Op welke leeftijd steriliseer je een teefje ?

Ontdek wat je mede-forummers van je stelling vinden.

Op welke leeftijd steriliseer je een teefje ?

Voordat de pup loops wordt.
2
18%
Nadat de pup loops is geweest.
4
36%
Niet, alleen op medisch advies.
5
45%
 
Totaal aantal stemmen: 11

Guus
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16/06/16 23:34
Locatie: Eindhoven

Op welke leeftijd steriliseer je een teefje ?

Ongelezen berichtdoor Guus » 25/06/16 17:14

Ongeveer 11 jaar geleden hadden wij op advies van onze DA, ons teefje laten steriliseren voordat zij voor de 1e keer loops zou gaan worden. De reden die de DA opgaf was dat volgens de laatste onderzoeken, het teefje op latere leeftijd minder aanleg zou hebben om "te dik" te worden.
Omdat alleen onze laatste hond een labrador teefje was, hebben wij betreffende dit onderwerp geen jarenlange ervaring. Wel was het zo dat ons labje nooit echt dik was geweest.

Omdat wij weer opzoek zijn naar een pup (teefje), lees ik graag wat jullie ervaring is.
Nou moe .....

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Op welke leeftijd steriliseer je een teefje ?

Ongelezen berichtdoor Romke » 25/06/16 19:01

Voor de eerste loopsheid is heel erg achterhaald, zijn nog weinig dierenartsen die daar achter staan.
Het kan namelijk voor veel lichamelijke problemen zorgen.

Ik ben geen voorstander van steriliseren, natuurlijk wel als het medisch noodzakelijk is.

Als je toch wil steriliseren dan het liefst de hond de kans geven om lichamelijk en geestelijk volledig te ontwikkelen.

Guus
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 46
Lid geworden op: 16/06/16 23:34
Locatie: Eindhoven

Re: Op welke leeftijd steriliseer je een teefje ?

Ongelezen berichtdoor Guus » 26/06/16 17:02

@ Romke. "Vroeger" vertelde onze DA tegen ons dat sterilisatie, nadat een teefje loops was geweest, een achterhaald idee was. :confused:
Ik begrijp jou gedachtegang en principe. Het is dat wij en ook onze pup (zoals ik kon inschatten) goede ervaring hadden met zo'n vroege ingreep. Maar dat kan natuurlijk ook "geluk" zijn geweest. (En goede nazorg ?)
Ik zit een beetje in twee-strijd t.a.v dit onderwerp. Wat is het beste voor de pup en ook een beetje voor ons ?
Nou moe .....

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: Op welke leeftijd steriliseer je een teefje ?

Ongelezen berichtdoor corretje » 29/06/16 21:37

De meningen zijn hierover nogal verdeeld. De meeste zeggen na de eerste loopsheid. Daar zou ik zelf ook voor kiezen. Ik ken een teefje die al vroeg gesteriliseerd was. Zij was daardoor nog niet volgroeid. Gevolg dat ze incontinent is. Niet zo heel erg, maar toch. Ze krijgt daarvoor druppeltjes om "lekken" te voorkomen.

Kira was 6-7 jaar toen ze werd gesteriliseerd. Dit doordat ze na een loopsheid een flinke baarmoederontsteking had.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Op welke leeftijd steriliseer je een teefje ?

Ongelezen berichtdoor Romke » 02/07/16 14:57

Ik snap je dilemma. Ik vind het niet nodig om te snijden in een gezond lijf.
En ja, ze kunnen ziek worden, maar dat kunnen gecastreerde honden ook.
Ik ben echt tegen vroeg castreren, ze kunnen op die manier niet goed volgroeien.
En dat is gewoon heel belangrijk. Net zoals bij mensen alle verschillende levensfasen belangrijk zijn

Waarom wil je eigenlijk steriliseren/castreren?

Hieronder twee linken van doggo, met allerlei voor-en nadelen op een rij

http://www.doggo.nl/artikelen/hond-en-g ... e-hond.php

http://www.doggo.nl/artikelen/hond-en-g ... n-teef.php

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: Op welke leeftijd steriliseer je een teefje ?

Ongelezen berichtdoor corretje » 03/07/16 11:26

@Romke Ik ben ook tegen het snijden in gezond weefsel. Maar ik heb gezien dat het bij Kira veel problemen heeft gegeven, maar dat is achteraf gepraat. Toen ze 6-7 jaar is had ze een flinke baarmoederontsteking. Een paar weken naar haar loopsheid. De dierenarts had zelden zoiets gezien. Toen ze 11 was is er een melkkliertumor ontdekt. Daar was helaas niets meer aan te doen, ivm uitzaaiing naar haar longen. De melkkliertumor kwam omdat ze op latere leeftijd gesteriliseerd was. Dat risico zit er wel aan vast. Tenminste grote kans. Hoeft natuurlijk niet altijd te zijn.

Maar ik denk als ik weer een teefje krijg dat ik haar wel laat steriliseren. Zeker als ik er niet mee ga fokken
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Gebruikersavatar
miranda
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1878
Lid geworden op: 28/03/10 19:01
Locatie: wychen gelderland

Re: Op welke leeftijd steriliseer je een teefje ?

Ongelezen berichtdoor miranda » 04/07/16 22:06

Ik heb alle dames die ik heb en heb gehad alleen laten helpen om medische reden.
Teven worden dan gecastreerd want alles wordt weggehaald.
Je kunt ook kiezen voor sterilisatie dan wordt alleen de eileiders afgebonden.
Ik heb bewust voor medische reden gekozen en kan zeggen dat ik er geen spijt van heb.
Dik worden na castratie hoeft niet perse,mijn dames zijn normaal van postuur gebleven.
Een ding is zeker goed inlezen in hoe wat en zeker wanneer en waarom!!!!!
:blondpootje:Desie (Mayority's irristible desires)16-10-1997 r.ip. 28-02-2009
:blondpootje:July (joking jewel out of mids)13-07-2001 r.i.p.13-10-2010
:blondpootje:Iris ( be my irrisstible Iris out of mids) 11-01-2003 r.i.p 25-05-2016
:blondpootje:Robin (nickel and dimes girl power) 07-09-2007 rip 10-04-2018
:bruinpootje: Bowie 16-04-2017


Terug naar “Polls”