... Parel op een show

Regelmatig berichten we hier over een dag uit het leven van een Labrador.
Desiree
Erelid
Erelid
Berichten: 4536
Lid geworden op: 22/08/04 11:14
Locatie: Leidschendam

... Parel op een show

Ongelezen berichtdoor Desiree » 11/03/09 21:07

Ten eerste wil ik wel aangeven dat het showen een bijzaak is voor het leven wat de honden bij ons hebben.
Dagelijks genieten wij met onze honden van de wandelingen in diverse omgevingen.
Het is mij een genoegen om jullie te vertellen hoe een showdag er uit ziet voor de hond en zijn handler.
Als voorbeeld heb ik onze Lovely Marcail van "t Chielewout ( Parel ) genomen omdat zij al enige ervaring heeft opgebouwd met het showen, en zij mijn eerste labrador was waarmee ik deze ervaring op kon doen.
In de eerste periode heb ik bewust gekozen voor kleine shows, zoals clubmatches en kringdag van de fokkerskring. Voor de hond is dit prettig, en voor de handler om ervaring op te doen.
Als je het dan een beetje onder de knie hebt is het leuk om aan de grote shows mee te gaan doen.

Afbeelding
de eerste oefening met 9 weken.

Afbeelding
daarna rustig buiten oefenen.

Het begint met de agenda te bekijken waar de diverse shows plaatsvinden, en dan filter ik uit wat mij leuk lijkt. De boekingen volgen heel snel. Op voorhand houd ik rekening met het feit dat ik niet iedere week of maand op een show aanwezig zal zijn.
Showen is ook een kostbare zaak, en de hond moet het wel leuk blijven vinden.

Het ochtendritueel :
Die wekker loopt af, vaak heel vroeg omdat je vaak een grote afstand moet rijden en ik altijd voordat we gaan rijden de honden goed uitgelaten wil hebben.
Ondertussen maakt manlief de koffie en broodjes klaar, en de tas met hondenbenodigdheden zet ik de avond van te voren al klaar, zoals een waterbak , en heerlijk vetbed, en zalige knabbels. En niet te vergeten de showlijn , entingsboekje, en inschrijfformulier.
Dan komt het moment dat we in de auto stappen, en de rit aanvangen naar de show.
Vaak is de tom tom een uitkomst!

Aangekomen op het show melden we ons bij de ingang waar de controle plaatsvind d.m.v je inschrijving. Je ontvangt dan de catalogus, waar alle honden in vermeld staan. Deze catalogus verwijst je ook naar de keuringsring.
Met je hond , bepakt en bezakt, zoek je een plekje waar je deze dag zal doorbrengen. Als je geluk hebt en er is benching aanwezig, maak je daar gebruik van, maar het kan voorkomen dat er op een show geen benching is, en je dan zelf een bench mee moet nemen. Dit wordt overgens wel al aangegeven bij de inschrijving, dus kan je er al rekening mee houden.
Die bench is er alleen voor om de hond rust te gunnen om tussen de bedrijven door lekker te kunnen slapen.
Tevens geeft het de handler de gelegenheid om even bij andere keuringe te kunnen kijken die je intresseren.

Bij de ring aangekomen staat aangeven in welke volgorde, de leeftijdscatagorie, er gekeurd gaat worden. Dit moet je dus goed in de gaten houden en niet lekker aan het shoppen gaan, en er dan achter komen dat de keuringen al bezig zijn.
Je krijgt bij de ring waar gekeurd gaat worden je ringnummer, die correspondeerd met de naam van je hond.
Ik ga altijd met mijn honden voordat ze de ring in moeten nog even lekker naar de uitlaatplaats, een frisse neus halen en eventueel een plasje te doen.
Want wat is vervelender dat je hond in de ring zijn behoefte zal gaan doen.

Als de keuringen gaan beginnen, wordt er altijd het Wilhelmus opgestart, ik moet zeggen dat ik dit altijd een zeer plechtig moment vind.

Dan komt het moment dat je de ring in moet, dit wordt omgeroepen door de ringmeester. Je gaat dan netjes op nummervolgorde in de ring staan.
De keurmeester stelt zich voor en vraagt aan je hoe oud je hond is.
De keurmeester zal je hond betasten , aankijken , en het gebit bekijken.

Afbeelding

Daarna zal de keurmeester het gangwerk willen beoordelen waarvoor je zelf met je hond heerlijk in een versneld tempo door de ring mag lopen.
Als dit klaar is dan verzoekt de keurmeester om de hond in een nette sta te zetten zodat hij vanaf een goed punt de beoordeling kan doorgeven aan de ringmeester die het keurrapport schrijft.

Afbeelding
Parel 16 weken.

Afbeelding
Parel 6 maanden. ( foto gemaakt door Monika Bottelier)

Wanneer dit klaar is mag je de ring verlaten, en op sommige shows krijg je direct te horen of je helemaal klaar bent, of nog terug moet komen voor verdere plaatsing.
Met allebei de facetten heb ik al ervaring opgedaan.
Uiteraard ben je blij als je terug mag komen, want dat kan toch ook betekenen dat er een eventuele plaatsing in kan zitten.
Wanneer alle honden gekeurd zijn, mag de geselecteerde groep terug in de ring, en zal de keurmeester alsnog een keuze gaan maken.

En dan kan het zijn dat..............................
Afbeelding
in de babyklasse een plaatsing hebt.

Afbeelding
of in de puppyklasse.

Je neemt dan samen met je hond de prijs in ontvangst en verlaat de ring.
Ik ga dan altijd even lekker naar buiten om de hond weer even de frisse neus te geven, en zelf de spanning er af te gooien.
Dan zet ik de hond terug in de bench en geef haar wat lekkers om te knabbelen.
Ondertussen is je keurraport klaar en kan je het bij de ring ophalen.
Leuk is het om te lezen wat de keurmeester van je hond vind, en het is een leuk aandenken.
Omdat je als handler en hond verplicht bent om in de meeste gevallen tot 15.00 uur op de show te verblijven kan je de tijd doorbrengen om bij andere keuringen te kijken of lekker te shoppen, of met diverse andere handlers ervaringen uit te wisselen.
Uiteraard in die tijd wel aandacht aan je hond schenken en af en toe heerlijk naar buiten.
Sommigen laten hun hond ook de hele dag in de bench, en daar ben ik dus geen voorstander van. Dit is niet leuk voor de hond.
Als de tijd rijp is pakken we de spullen weer in en vertrekken we van de show.
Ik neem mij altijd voor om na zo'n intensieve dag een moment te creeren om de spanning er af te gooien en maak ik nog een wandeling met de hond
Even lekker uitrazen :wink:

Afbeelding

Thuisgekomen herenigen wij de roedel weer,in ons geval worden de andere honden verzorgd door mijn zoon, en vallen de honden moe maar voldaan in slaap.
En wij......................ploffen op de bank, moe maar voldaan.

Maar een ding blijft vast staan....wat een keurmeester ook van je hond vind, je gaat altijd met de mooiste en liefste hond naar huis.

Carola Mackaay
Groetjes,
Désirée

Afbeelding

Gebruikersavatar
Liams_Mum
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2368
Lid geworden op: 01/07/08 17:07
Locatie: (Born in Schotland) Stevensweert
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Liams_Mum » 11/03/09 21:18

Heel erg interessant om te lezen!!! Super geschreven :klasse:
Groetjes, Gayle & the boys
Afbeelding

Miske
Speurneus
Speurneus
Berichten: 15115
Lid geworden op: 28/08/04 00:17
Locatie: Beerse
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Miske » 11/03/09 22:03

Wat leuk zeg om dit stukkie te mogen lezen!!! Goed ook om naar de hond te kijken en geregeld ff naar buiten te trekken, alsook om nadien ff de spanning er af te gooien! En inderdaad, je hebt altijd de allerbeste en knapste hond :).
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor marron » 11/03/09 22:24

:klasse: super leuk geschreven carool :applaus: :)
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)

Gebruikersavatar
Gerritte
Erelid
Erelid
Berichten: 15528
Lid geworden op: 03/01/03 09:12
Locatie: zoetermeer

Ongelezen berichtdoor Gerritte » 11/03/09 22:25

:applaus: geweldig!
groetjes gerritte
Afbeelding
bedankt monika!

:zwartpootje:Sting 21-10-2000 overleden 15-02-2013
:blondpootje:Simba 30-11-2002
:zwartpootje:Murphy (Country Companions Murphy's Law) (nog even wachten totdat hij thuiskomt)

Gebruikersavatar
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1078
Lid geworden op: 06/01/09 17:46

Ongelezen berichtdoor brigitte064 » 11/03/09 22:25

:klasse:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kyra
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3251
Lid geworden op: 27/01/08 21:23
Locatie: Alphen aan den rijn
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Kyra » 11/03/09 22:28

Super opgeschreven, vooral die laatste zin is absoluut waar!!!
Afbeelding

Annamaria
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 992
Lid geworden op: 22/09/08 09:36
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Annamaria » 12/03/09 08:13

Leuk verslag en mooie foto's. (mijn dochter en ik staan er ook op, van achteren, we zitten op blauwe stoeltjes naast het groene tentje :) )
:zwartkopje: Pippi ♀ (Doiridh of Molly's Mountain) 2-7-2007 (2-3-2017 overleden)
:zwartkopje: Zelda ♀ (Fairywood's Top of the Rock) 28-1-2009
:zwartkopje: Yoshi ♀ (Black Yoshi van Labradorestad) 26-2-2012
:blondkopje: Mika ♀(Fair-Court Whispering Star,oppashond is van zus) 3-3-2013
:blondkopje: Rosalina ♀(Yoshi's Rosalina v. Labradorestad) 5-9-2016

Nienke & Foofer

Ongelezen berichtdoor Nienke & Foofer » 12/03/09 09:03

Wat leuk om te lezen!! En erg leuk geschreven :applaus:

Bowie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 17771
Lid geworden op: 30/10/05 16:21

Ongelezen berichtdoor Bowie » 12/03/09 12:07

Goed geschreven Carola, leuk en informatief om te lezen. :klasse:

SE-Labradors
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 346
Lid geworden op: 11/02/09 14:43
Locatie: Kerkrade (Zuid-Limburg)
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor SE-Labradors » 12/03/09 12:27

heel leuk omschreven, ook met die foto's erbij :)
Afbeelding
AfbeeldingEmpress Of Brownbank Cottage - Kruimel/Empie
AfbeeldingSmallville's Empress Can It Be Love - Chayenne

roef
Speurneus
Speurneus
Berichten: 8309
Lid geworden op: 30/09/08 11:29
Locatie: emmeloord

Ongelezen berichtdoor roef » 12/03/09 12:39

heel leuk om te lezen :klasse:
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 12/03/09 12:52

Heerlijk geschreven Carola, en het meest mooie zinnetje: de laatste zin.
Als iedereen die gaat showen dat maar weet.
Dan blijft showen altijd leuk. :klasse:

Lunatic
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6157
Lid geworden op: 03/03/08 14:45
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Lunatic » 12/03/09 19:45

Leuk om te lezen 8)
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi

Dinie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 9630
Lid geworden op: 20/12/06 18:18
Locatie: Luyksgestel (N.-Br.)

Ongelezen berichtdoor Dinie » 12/03/09 23:08

Leuk om te lezen!! :)
Om het in het echt te zien is ook erg leuk!! :wink:
:knuffel: voor Parel!!
:zwartkopje: Ciba (Ciba van Budiliumhof) 22-10-2005 ~ 25-4-2008
:zwartkopje: Yara (Raspberrycream van Budiliumhof) 7-3-2008


Terug naar “Een dag uit het leven van...”