetsbaar? Daarnaast, blijven de kleine steentjes dan niet juist aan zijn zooltjes plakken? Als ik zijn zooltjes veel eerder in zou smeren zodat het mooi in kan trekken weet ik zeker dat hij het er voor de wandeling allemaal vakkundig af zal hebben gelikt.
Wie heeft er nog een tip of advies?
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997

kristies
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6143
Lid geworden op: 12/10/06 17:04

Re: Voetverzorging tijdens de wandel vakantie in de bergen.

Ongelezen berichtdoor kristies » 17/05/15 00:33

tja lastig. Denk dat je vooral in de gaten moet houden op welke ondergrond ze lopen. Bij warmte is stenen of asfalt wel erg warm voor de pootjes.

Die tip van vaseline ken ik ook, maar heb het nog niet geprobeerd ( in de winter wel met sneeuw en ijs maar dat is een ander verhaal )

Dees en Floor
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2896
Lid geworden op: 02/02/07 19:40

Re: Voetverzorging tijdens de wandel vakantie in de bergen.

Ongelezen berichtdoor Dees en Floor » 17/05/15 17:44

Er zijn verschillende merken potenzalf te krijgen, google er maar eens op. Ik kwam een aantal sites tegen, ook voor sledehonden etc. Ik neem altijd een paar schoentjes mee als we in de bergen gaan wandelen, gelukkig hebben we ze nooit nodig gehad, want ik geloof niet dat Floor ook nog maar een poot zou verzetten met schoentjes aan :? Ik heb wel ook altijd een klein potje vaseline bij me (ook handig als ik zelf schrale lippen heb) en ik kijk iedere dag de zooltjes goed na op wondjes etc, maar ook de vaseline heb ik nog nooit hoeven te gebruiken.
Afbeelding

:zwartpootje: Floortje 25-04-2006

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: Voetverzorging tijdens de wandel vakantie in de bergen.

Ongelezen berichtdoor Milou » 19/05/15 14:17

Bedankt voor jullie reactie.
Ik was afgelopen vrijdag bij de dierenarts en heb dat daar ook even gevraagd.
Hij gaf aan dat het verstandig is eelt te kweken (lekker logisch), door hem veel te laten lopen. Bijvoorbeeld aan de fiets.
Dus wij zijn kilometers aan het maken.

In de bergen loopt hij over het algemeen over zandpaden, grasgrond en soms kiezels. Wij proberen asfalt te vermijden, dat spul wordt veel te heet voor zijn pootjes.
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997


Terug naar “Verzorging”