Labjes-baby uitzet. Eind juli komt Charlie

Plaats hier alle vragen over de aanschaf van een Labrador.
Allis
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 3
Lid geworden op: 10/06/15 12:29

Labjes-baby uitzet. Eind juli komt Charlie

Ongelezen berichtdoor Allis » 13/06/15 11:18

Vrijdag gaan we kijken bij het nestje van Fort Seven's Labradors. Dan zijn de puppies net iets ouder dan drie weken en ontmoeten we voor het eerst onze nieuwe vriend. Voor mij als persoon, en voor ons als gezin is dit de eerste hond, en we werken nu dus hard aan alle voorbereidingen.

Maandag ga ik kijken bij een puppycursus, bij een vereniging voor jacht- en werkhonden. Dingen kopen, dat moet nog. Wat zet ik allemaal op de uitzet lijst? Wat was nou echt handig, nuttig, leuk? Natuurlijk een halsband, riem, mand, voer- en waterbak, maar welke dan? En verder nog van die dingen waar je misschien niet meteen aan denkt?

Wie helpt ons op weg?

Karlien
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4238
Lid geworden op: 15/03/05 16:08
Contacteer:

Re: Labjes-baby uitzet. Eind juli komt Charlie

Ongelezen berichtdoor Karlien » 13/06/15 12:36

Bench
Kleedjes voor in de bench
Knuffel (om tegenaan te liggen in de bench)
Apporteerspeeltje
Trekspeeltje
Kauwspeeltje
Borstel
Poepzakjes
Keukenrol :D
Beloningsbrokjes
:blondpootje: Quan en Rumi
:zwartpootje: Caillou en Roeba
:pootje: Skye, Phlyn, Rhuna en Ramses

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Labjes-baby uitzet. Eind juli komt Charlie

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 13/06/15 17:10

Een voederbakstandaard met twee rvs-bakken, doorsnee minstens 25 cm: één voor water en één voor zijn voer. Met een losse waterbak gaan jonge honden vaak spelen, in een standaard heb je daar iets minder kans op. Er zijn erbij die het evengoed doen hoor, die de hele standaard omkiepen. Maar je verkleint de kans wel. Ook is het prettiger voor de hond als hij niet ´van de grond´ hoeft te eten en drinken.

Een kong: ideaal bij de benchtraining.

Als je apporteer- of jachttraining wilt gaan doen: een fluit. Meteen mee beginnen, dan staan de fluitcommando´s voor de rest van zijn leven op zijn harde schijf.

Een gordel, bench, tuig of zoiets voor in de auto.

Een grote hondenzeem (of een stapel oude handdoeken).
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1240
Lid geworden op: 07/12/10 12:12

Re: Labjes-baby uitzet. Eind juli komt Charlie

Ongelezen berichtdoor M_n_q_e » 13/06/15 17:13

Vooral heel veel speeltjes, gewoon omdat dat helpt bij het ongeduld dat je nu hebt :D
:zwartpootje: Trix (bij ons gekomen uit het asiel op 4-03-2011, geboortedatum onbekend maar geprikt op) 4-03-2006
:bruinpootje: Miep (Dior) 19-07-2010

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Labjes-baby uitzet. Eind juli komt Charlie

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 13/06/15 21:45

Nog twee dingen vergeten :)
Heeft niks te maken met de puppy-uitzet, maar wel met de voorbereiding op de komst van de pup:
je huis puppyproof maken en nadenken over wel of niet een ziektekostenverzekering.

Ik citeer even uit de tekst die mijn pupkopers meekrijgen:

Puppyproof maken van het huis
Kijk eens kritisch rond in en om het huis of er misschien gevaarlijke situaties kunnen ontstaan voor de pup. Denk daarbij bijvoorbeeld aan losliggende elektriciteitssnoeren. Als de pup in een onbewaakt ogenblik hierop gaat liggen kauwen, is het leed niet te overzien. Ik ken een afschuwelijk verhaal van een pup die zichzelf heeft opgehangen in de touwtjes van de luxaflex. Die baasjes vonden ’s morgens een dode pup! Echt gebeurd! Kan hij in de tuinvijver vallen en kan hij daar dan nog uit? Kan hij bij de kattenbak met klontvormende vulling komen? Als de pup hiervan eet, komt er zo’n klont in zijn maag en darmen met alle gevolgen van dien! Misschien is het handig om bepaalde ruimtes in huis voor hem af te schermen d.m.v. een traphekje.

Kijk ook eens kritisch naar jullie vloer. Is dit een spekgladde laminaatvloer, waar de pup niet normaal op kan lopen en waarop zijn pootjes alle kanten op glibberen? Je kunt je voorstellen dat dat funest is voor een gezonde ontwikkeling van zijn gewrichten. Leg er het eerste jaar goedkope vloerkleden of stukken vloerbedekking overheen.

Zet voorlopig alles wat kostbaar of waardevol is, maar even op een veilige plek. Je moet er niet aan denken dat de pup jullie fotoalbums gaat “lezen” met zijn scherpe tandjes!

Ziektekostenverzekering
In ieder hondenleven komen ziekten en ongelukjes voor. Voor alleen een consult en een ab-kuurtje ben je met een paar tientjes klaar bij de dierenarts, maar röntgenfoto´s en een operatie kosten al gauw honderden euro´s of meer. Voor bijvoorbeeld een tweezijdige ED-operatie betaal je om en nabij de 2000 euro. Kunnen jullie dat ophoesten, mocht het nodig zijn? Misschien is het verstandig om een ziektekostenverzekering af te sluiten voor de pup, al is het maar voor de eerste één of twee jaar. Als daarna blijkt dat de hond nooit wat mankeert, kan je hem alsnog opzeggen. Voor dat eerste jaar is het raadzaam een verzekering te kiezen, die orthopedische problemen dekt. De enige die HD en ED in het basispakket heeft zitten, is Proteq. Bij een aantal andere kan je dat bijverzekeren.
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Allis
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 3
Lid geworden op: 10/06/15 12:29

Re: Labjes-baby uitzet. Eind juli komt Charlie

Ongelezen berichtdoor Allis » 13/06/15 22:01

Bedankt allemaal! Ons huis is in zoverre puppy proof, dat het peuter proof is. Het enige dat nog slingert zijn speelgoed en schoenen. Dat moeten we nog wel even fixen.... Maar geen stroomdraadjes, luxaflex, schoonmaakartikelen gelukkig.

We hebben een houden vloer, met hier en daar een kleed.

De rest zet ik op de lijst. Kan een puppy al bij een grote-honden drinkbak op een standaard? En wat voor fluit heb ik voor jachttraining nodig? Dat lijkt me namelijk super om te doen!

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Labjes-baby uitzet. Eind juli komt Charlie

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 13/06/15 22:13

Allis schreef:De rest zet ik op de lijst. Kan een puppy al bij een grote-honden drinkbak op een standaard? En wat voor fluit heb ik voor jachttraining nodig? Dat lijkt me namelijk super om te doen!


Ligt eraan hoe hoog de bak staat. Met 8 weken komen pups al een heel eind hoor. De meeste standaards kan je verstellen in hoogte. Desnoods zet je hem even wat lager.

De meeste mensen gebruiken voor jachttraining een tweezijdige fluit. De ene kant is een enkele toon. Die gebruik je voor het kom-voorsignaal en het zoeksignaal. De andere kant is een roltoon. Die gebruik je voor het zitcommando. In dit filmpje worden je ze allebei gebruikt: https://www.youtube.com/watch?v=-KNqv3RWjD0. Je kan fluitjes via internet bestellen, maar in een goede dierenspeciaalzaak hebben ze ze vaak ook wel.
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Allis
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 3
Lid geworden op: 10/06/15 12:29

Re: Labjes-baby uitzet. Eind juli komt Charlie

Ongelezen berichtdoor Allis » 14/06/15 08:41

Afbeelding

Nu 2,5 week. Wat een snoepie toch he?

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: Labjes-baby uitzet. Eind juli komt Charlie

Ongelezen berichtdoor corretje » 14/06/15 12:32

Een zakje waar je voertjes in kan doen. Anders gaan je jas of broekzakken zo naar hondenvoer ruiken.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: Labjes-baby uitzet. Eind juli komt Charlie

Ongelezen berichtdoor Milou » 23/06/15 14:34

Wat een scheetje!!! :verliefd1:
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997


Terug naar “Aanschaf van een Labrador”