Tips - meerdere apporten

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Gebruikersavatar
perelaar
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 513
Lid geworden op: 26/10/08 16:14
Locatie: Tienen

Tips - meerdere apporten

Ongelezen berichtdoor perelaar » 02/09/11 10:18

Tips gevraagd, voor volgende probleem: tijdens eendenjacht gisteren viel er tijdens een apport een tweede eend in de buurt van Harpo. Hij liet de eerste eend vallen, en bracht keurig mooi de tweede terug.

Hoe leer ik hem best aan dat hij eerst het eerste apport moet afmaken, en dan teruggaan voor het tweede?
>> you are entitled to your opinion, however offending you express it <<

:bruinkopje: Harpo (Eyes of the River) °02/10/2008
:bruinkopje: Flora (Eyes of the River) °01/07/2006

Gebruikersavatar
Zeeuwse labjes
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1552
Lid geworden op: 29/12/04 15:05
Locatie: Schouwen-Duiveland
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Zeeuwse labjes » 02/09/11 20:20

Begin met 2 apporten op 180 graden van elkaar. Ga met Harpo naast je staan en gooi de eerste dummy , dan draai je 180 graden om en gooit de tweede. Draai weer terug en laat hem de eerste apporteren. Omdat je er zelf tussen staat heb je maximale controle. Na het inleveren draai je om en stuurt hem op de tweede uit.

Als dit goed gaat maak je de hoek waaronder je de dummies gooit steeds kleiner. Daarna ga je de tweede dummy gooien als hij de eerste aan het apporteren is. Begin weer met een heel ruime hoek en als hij al bijna bij je is. En bouw uit naar een dummy die naast hem valt of over hem heen terwijl hij op de terugweg is. Zo leert hij dat hij altijd het apport dat hij in zijn bek heeft als eerste moet inleveren.
Afbeelding
Ixor du Bois de Lilas 13/10/1993 - 15/5/2007
Buttacre's Breezy Bailiff 4/2/1998 - 4/6/2010

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 02/09/11 22:23

Wij werken tijdens de training heel veel met verleidingsdummy´s. Dan wordt er dus een tweede of derde dummy opgeworpen of het schietkonijn springt weg, als de hond met apport op de terugweg is. Wij werken altijd met een helper in de buurt die ervoor zorgt dat de hond nooit succes kan hebben als hij wil wisselen. En het baasje moet natuurlijk voor ondersteuning zorgen met de stem of de fluit. Op het moment dat hij zou kunnen gaan wisselen, meteen fluiten of roepen. Dat betekent dat je wel heel goed je hond moet kunnen lezen.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 03/09/11 09:13

wagenwiel, zoals de ouderwetse wagenwielen van de koetsen zijn gemaakt.

eerst beginnen voor en achter de achterdummy voorzichtig gooien als ie bijna de eerste heeft ingebracht en dat steeds ruimer maken en eerder gooien en als de 2e is gegooid de 30 er weer een andere kant achter je gooien als je dat uitbouwt kan het soms wel zijn dat je hond er wel 8 kan onthouden zonder er 1 gehaald te hebben en ze dan 1 voor 1 ophaalt.

hond van mijn g&g instructeur kon er 10, als je nummer 11 erbij gooide kon die die nooit in 1 streep vinden maar de rest wel.
al me kinders uitgevlogen

Chica

Ongelezen berichtdoor Chica » 04/09/11 15:40

Carola, kun je jouw input proberen nog een keer wat uitgebreider en helderder uit te leggen? Ik heb de tekst een aantal malen gelezen, maar begrijp het niet...

Begrijp dat je de hoek van voor- en achter dummy steeds kleiner maakt.

Principe wagenwiel begrijp ik ook, maar leg je ze van tevoren neer en laat je ze daarna dan halen..?

Wat bedoel je met "30""

Graag een nadere toelichting, want vind onderwerp leuk en interessant en wil er zelf ook graag mee ad slag..

Dank!

J&C

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 04/09/11 16:57

Chica schreef:Carola, kun je jouw input proberen nog een keer wat uitgebreider en helderder uit te leggen? Ik heb de tekst een aantal malen gelezen, maar begrijp het niet...

Begrijp dat je de hoek van voor- en achter dummy steeds kleiner maakt.

Principe wagenwiel begrijp ik ook, maar leg je ze van tevoren neer en laat je ze daarna dan halen..?

Wat bedoel je met "30""

Graag een nadere toelichting, want vind onderwerp leuk en interessant en wil er zelf ook graag mee ad slag..

Dank!

J&C


haha ja ik ook niet als ik het terug lees, heb ondertussen een nw laptop want oude deed soms raar

met 30 moet zijn de 3e dummie

maar zal bij begin beginnen.

kijk eerst of het in in je eentje lukt anders moet je het met een helper erbij proberen en dan rug aan rug staan. helper doet verder nix alleen op jouw aangeven de 2e dummy voor hem uitgooien.

1e dummy gooi je weg zoals je gewend bent, geef apport en je hond gaat um halen in de lijn dat ie terug komt en bijna bij je is gooit je helper dummy 2 dus de hond ziet dummy 2 vallen, op zelfde moment haal jij dummy 1 binnen, dus voor zit los en dan laat je hem nog een tijdje wachten en geef je commando apport dummy 2.

het moment dat je dummy 2 weggooit ga je uit bouwen, dus elke x sneller nadat ie dummy 1 heeft opgehaald, zo leert ie vertrouwen te krijgen dat wanneer ie dummy 1 toch netjes binnenbrengt dat ie dan pas dummy 2 mag halen. en hij leert er aan te wennen dat er met dummy's gegooid wordt terwijl ie aan het werk is.

in het veld kant het voorkomen dat de hond de ene geschoten eend aan halen is terwijl de 2e al uit de lucht komt vallen, in zijn achterhoofd moet ie dan opslaan waar nr 2 is gevallen en toch nummer 1 netjes binnen brengen. omdat geheugen te trainen is het wagen wiel.

als voorgaande super gaat kun je beginnen met 3 dummys, nummer 1 halen en terwijl ie terug komt worden nummer 2 en 3 gegooid. zo kan je hem leren meerdere valplaatsen te onthouden en ze op commando in de richting welke jij als eerst wilt hebben op te gaan halen.

het uiteindelijke spel is eigenlijk je hebt een tas met ...zeg 8 dummy's.. jij gooit ze om je heen terwijl je hond aan de voet zit, en je stuurt je hond in de richting van de dummy die je wilt gaan halen, de andere 7 moet ie met rust laten maar wel onthouden in welke richting dat ze gegooid zijn, om ze later op commando een voor 1 op te halen. dit kan je zo gevarieerd en moeilijk maken als je zelf wil, dus het verveelt nooit.

zo kan je hem in 1 rechte lijn de ene voor je halen en die achter je ligt, of de eerste vooruit en de ander links of rechts van in 90 graden....
al me kinders uitgevlogen

Chica

Ongelezen berichtdoor Chica » 05/09/11 00:37

Dank Carola, het is mij nu helemaal duidelijk!

Daar kunnen we verder mee!

Dank en groet,

J&C


Terug naar “Jachttraining”