trainingstips!

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 26/10/11 09:37

Lunatic schreef:
lucievd schreef:M'n trainer zei dat het ook niet erg was.
Als hij maar gewoon doorgaat inderdaad.
Flits deed vanmiddag niet eens z'n neus aan de grond, dus helemaal goed :D
Dit topic ligt trouwens wel een beetje stil of niet?
Hebben jullie inmiddels nog weer nieuwe, leuke oefeningen?
Had de steadiness oefening van Linda (geloof ik) uit dit topic ook gedaan. Daar heeft Flits absoluut geen moeite mee. Dus dat was wel knap van hem :D
Hij heeft meer moeite als ie iets moet zoeken nadat er wat tijd tussen heeft gezeten. Dan bouwt hij spanning op en als hij dan de dummy vindt, dan is hij even gek in z'n koppie en gaat even racen om daarna weer tot bezinning te komen en toch maar netjes voor me te komen.
Is daar ook een oefening voor om hem te temmen? :wink:

Mooi dat Flits geen moeite had met de dummy's respecteren :klasse:

Vwb de spanning, ik zou een stapje terug doen, dus de tijd die er tussen zit verkleinen, ik merkte aan Doran ook goed als hij diingen niet goed snapte dat hij spanning opbouwde, hij ging dan plassen, al snel was ik erachter dat dit pure onzekerheid was, als ik dan een stapje terug deed, dus afstanden korter, of tijd korter dan was het weer duidelijk voor hem en was dit gedrag weer over.

Ik weet niet hoe jij dit nu traint?
In de opbouw is iets neerleggen/gooien, dan omdraaien en een klein stukje volgen genoeg, dit kan je dan langzaam uitbouwen.


Ja, soms wordt er iets neergelegd en dan lopen we een klein stukje verder en dan wordt Flits ingezet om te gaan zoeken. Dat gaat nog goed, dan gaat hij niet racen omdat hij het nog wel 'weet' dat er iets gevallen is ergens.
Alleen gister had m'n trainer wat neergelegd en zijn we eerst wat anders gaan doen om later terug te komen. Dus daar zat achteraf teveel tijd tussen.
Dat was nog te spannend inderdaad voor Flits omdat hij het niet meer wist en toen hij hem dan vond (wat wel heel snel gebeurde) was hij heel trots en ging even racen om de opgebouwde spanning van zich af te gooien.
Dus inderdaad wat je zegt, dit was eigenlijk nog een stap te ver. Er moet minder tijd tussen.
Elk hondje reageert weer anders, jouw Doran gaat dan plassen en Flits gaat racen :D
Maar is wel beide om dezelfde reden.
Dus deze oefening laten we voorlopig nog maar even achterwege. Eerst weer meer vertrouwen opbouwen :)

Gebruikersavatar
Jutta
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2630
Lid geworden op: 06/09/10 08:42
Locatie: Vleuten

Ongelezen berichtdoor Jutta » 27/10/11 13:50

Wow Lin, deze oefening is echt een pittige maar dat ga ik zeker een keertje proberen.
Afbeelding

bedankt Sharon !

EricaM
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2506
Lid geworden op: 23/03/09 23:17
Locatie: Almere

Ongelezen berichtdoor EricaM » 30/10/11 17:25

Wat een leuke ideeen zeg. Ik ga er zeker een paar uitproberen.
:D
Groetjes Erica, en een knuffel van Bram

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 20/11/11 07:27

Aan de hand van de training gisteren: schuine markeer over water.

Hoewel het er simpel uit kan zien, is je hond schuin over een barriere doorsturen nog niet zo eenvoudig. Voor de hond is het best verwarrend.
Hoe leer je de hond schuin over water te sturen?

Het makkelijkste is, als je hond al een beetje gestuurd kan worden (links, rechts, vooruit). Zet je hond aan de kant van het water en gooi de dummy in het water. Ga zelf een meter of 2 voor je hond staan aan de slootkant en stuur hem dan naar rechts/links.
De tweede versie is, om voor je hond te gaan staan in het land (overhands wegsturen). In het begin doe je dat allemaal op korte afstand. Daarna bouw je dat langzaam op naar grotere afstanden.
Het belangrijkste is dat je hond gaat snappen dat hij de sloot moet gaan oversteken. Recht oversteken leer je meestal al vrij snel, maar schuin oversteken is dan weer een uitdaging. Door de afstand en de moeilijkheidsgraad rustig op te bouwen, zal je hond gaan leren dat schuin oversteken betekent dat hij gewoon door kan lopen.
In een wedstrijd kun je ook overwegen (mits je zelf goed kunt markeren) om je hond eerst over water te laten gaan, en dan een stuk doorsturen, of eerst op het land door laten lopen en dan ter hoogte van de dummy te laten oversteken. Het mooiste is natuurlijk als ze de schuine lijn kunnen aannemen en gewoon in 1 lijn de markeer gaan ophalen :wink:

Datzelfde geldt trouwens ook voor een ander landschap insturen. Het landschap bestaat altijd uit "natuurlijke' lijnen. Een hond kan daarop reageren. Een wijziging in begroeiing bijvoorbeeld kan een barriere vormen, terwijl wij dat niet eens zo op die manier zien. Net als de markeer over water, kun je dat je hond aanleren om barrieres over te gaan. Het voorbeeld was gisteren wat Brigitte en ik deden bij de laatste oefening: over water, veld over, dekking in en dummy zoeken. De honden nemen dan 2 barrieres aan: de sloot, en de hoge dekking na het veld. De hond leren dit soort barrieres over te steken is essentieel voor de jacht(training) :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012

roelien

Ongelezen berichtdoor roelien » 19/11/12 13:14

Wat een leuke oefeningen staan er in dit topic.
Heeft iemand nog leuke 'jachtoefeningen' voor een pup van 10 weken?

Gebruikersavatar
Lupos
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3756
Lid geworden op: 19/11/08 08:50
Locatie: Moordrecht
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lupos » 20/11/12 09:25

Pupje van 10 weken doe ik hoofdzakelijk gehoorzaamheid mee; leren volgen, leren komen op de fluit en iets later volgen aan de jachtlijn. In de gang een beetje spelenderwijs een speeltje ophalen. Veel meer doe ik daar nog niet mee :wink:

Van het weekend wel weer een interessante van een trainingsmaatje:
Markeren

Maar dan "anders".

In plaats van dat je de dummy recht naar voren gooit, gooi je hem over je eigen hoofd achter je. Veel hondjes zijn zo gewend dat een dummy altijd voor valt, dat ze het niet eens merken :wink:
Juna merkte het dan wel op, maar toen ik een "apport" gaf liep ze toch naar voren :lol: vervolgens bleef ze na enkele meters staan zo van "euh... ik weet wel waar die ligt, maar bij een apport moet ik hierheen toch?" Mooie oefening dus!

Een helper gooit vaak de dummy recht voor zich uit, dus zeg maar haaks op de voorjager+hond. Laat de helper de dummy maar eens in een rechte lijn doorgooien en kijk wat er gebeurt. Onze hondjes gingen ter hoogte van de helper keurig zoeken de eerste keren :D
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012


Terug naar “Jachttraining”