Niet willen loslaten van wild (of iets wat er op lijk)

Plaats hier alles over jachttraining en de jacht.
Gebruikersavatar
Stephan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 126
Lid geworden op: 16/04/15 16:55
Locatie: Puttershoek

Niet willen loslaten van wild (of iets wat er op lijk)

Ongelezen berichtdoor Stephan » 11/07/16 16:05

Wij zijn nu al een aardige tijd bezig met jachttraining en het gaat langzaam maar zeker steeds beter. Diesel begint steeds beter te begrijpen wat de bedoeling is en wij trainen met verschillende soorten dummy's. :mrgreen:
Nu is het probleem dat wanneer hij een dummy apporteert waar een vachtje of een veren zitten dan wil hij dit totaal niet loslaten. Hij komt hem dan meestal na een vrolijk en trots show rondje heel dicht bij mij brengen maar dan blijft hij wel op enige afstand. En hij doet dit alleen wanneer er echte veren of een echt konijnen vel om een dummy heen zit.

Diesel deed dit dus ook bij de laatste training met een dummy waar een paar fazanten veren aan zaten, toen hij uiteindelijk bij mij was moesten we met ze tweeën ze bek open trekken om de dummy terug te krijgen :? :evil:

Is het dan verstandig om vaker met veren ed. om dummy's te trainen zodat dit bekend wordt of is het juist verstandig om dit voorlopig helemaal te vermijden???
Alle tips en adviezen zijn welkom! :D
:zwartkopje: Diesel (ferrero v. budilium hof) 02-03-2015

*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 81
Lid geworden op: 23/09/12 16:09

Re: Niet willen loslaten van wild (of iets wat er op lijk)

Ongelezen berichtdoor *Remy* » 11/07/16 22:22

Zou 2 dingen doen: 1) een lange lijn eraan zodat je voorkomt dat hij show rondjes kan gaan lopen (het is dummy oppakken en direct terugkomen en zitten om af te geven of direct afgeven); pak de lijn op en haal de jongen naar je toe mbv de lijn 2) vertrouwen gaan krijgen van je hond dat hij alles aan je afgeeft - het opentrekken van zijn bek geeft hem juist het gevoel dat je wat van hem af wil pakken. Je kunt bv ruilen (wanneer hij de dummy afgeeft krijgt hij een balletje of een brokje - het moet hem iets opleveren wat hij leuk en interessant vindt).

Je kunt ook het vast en los helemaal afzonderlijk gaan trainen met de vachtdummy's. De hond voor je laten zitten (lange lijn er eventueel aan, zodat hij niet weg kan rennen), dummy in de mond leggen (vast) en vervolgens hem terugvragen (rustig - niet hem uit zijn mond wrikken). Laat hij hem los dan krijgt hij zijn beloning (de bal of brokje).

Er zullen meerdere manieren zijn hoor. Denk wel dat je hier de jongen de tijd voor moet geven (dat jullie hier samen aan moeten gaan werken) en dat je wellicht een stapje terug moet in je training wanneer je uiteindelijk wil dat hij alles graag aan je afgeeft , zo ook dummy met veren of koud of warm wild.

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Niet willen loslaten van wild (of iets wat er op lijk)

Ongelezen berichtdoor Romke » 12/07/16 06:33

Ruilen voor een snoepje mee uitkijken, gevolg kan zijn dat ze de dummy snel uitspugen omdat ze een beloning verwachten.

Ik zou de hond aan de lange lijn doen, als hij wegloopt zachtjes jouw kant op trekken/sturen. Dus niet helemaal naar je toe trekken, maar moment dat je hond de andere kant op gaat, licht bij sturen.
Op moment dat hij bij je is, belonen met stem, aaien onder de kin, en NIET gelijk naar de dummy graaien.
Als hij het commando los kent, deze gebruiken (anders apart gaan aanleren) maar niet blijven roepen, geduldig wachten.
Op moment van loslaten, belonen met de stem en de dummy gelijk weer weggooien en deze laten halen.
En dan weer van voren af aan, zodat dummy afgeven niet gelijk einde oefening is

Gebruikersavatar
Stephan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 126
Lid geworden op: 16/04/15 16:55
Locatie: Puttershoek

Re: Niet willen loslaten van wild (of iets wat er op lijk)

Ongelezen berichtdoor Stephan » 12/07/16 17:55

Bedankt! :klasse:
Ik ga gelijk de komende tijd oefenen.
Diesel kent het commando los best goed maar ik denk dat de lekkere geur dan toch belangrijker was dan naar mij luisteren.
:zwartkopje: Diesel (ferrero v. budilium hof) 02-03-2015

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Niet willen loslaten van wild (of iets wat er op lijk)

Ongelezen berichtdoor Romke » 14/07/16 20:16

Het scheelt dat hij dat al kent.
Komt vaker voor hoor dat honden wild liever niet afgeven.

Dan kan je het commando gewoon geven en dan geduldig wachten.....
Net als een zit commando, dat helpt ook niet door het 20x te zeggen

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: Niet willen loslaten van wild (of iets wat er op lijk)

Ongelezen berichtdoor Milou » 08/08/16 16:46

Ik weet ook nog wel iets wat misschien kan helpen.
Koop een speeltje, of misschien heb je dat al, wat Diesel helemaal geweldig vindt.
Bijvoorbeeld een bungee-speeltje: https://naomidhdogtoys.wordpress.com/as ... speeltjes/
Het moet echt wel iets heel leuks zijn.
Speel elke keer wanneer Diesel een apport terug brengt met dit speeltje. Hij mag dan helemaal los gaan. Zorg er wel voor dat er rust ontstaat in de handeling. Zo laat ik Youp na het terug brengen van het apport eerst even aan-de-voet zitten, waarna wij samen gaan spelen.
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997

Gebruikersavatar
Stephan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 126
Lid geworden op: 16/04/15 16:55
Locatie: Puttershoek

Re: Niet willen loslaten van wild (of iets wat er op lijk)

Ongelezen berichtdoor Stephan » 11/08/16 16:06

Milou schreef:Ik weet ook nog wel iets wat misschien kan helpen.
Koop een speeltje, of misschien heb je dat al, wat Diesel helemaal geweldig vindt.
Bijvoorbeeld een bungee-speeltje: https://naomidhdogtoys.wordpress.com/as ... speeltjes/
Het moet echt wel iets heel leuks zijn.
Speel elke keer wanneer Diesel een apport terug brengt met dit speeltje. Hij mag dan helemaal los gaan. Zorg er wel voor dat er rust ontstaat in de handeling. Zo laat ik Youp na het terug brengen van het apport eerst even aan-de-voet zitten, waarna wij samen gaan spelen.


Ik wil dit ook zeker wel gaan gebruiken met het oefenen van apportjes.
Nu wil ik niet dom klinken ofzo :roll:, maar ik vroeg me alleen af of je nu niet ongewenst gedrag gaat uitlokken met het trekspelletje wat je dan doet?? Want met een trekspelletje motiveer je toch juist het vast houden en schudden, als het niet zo hoor ik dat graag :D

Oh en zijn die bungee-speeltjes goed stevig want diesel is behoorlijk sterk?
:zwartkopje: Diesel (ferrero v. budilium hof) 02-03-2015

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Niet willen loslaten van wild (of iets wat er op lijk)

Ongelezen berichtdoor Romke » 12/08/16 08:39

Trekspelletjes opzich zijn niet verkeerd
Als je hond maar loslaat op het moment dat jij het zegt.
En de hond mag ook best een keer 'winnen'

Denk alleen dat het niet zal helpen in het probleem wild niet willen loslaten

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: Niet willen loslaten van wild (of iets wat er op lijk)

Ongelezen berichtdoor Milou » 13/08/16 14:58

Op de een of andere manier is het trainen met het bungeespeeltje erg goed gegaan met Youp.
Hij laat het bungeespeeltje direct los wanneer ik 'genoeg' zeg en hij brengt mij de dummy (nog nooit met echt wild geoefend) al rennend in de schoot geworpen. Dat is natuurlijk het andere uiterste, maar wij willen dit er goed in hebben zitten voordat wij met wild gaan trainen.
Wij hebben voor het bungeespeeltje na het apporteren gekozen omdat Youp super hoog in zijn energie zat als hij mocht apporteren. Hij werd er super vervelend van als het apporteren klaar was. Momenteel is het ophalen van de dummy niet hét ding geworden wat hij graag voor de baas wil doen, maar het spelen achteraf is juist hét ding zou worden. Ik weet dus niet of het voor jou probleem werkt, maar Youp doet een hoop om een trekspel met je te mogen doen. Hij vindt trekspelletjes gewoon het leukste om te doen.
Youp weegt op het moment ruim 34 kilo, dus het bungeespeeltje kan een hele boel hebben. Ik ben van mening dat honden niet dominant of agressief worden doordat ze wel eens een spelletje winnen. Ik hoop het niet tenminste, want ik laat Youp heel vaak winnen. Ik denk dat het heel belangrijk is dat de hond ook eens wint zodat het spel leuk blijft. Ook merk ik dat hij zijn trekvermogen aanpast op degene waar hij het spel mee doet. Bij iemand met minder kracht gebruikt hij ook minder kracht en bij iemand met veel kracht zet hij zijn hele lichaamsgewicht in.
Hetgene wat wij doen was een voorbeeld wat misschien kan werken, ik denk dat je gewoon opzoek moet gaan tussen alle tips die je hebt gekregen om te kijken wat het best bij Diesel en jou past. Succes en vooral heel veel plezier.
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997


Terug naar “Jachttraining”