Op vakantie in Duitsland (Monschau)

Vakantiechecklist, reistips en ervaringen met vakantieplekken.
Gebruikersavatar
michelle1301
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 191
Lid geworden op: 13/06/13 11:24
Locatie: Vlakbij Hoogeveen

Op vakantie in Duitsland (Monschau)

Ongelezen berichtdoor michelle1301 » 04/03/14 19:37

Hallo allemaal,

in augustus gaan we weekje weg naar Monschau. Mams en haar vriend en mijn zusje op de motor. En ik ga met de auto en neem Blaz mee. Ik ben gek motor rijden, maar wil graag een wandel vakantie houden.

Alleen lees ik nu op elke site weer wat anders over de regels in Duitsland. Tot zover ik weet is een hondengordel verplicht, moet ik een muilkorf bij mij hebben en moet Blaz ingeënt zijn tegen rabiës.

Nu heeft mijn vriend een hondengordel gekregen van iemand. Dus moet alleen nog een geschikt tuig vinden. Welke raden jullie mij?

En wat voor muilkorf moet ik aanschaffen. Liefst zo goedkoop mogelijk :)

En hoe zit het met loslopen? Hier lees ik ook verschillende dingen over.

Groetjes, Michelle.

Fleures
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 256
Lid geworden op: 24/01/14 23:30
Locatie: Eindhoven

Re: Op vakantie in Duitsland (Monschau)

Ongelezen berichtdoor Fleures » 04/03/14 22:32

Wij hebben zelf een hondengordel inclusief tuigje gekocht vorig jaar toen we met Maika naar Oostenrijk en later Frankrijk zijn geweest. Toen was ze 15 en 20 weken geloof ik. Persoonlijk denk ik niet dat het echt wat uit maakt wat voor tuig je hebt, het gaat erom dat ze niet hun nek breken als je eens flink moet remmen of zou botsen. Wij hadden er zelf een van Trixie (goedkoop), maar later hebben we het tuig gebruikt waarmee we ook wandelden (Hunter). Als je hem dus alleen gebruikt om mee te rijden denk ik dat de meeste tuigjes wel zullen volstaan. Die van mij was gevoerd met fleece bij de borst, lekker zacht:)
Wat betreft muilkorven heb ik er geen verstand van, maar omdat voor alle rassen behalve dat lijstje met amstaffs en bull terriers en vergelijkbare, het alleen verplicht is om er een BIJ JE te hebben, en dus niet om er een te gebruiken, zou ik zelf gaan voor een goedkoop snuitje/snoetje (wat je toch nooit zult gebruiken waarschijnlijk). Gewoon zo'n stoffen lapje, kost geloof ik 6 euro bij de pets place (net even gezocht). Niet duur, dient als muilkorf en kun je makkelijk opgefrommeld in je tas stoppen. Misschien zijn er betere alternatieven maar ik ben met muilkorven dus niet bekend, probeer alleen mee te denken! Succes met het voorbereiden:)
:bruinpootje: Maika 01-03-2013

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Re: Op vakantie in Duitsland (Monschau)

Ongelezen berichtdoor HennyH » 05/03/14 09:34

http://www.zooplus.nl/shop/honden/bench ... idsgordels

Hier heb je een aantal tuigjes voor niet teveel geld. De hond moet in de auto ook in de gordel voor het geval dat je een ongeluk krijgt. Mocht de hond dan niet vast zitten dan gaat de verzekering moeilijk doen.

Voor de muilkorf kun je inderdaad volstaan met een snuitje zoals Fleures zegt. Wij gaan al jaren naar Duitsland op vakantie maar we hebben de snuitjes nog nooit nodig gehad. Maar ga je een keer met het openbaar vervoer dan zul je het wel moeten gebruiken want anders mag je niet mee.

Wat loslopen betreft, alleen daar waar het aangegeven is mogen ze loslopen. Een jager mag een loslopende hond namelijk schieten in de natuur. Wij nemen geen risico en hebben voor de honden van die klossen met 5 meter looplijn. Bij water laten we ze wel altijd even los dingen apporteren omdat ze dan toch met ons bezig zijn.

Verder mogen honden in veel wildparken en openluchtmusea maar ook restaurants mee naar binnen. Vaak gratis en dan krijg je ook nog een poepzakje! Op zich vind ik Duitsland best hondvriendelijk maar houdt je wel aan hun regels want van regels houden Duitsers nu eenmaal ook.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit

Gebruikersavatar
michelle1301
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 191
Lid geworden op: 13/06/13 11:24
Locatie: Vlakbij Hoogeveen

Re: Op vakantie in Duitsland (Monschau)

Ongelezen berichtdoor michelle1301 » 05/03/14 10:39

Aan de regels houden doe ik zeker. Vind ik net zo netjes. Gebruik maken van openbaar vervoer ga ik waarscheinlijk niet doen. We zullen veel wandelen en als het warm is op zoek naar verkoeling.

Maar dan zal ik in augustus kijken voor een goedkoop muilkorfje.

Hondengordel heb ik al gekregen. Moet dus alleen tuigje bij. Maar zullen die goedkope tuigjes niet sneller uit elkaar knallen, als ik flink op de rem moet? Ga er niet vanuit. Maar loop liever het risico niet.

Normaal loop ik nooit met tuig. Maar wil over een paar weken beginnen met speuren en dan leek het mij ook makkelijker.

HennyH
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2167
Lid geworden op: 08/07/04 11:11
Locatie: platteland van Groningen

Re: Op vakantie in Duitsland (Monschau)

Ongelezen berichtdoor HennyH » 05/03/14 11:10

De tuigjes van Trixie zijn prima voor in de auto en knallen heus niet zomaar uitelkaar. Ik heb er hier nog wel 2 liggen. Als je in het noorden woont mag je die wel komen lenen want ik ga in augustus niet op vakantie.

Als je Blaz wilt laten zwemmen heb je bij kanalen en rivieren de beste kans. Veel meren zijn, net als hier bij ons, wegens hygiëne in de zomer voor honden niet toegestaan. Maar soms heb je toch een "hundebadestelle" maar dat weten ze vast ook wel op je logeeradres of je kunt hier alvast even kijken. Maar de informatie is niet altijd up to date vind ik. http://www.seen.de/index.php
Afbeelding

Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit


Terug naar “Op vakantie met je hond”