cani cross

Plaats hier alles over flyball, behendigheid, doggydance en speuren.
ankef

cani cross

Ongelezen berichtdoor ankef » 02/01/09 19:35

Is er hier iemand die met zijn labrador aan cani cross doet? Ik zou dit eventueel willen doen met Häsel, maar ben niet zeker of ze daar nog niet te jong voor is. Aangezien ikzelf spijtig genoeg niet sportief ben (en hier wil ik dus verandering in brengen), zou ik dit samen met haar opbouwen.

rocky1

Ongelezen berichtdoor rocky1 » 03/01/09 21:31

Voor zover ik het opgezocht heb is het dus joggen met je hond aan een heupgordel. Dan zou je er ongeveer wel mee kunnen beginnen hoor. Volgens mij kan je het vergelijken met fietsen alleen fiets jij niet maar jog jij en loopt de hond gezellig met je mee.
Gewoon rustig aan opbouwen en dan moet alles goedkomen, is voor jezelf ook prettig hoor als je nog geen conditie heb :wink:

Lex

Ongelezen berichtdoor Lex » 04/01/09 14:58

Heyhey,

ik heb ergens gelezen dat gaan lopen met de hond het beste is vanaf de leeftijd van 2 jaar. Dit om problemen te voorkomen met gewrichten en spieren op latere leeftijd.

Wij wilden ook gaan joggen met Lex, die is nu 10-11 maand oud en superactief. Maar toch durven we er niet echt mee beginnen ( zie dat we in problemen komen alstie ouder wordt ). We laten hem wel rennen in het park enzo, maar gaan joggen ( zo'n half uur aan een stuk zonder ophouden ) doen we niet.

Weten jullie soms als het wel al goed is voor jonge honden? Moesten we het ook opbouwen. ( 2 minuten joggen, 2 min wandelen, ... en geleidelijk aan opbouwen tot we komen aan half uur onophoudelijk joggen )

ester01

Ongelezen berichtdoor ester01 » 04/01/09 15:07

Lex schreef:Heyhey,

ik heb ergens gelezen dat gaan lopen met de hond het beste is vanaf de leeftijd van 2 jaar. Dit om problemen te voorkomen met gewrichten en spieren op latere leeftijd.

Wij wilden ook gaan joggen met Lex, die is nu 10-11 maand oud en superactief. Maar toch durven we er niet echt mee beginnen ( zie dat we in problemen komen alstie ouder wordt ). We laten hem wel rennen in het park enzo, maar gaan joggen ( zo'n half uur aan een stuk zonder ophouden ) doen we niet.

Weten jullie soms als het wel al goed is voor jonge honden? Moesten we het ook opbouwen. ( 2 minuten joggen, 2 min wandelen, ... en geleidelijk aan opbouwen tot we komen aan half uur onophoudelijk joggen )
je kunt ook te voorzichtig zijn met je hond 8) . Vanaf een jaar kun je het zeker gaan uitbouwen, door orthopeten wordt zelfs aan geraden bijv. al vanaf een maand of 7-8 te gaan fietsen (natuurlijk binnen de perken :wink: ). 2 jaar is echt extreem laat.

Zeker een hond van 10-11 maanden kun je makkelijk mee beginnen te joggen en fietsen. Daarnaast is Canicross net een iets lager tempo dan joggen volgens mij...

rocky1

Ongelezen berichtdoor rocky1 » 04/01/09 16:33

ester en max schreef:
Lex schreef:Heyhey,

ik heb ergens gelezen dat gaan lopen met de hond het beste is vanaf de leeftijd van 2 jaar. Dit om problemen te voorkomen met gewrichten en spieren op latere leeftijd.

Wij wilden ook gaan joggen met Lex, die is nu 10-11 maand oud en superactief. Maar toch durven we er niet echt mee beginnen ( zie dat we in problemen komen alstie ouder wordt ). We laten hem wel rennen in het park enzo, maar gaan joggen ( zo'n half uur aan een stuk zonder ophouden ) doen we niet.

Weten jullie soms als het wel al goed is voor jonge honden? Moesten we het ook opbouwen. ( 2 minuten joggen, 2 min wandelen, ... en geleidelijk aan opbouwen tot we komen aan half uur onophoudelijk joggen )
je kunt ook te voorzichtig zijn met je hond 8) . Vanaf een jaar kun je het zeker gaan uitbouwen, door orthopeten wordt zelfs aan geraden bijv. al vanaf een maand of 7-8 te gaan fietsen (natuurlijk binnen de perken :wink: ). 2 jaar is echt extreem laat.

Zeker een hond van 10-11 maanden kun je makkelijk mee beginnen te joggen en fietsen. Daarnaast is Canicross net een iets lager tempo dan joggen volgens mij...


Helemaal met MAx eens. Wij kregen met Dino zelfs het advies op orthopedisch gebied om met zo'n 9 maanden met hem te gaan fietsen.
Maar als jullie twijfelen bel dan eens met de DA of een orthopedisch centrum voor honden en vraag het daar gewoon na. Denk dat ze kunnen onderbouwen dat als je rechtlijnige bewegingen geleidelijk opbouwt juist goed zijn voor de bespiering van heupen en schouders. Wel op buitentemperatuur en eventuele ondergrond letten!!

Jiska

Ongelezen berichtdoor Jiska » 04/01/09 16:51

Ben er toevallig zelf ook enkele weken geleden mee begonnen (nu even niet met de koude).
Shanty liep wel al stukjes mee aan de fiets, dus haar conditie was een stuk beter dan de mijne. Vooral voor mij is het dus opbouwen :) , maar als we langere stukken beginnen te lopen zal het voor ons beiden opbouwen zijn.

Onze hondenschool organiseert jaarlijks trouwens een canicross wedstrijd, daar mogen de honden deelnemen vanaf de leeftijd van 1 jaar.

doggie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1964
Lid geworden op: 22/11/06 17:12
Locatie: Wervershoof

Ongelezen berichtdoor doggie » 17/01/09 18:26

ester en max schreef:

Daarnaast is Canicross net een iets lager tempo dan joggen volgens mij...


Nou, volgens mij gaan de echte canicrossers snoeihard hoor! Hier is één keer per jaar een wedstrijd, en daar doen dus ook echte wedstrijd canicrossers mee. Racen!!!

Ik loop zelf ook wel eens een rondje hard met Sjakie, ze draaft dan in een rustig tempo naast me, volgens mij gaan we ongeveer 10 a 12 km per uur.

Sofie

Ongelezen berichtdoor Sofie » 02/02/10 13:57

Ik ben het tegengekomen en het interesseert me nogal om dit te gaan doen. Wel eerst even goed opzoeken wanneer we mogen beginnen met 5 of 10 minuutjes rustig lopen (ikzelf ben ook niet zo sportief meer ;-) ). Want wil niet dat ze last zou krijgen van haar gewrichten.

Waar koop je een goede gordel? Best online via de Vlaamse Canicross Federatie (België) ?

Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8740
Lid geworden op: 13/09/04 15:44
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Saskia.Bernadette » 02/02/10 14:01

Ik was met Lina begonnen met fietsen toen de sneeuw even weg was............ helaas viel er gelijk weer een nieuwe lading en nu durf ik dus niet met haar te fietsen. Zij is nu 10 maanden. Gewoon rustig aan beginnen en uitbouwen, een hond is gemaakt om te lopen hoor. :)
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog

annemarieke

Ongelezen berichtdoor annemarieke » 03/02/10 13:17

Ik loop sinds Bommel 1 is geworden zo'n 2 a 3 keer per week samen hard. Hij vindt het prachtig en krijgt er een lekkere stevige kont van. Ik ben begonnen met 10 minuutjes en heb het langzaam opgebouwd naar een klein half uurtje. Af en toe lassen we een plaspauze in.

Qua snelheid is lopen (in mijn geval, dan he?) veel minder belastend dan fietsen. Met lopen blijf ik steken op 8a9 km/uur, terwijl je met fietsen al gauw op 12 km/uur zit. Dus met lopen mag je volgens mij minder voorzichtig zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe intensief cani-cross is (ruig terrein, hoge snelheid, heuvels etc..?)....

Sofie

Ongelezen berichtdoor Sofie » 03/02/10 16:00

qua snelheid en duur kan ik me bij jou aansluiten Annemarieke! Ook niet zo intensief dus, maar kga nog paar maanden wachten voor ik dat doe met Kyra. Ik kijk er echter wel heel hard naar uit !!

annemarieke

Ongelezen berichtdoor annemarieke » 03/02/10 16:55

Ik zou ook nog even geduld hebben als ik in jouw schoenen stond. Hoe moeilijk dat ook is :wink: Voor als het zover is: heel veel plezier!

Elz

Ongelezen berichtdoor Elz » 03/02/10 17:48

Is het bij cani cross niet de bedoeling dat je je door je hond laat meesleuren zodat je nog harder gaat rennen? Ik zag het een keer, maar het leek me niet voor elke hond en baasje geschikt. Het is wel iets anders dan een stukje joggen met je hond.
Met Noa voorop en ik er achteraan wordt sowieso een hachelijke onderneming. Als ze rent, rent ze rondjes dus die finishlijn halen we nooit. En van joggen houdt ze niet, dat hebben we een paar keer geprobeerd, maar ze heeft er gewoon geen zin in. Dan moet ik d'r gaan meesleuren en dat is bij cani cross dan weer verboden.

annemarieke

Ongelezen berichtdoor annemarieke » 04/02/10 11:45

Elz schreef:Met Noa voorop en ik er achteraan wordt sowieso een hachelijke onderneming. Als ze rent, rent ze rondjes dus die finishlijn halen we nooit.


:lol: :lol: Haha! Nee dan gaat zo'n race wel erg lang duren.

Ik heb nog eens zitten googelen en je ziet die honden inderdaad altijd voorop lopen met een strakke lijn. Dus ik denk wel dat ze de baas "helpen".

Reden te meer voor mij om niet aan cani-cross te beginnen. Ik ben zooo blij dat Bommel (na anderhalf jaar bloed, zweet en tranen) eindelijk naast het baasje wil lopen. :roll:

Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8740
Lid geworden op: 13/09/04 15:44
Locatie: Almere
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Saskia.Bernadette » 04/02/10 12:01

annemarieke schreef:
Elz schreef:Met Noa voorop en ik er achteraan wordt sowieso een hachelijke onderneming. Als ze rent, rent ze rondjes dus die finishlijn halen we nooit.


:lol: :lol: Haha! Nee dan gaat zo'n race wel erg lang duren.

Ik heb nog eens zitten googelen en je ziet die honden inderdaad altijd voorop lopen met een strakke lijn. Dus ik denk wel dat ze de baas "helpen".

Reden te meer voor mij om niet aan cani-cross te beginnen. Ik ben zooo blij dat Bommel (na anderhalf jaar bloed, zweet en tranen) eindelijk naast het baasje wil lopen. :roll:
:lol: :lol: wat raar dat je hem dat nou niet af wilt leren.............. :lol: :eusashhh:
onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog


Terug naar “Hondensporten”