Losloopgebied

Respecteer elkaars mening.
Marga/Noa
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 273
Lid geworden op: 02/04/13 15:53
Locatie: Overijssel

Losloopgebied

Ongelezen berichtdoor Marga/Noa » 25/06/13 13:49

Hoe denken jullie hierover:
In onze wijk/buurt, zijn niet veel losloopgebieden. En bij een aantal hiervan, loopt er een fietspad tussendoor, of is het gebied ook een gewone wandelroute. Ik laat Noa daar de loslopen, vaak luistert ze goed, maar niet altijd( ze is 9 maanden en we zijn nog volop in de oefen/ leerfase) ze wil dus wel eens op iemand op de fiets, of een wandelaar afrennen, en die schrikt daarvan. Meestal lukt het me om haar redelijk snel bij mij terug te roepen, maar de wandelaar/fietser is dan flink aan t mopperen, op die loslopende honden. Ik vind dat men er ook voor kiest om in een losloopgebied te lopen, daar kun je een enthousiaste hond tegenkomen. Natuurlijk vind ik het onze taak om de hond onder controle te hebben, daar werken we aan, maar eerlijk gezegd vind ik dat onbesuisde gedrag ook weer zo heerlijk aan n labje :) Niet iedereen denkt er zo over, wat vinden jullie??? :) :) :) :)
Noa 09-09-2012

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 25/06/13 14:34

Als ze in een losloopgebied lopen heb ik er weinig moeite mee als ze op iemand afrennen. Wij liepen zondag ook in een hondengebied waar een man erg bang was, die stond achter zijn vrouw verstopt :D , maar dat is wel de consequentie van in een hondengebied gaan wandelen.
Zeker als er hondvrije gebieden in de buurt zijn zoeken ze het maar even uit, er zijn al beperkingen genoeg met de honden :wink:

roelien

Ongelezen berichtdoor roelien » 25/06/13 14:51

Hier ook zo'n blije vogel van 9 maanden, ze gaat overal achteraan wat beweegt.

Ik vind, dat ook al is het een losloopgebied, dat het wel aan de eigenaar is om de hond bij zich te houden op het moment dat er andere mensen lopen en/of fietsen.
Zeker met een fietspad kan het ook nog heel gevaarlijk zijn, denk aan wielrenners etc.

Uit ervaring weet ik dus wel hoe moeilijk het is, maar een losloopgebied betekend niet dat er alles kan en dat andere mensen daar de dupe van moeten zijn...
Hier mag je bijna overal met de hond los op de hei, dan kan ik toch niet van anderen verwachten dat ze de auto maar pakken om een stuk hei op te zoeken omdat mijn hond overal op af knalt.

Er zijn ook mensen met hond die het niet fijn vinden als er een hond op ze afstormt..

Gebruikersavatar
Tarzan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 195
Lid geworden op: 06/05/13 16:22
Locatie: Zeewolde

Ongelezen berichtdoor Tarzan » 25/06/13 14:57

In ons dorp is een vierkant grasveld met daar omheen een fiets/wandelpad, waar honden los mogen lopen. Ik houd op zich wel rekening met mensen die er lopen, maar aan de andere kant kan ik ook niet voorkomen dat Tarzan soms vrolijk op iemand afstuift.

Vandaag liep ik al een eindje verderop, en ik zag Tarzan nergens. Ik ging hem zoeken. Uiteindelijk vond ik hem. Hij was vrolijk aan het spelen met een andere hond. Toen hij mij zag liep hij even naar me toe en ging daarna weer spelen.
Dat vind ik ook wel lastig. Niet ieder baasje vindt het fijn als er zomaar een andere hond met zijn hond gaat spelen. Maar ik wil hem wel loslaten.
Honden lachen met hun staart.

:zwartpootje: Tarzan (29-02-2012)

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 25/06/13 15:48

Tarzan schreef:In ons dorp is een vierkant grasveld met daar omheen een fiets/wandelpad, waar honden los mogen lopen. Ik houd op zich wel rekening met mensen die er lopen, maar aan de andere kant kan ik ook niet voorkomen dat Tarzan soms vrolijk op iemand afstuift.

Vandaag liep ik al een eindje verderop, en ik zag Tarzan nergens. Ik ging hem zoeken. Uiteindelijk vond ik hem. Hij was vrolijk aan het spelen met een andere hond. Toen hij mij zag liep hij even naar me toe en ging daarna weer spelen.
Dat vind ik ook wel lastig. Niet ieder baasje vindt het fijn als er zomaar een andere hond met zijn hond gaat spelen. Maar ik wil hem wel loslaten.


Dat herken ik wel. Als iemand het een keer niet leuk vindt dat mijn hond op een ander afrent (vaak een andere lab) die ook losloopt dan vindt ik dat vervelend, maar dat is een enkele keer en om hem daarom altijd vast te hebben in een losloopgebied? Nou ja het ligt aan het soort losloopgebied, hier is het duidelijk een bos waar mensen wandelen (met honden) op brede paden die officieel geen fietspaden zijn. Mountainbikers ben ik weleens tegengekomen in een ander gebied en dat gaat behoorlijk hard. Ze reden toen op van die speciale supersmalle paadjes dus dat geritsel in de bosjes trok behoorlijk de aandacht en dan zijn het ook nog vaak groepen. Best gevaarlijk, maar daar kom ik eigenlijk nooit. Uiteindelijk is de veiligheid van je hond jouw verantwoordelijkheid, maar aan de andere kant mag je toch ook wel verwachten dat er rekening wordt gehouden met elkaar. Tenminste, dat is mijn mening :wink: .
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.


Terug naar “Discussiehoek”