Fototopic is mijn hond te dik?

Plaats hier informatie en vragen over alle hondenactiviteiten die niet onder een andere categorie vallen.
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 30/05/13 23:05

Roxy11 schreef:Als ik dan een foto voorbij zie komen van een hond waarbij je de ribben ziet, dan vraag ik me toch af:"Heeft die hond regelmatig honger?"

En dit schrijf ik niet om weer deze discussie op te laten laaien. Smaken verschillen, ik weet het. Iedereen mag mooi vinden wat hij wil. Ik hou ook niet van die buldozers.
Roxy weegt 25 kilo, niks te dik en niks te dun. Maar haar ribben zie ik nooit.

Helaas kunnen ze niet praten. Maar denken jullie bij sommige foto's niet :? die moet honger hebben


Ik kan me voorstellen dat je dat denkt bij mijn foto :wink:, ik vind die ribben zelf ook niet mooi (ook al zie je het alleen in dat soort houdingen) en daarom heb ik erbij vermeld dat ik mijn best doe om hem aan te laten komen. Hij is al aangekomen vergeleken met toen hij net uit het asiel kwam, maar ik denk dat het meer spieren zijn dan vet.. Om dit nader toe te lichten: op het moment krijgt hij 900 gram vlees per dag, dat is 21 % (!) van zijn lichaamsgewicht per week en 7 % te veel. Voor niet rauw vlees voeders: 20 % is het maximum, voor werkhonden. Daarbij heeft Kismo een behoorlijk los vel omdat hij bijna twee keer zo zwaar is geweest.

Hij heeft geen honger in de zin dat hij pakt wat hij pakken kan, poep eten doet hij niet meer en de energie spat eraf hoor pff. De ene DA zei dat er nog wat vanaf kon en de andere gaf complimenten over zijn gewicht (omdat ze normaal dus te dik zijn). Hij heeft ook een fijne bouw hè, met niet zoveel 'bone' als vereist is volgens de rasstandaard. Tuurlijk, ieder zijn smaak, maar ik benadruk bij dezen dat Kismo absoluut geen honger heeft, al kan je natuurlijk geen boterham laten liggen hier in huis. Het blijft een labje hè.

Je zou in deze lijn van argumentatie ook kunnen zeggen dat de zichtbaar zwaardere honden meer mee moeten zeulen en daardoor meer energie verbranden en honger hebben (en gewrichten meer belasten?). Ik bedoel maar, een oordeel is op het oog zo gemaakt 8)
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

-kim-
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2952
Lid geworden op: 19/09/07 19:15
Locatie: Stein
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor -kim- » 31/05/13 08:31

Ik vind dat je de ribben inderdaad niet moet zien, maar wel makkelijk voelen en dan maakt het dus helemaal niks uit of het een show of werklijn labrador is ;) of die dan 25 kg of 45kg weegt, als hij/zij maar goed op gewicht is.

Ik heb een lab uit 100% showlijn en die ziet er ook zwaarder uit, is dat in gewicht ook, maar nauwelijks vet alleen maar spieren.

@ Haasje, prima toch als je er mee bezig bent en broodmager is hij nu ook weer niet, bij Bear zie je ook in periodes de ribben , zeker als hij zo staat zoals Kismo staat. Je zou wellicht wat vettere diersoorten kunnen voeren.
Die percentages zou ik trouwens niet op letten, maar gewoon op het oog voeren.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 31/05/13 13:44

-kim- schreef:@ Haasje, prima toch als je er mee bezig bent en broodmager is hij nu ook weer niet, bij Bear zie je ook in periodes de ribben , zeker als hij zo staat zoals Kismo staat. Je zou wellicht wat vettere diersoorten kunnen voeren.
Die percentages zou ik trouwens niet op letten, maar gewoon op het oog voeren.


Wat zijn de vettere diersoorten dan? Ik heb even gezocht op barfplaats maar daar vond ik alleen 'vette' vis, dat krijgen ze hier 1 keer per week. Verder geef ik ze zalmkop/sardien, geit, lam, kip, rund, paard, eend, konijn en ree.

Ik ben het er mee eens dat je op het oog moet voeren en daardoor kloppen de percentages voor Kismo niet. Volgens de barf rekenhulp en andere voerwijzers zou ik op ongeveer 4 kg per week komen en ik zit nu op ruim 6 kg. Ik heb dat rustig opgebouwd en verder wil ik niet gaan omdat ik voor zijn gewicht al op de max zit en dit percentage beter klopt voor een lab van 45 kg volgens de barf rekenhulp :shock:. Ik snap dat ik daar niet blind op af moet gaan, maar het is echt veel wat hij nu krijgt. Als ik de ribben niet meer zie en het blijft een tijdje goed (of hij wordt zwaarder) dan ga ik eens kijken of ik dat kan terugbrengen. Ik wil toch even gezegd hebben dat hij in bijna 5 maanden tijd ondanks de nieuwe situatie, meer beweging en de omschakeling naar barf 2,5 - 3 kg is aangekomen, dus het gaat echt de goede kant op. Binnenkort nieuwe foto's :wink: !
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Gebruikersavatar
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1414
Lid geworden op: 16/01/11 11:26
Locatie: Heiloo

Ongelezen berichtdoor Roxy11 » 31/05/13 14:56

Haasje, als ik zo jouw verhaal lees dan doe je het prima. De vettere soorten zijn lam en eend

Roos, tuurlijk hebben de dikkere honden ook wel eens honger. Maar jij begrijpt vast wel wat ik met mijn post bedoel.
:blondpootje: Roxy (Another Storm of Misty Dreams X Whisper van de Witte Hoeve's Hof)

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 31/05/13 15:11

Dat begrijp ik ook wel, maar het is niet zo :wink:

Gebruikersavatar
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1414
Lid geworden op: 16/01/11 11:26
Locatie: Heiloo

Ongelezen berichtdoor Roxy11 » 31/05/13 15:30

Daar zullen we nooit achter komen, ze kunnen het ons niet vertellen.
Maar mijn gezond verstand zegt mij dat als een Labrador zo dun is dat je zijn ribben ziet, hij wel veel honger zal voelen.

Er zijn foto's in dit topic (ook aan het begin) waar ik van schrik. Overgewicht is niet goed, maar ondergewicht ook niet. En we hebben het hier wel over Labradors en niet over andere rassen die van nature slank/dun zijn.
:blondpootje: Roxy (Another Storm of Misty Dreams X Whisper van de Witte Hoeve's Hof)

Gebruikersavatar
Terra5
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3392
Lid geworden op: 27/05/06 11:52
Locatie: Dieren

Ongelezen berichtdoor Terra5 » 31/05/13 15:32

Roxy11 schreef:Als ik dan een foto voorbij zie komen van een hond waarbij je de ribben ziet, dan vraag ik me toch af:"Heeft die hond regelmatig honger?"

En dit schrijf ik niet om weer deze discussie op te laten laaien. Smaken verschillen, ik weet het. Iedereen mag mooi vinden wat hij wil. Ik hou ook niet van die buldozers.
Roxy weegt 25 kilo, niks te dik en niks te dun. Maar haar ribben zie ik nooit.

Helaas kunnen ze niet praten. Maar denken jullie bij sommige foto's niet :? die moet honger hebben

Ik heb hier 2 varianten rondlopen. Danouk is het slankere type, maar weegt een kilo te zwaar. Die heeft echt ALTIJD "honger" en is daarin ook best erg. Terra, zij is iets forser qua bouw, maar op dit moment te mager. Terra lust ook altijd wel wat, maar is toch minder door eten "geobsedeerd" dan Danouk ;-)

Laat ik een wedervraag stellen; denk je niet bij sommige foto's dat die moeite hebben met lang en echt snel rennen?
En nee, geen discussie, maar ik heb persoonlijk mijn honden echt slank (ribben hoeven van mij ook niet te zien te zijn hoor), dan enkele kilo's te zwaar ;-)
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014

Gebruikersavatar
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1414
Lid geworden op: 16/01/11 11:26
Locatie: Heiloo

Ongelezen berichtdoor Roxy11 » 31/05/13 15:45

Ik wil Roxy ook niet enkele kilo's te zwaar. Ze is mooi slank.
25 kilo lijkt me prima toch?

Maar als iemand koste wat kost zijn Labrador zo dun wil hebben als een hazewindhond, dan gaat mij dat te ver. Dat is niet gezond.
Je hoort bij een Labrador echt niet zijn ribben te zien.
:blondpootje: Roxy (Another Storm of Misty Dreams X Whisper van de Witte Hoeve's Hof)

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 31/05/13 15:53

De ribben hier zie ik alleen bij een gedraaide houding waarbij de huid wordt strak getrokken, maar niet tijdens het lopen enzo. Er is een foto van een lab in dit topic waarbij dat wel zo is en daarvan zou ik denken dat hij honger heeft, het lijkt net een vizla. Ik denk dat je voor echt ongezond te mager niet alleen naar de ribben maar ook naar de heupen moet kijken.

Honden kunnen niet praten, maar het baasje wel zoals je hebt kunnen lezen :D. Daarnaast heeft Roos wel een punt, want mijn buren hebben een kleine lab (teef, ik gok 54 cm, kleiner dan Kismo) die 38 kg weegt en écht te zwaar is, ook volgens DA. Ze vinden het hiernaast niet meer leuk om haar uit te laten want ze trekt continu op zoek naar hondenpoep om op te eten terwijl ze daar genoeg brokken geven (dure, om aan te geven dat ze niet het slechtste voer geven). Daarom dachten ze over te stappen naar KVV. In ieder geval, dikke honden kunnen óók honger hebben ;).
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

Gebruikersavatar
Roxy11
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1414
Lid geworden op: 16/01/11 11:26
Locatie: Heiloo

Ongelezen berichtdoor Roxy11 » 31/05/13 16:06

Jazeker, dikkere honden kunnen ook honger hebben. helemaal mee eens.

Maar ik denk dat iedereen hier wel begrijpt wat ik bedoel en ik heb het over ongezond dun en niet over mooi slank. En 99,9% van de forumleden zal het met me eens zijn dat TE dun gewoon zielig is voor een hond.

En die 0,1 procent die er een sport van maakt om zijn Labrador zo dun mogelijk te houden, nou ja, die mensen daar snap ik dus niks van. En daar bedoel ik jou niet mee hoor Haasje.
:blondpootje: Roxy (Another Storm of Misty Dreams X Whisper van de Witte Hoeve's Hof)

Roos

Ongelezen berichtdoor Roos » 31/05/13 18:29

Er is een foto van een lab in dit topic waarbij dat wel zo is en daarvan zou ik denken dat hij honger heeft, het lijkt net een vizla. Ik denk dat je voor echt ongezond te mager niet alleen naar de ribben maar ook naar de heupen moet kijken.


Dat weet ik wel zeker Haasje, op het moment dat de heupbotten uit gaan steken is iedere hond te mager, niet alleen een lab :wink:
Als de lab zwart is weet ik over wie je het hebt, maar er zijn redenen voor dat zij zo slank wordt gehouden (kunstheupen). Ik weet niet waar zij staat maar ik dacht niet dat dit bij haar het geval was toch?

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 31/05/13 19:19

Klopt, dat is bij elke hond zo. Ik weet niet meer welke ik bedoelde waarbij het dus 'zou kunnen' naar mijn gevoel, moet ik al die pagina's weer af :wink: Vaak is er een reden voor dat een hond een bepaald gewicht heeft en mijn punt was dat in geval van zichtbare heupen ik er echt wat van zou gaan denken.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.

lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1520
Lid geworden op: 01/04/11 18:30
Locatie: Stadskanaal

Ongelezen berichtdoor lucievd » 01/06/13 00:01

Ben ook wel benieuwd om welke hond dat nou gaat...kan me niet herinneren dat ik extreem dunne honden voorbij heb zien komen maar heb het ook niet meer precies helder.
Zoals heel vaak.."te" is nooit goed.
Te mager niet, dan zullen spieren mogelijk worden afgebroken en te dik is ook niet goed ivm gewrichten etc.

Gebruikersavatar
Ellenn.
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 680
Lid geworden op: 14/02/10 16:35
Locatie: Hoogeveen

Ongelezen berichtdoor Ellenn. » 01/06/13 13:04

Dat gaat toch om Luna? Van uhh Zoran en Zinzi, even naam kwijt.. aantal pagina's terug..

Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 361
Lid geworden op: 03/04/13 10:04
Locatie: Barneveld

Ongelezen berichtdoor Haasje » 02/06/13 00:46

Ik bedoelde Luna inderdaad. Ik zeg niet dat ze niet gezond is hè, maar ik denk dat je wel de slankste lab hebt van allemaal in dit topic. Het enige wat ik ermee wilde zeggen is dat je geen oordeel kan maken op basis van alleen een foto!
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.


Terug naar “Algemeen”