... een hond in een bijzonder gezin

Regelmatig berichten we hier over een dag uit het leven van een Labrador.
Desiree
Erelid
Erelid
Berichten: 4536
Lid geworden op: 22/08/04 11:14
Locatie: Leidschendam

... een hond in een bijzonder gezin

Ongelezen berichtdoor Desiree » 21/01/10 22:03

Hoe roef het leven van onze 2 kinderen verrijkt.

Voor de genen die ons nog niet kennen: wij zijn Eric en miranda en hebben 2 kinderen die een autistische stoornis hebben.
Onze zoon is 15 en heeft MCDD en Gilles de la tourette hij volgt speciaal onderwijs en zijn stoornis is zwaar,voor hem maar ook voor ons.
Onze dochter van 9 heeft de stoornis van asperger, is hoogbegaafd en zij gaat naar het reguliere basis onderwijs.

Autisme is heel kort gezegt een informatieverwerkingsstoornis in de hersenen,sociale interacties zijn voor onze kinderen erg moeilijk, ze hebben niet van nature het gevoel welk gedrag of houding bij welke situatie hoort. Zoals een mede autist zo mooi omschreef: Woeps wrong planet! een allien zou ook niet weten hoe zich te gedragen op aarde.
Dit maakt dat het dagelijks leven voor deze kinderen onvoorspelbaar is en daar word je heel angstig en onzeker van, dus trek je je terug of word erg boos. Dit is even in een notedop een omschrijving van autisme. Er komt nl veel meer bij kijken maar dan wordt dit wel een heel erg lange beschrijving.

Zoals in elk gezin is de beslissing om een hond te nemen er niet een die je zo maar doet,en in ons geval ging er zeker een aantal jaren overheen.
We kregen de mededeling dat onze zoon in aanmerking kwam voor een autihond. Dit zijn honden die net niet geschikt zijn om geleidehond te worden, maar zeker geschikt zijn om met een autist en een begeleider op pad te gaan. Dit klonk ons goed in de oren en we hebben ons daar voor aangemeld.
Gaande weg in het traject kwamen we tot de conclusie dat ook al is de handicap van onze zoon zwaar, er zijn kinderen die er veel slechter aan toe zijn en echt niet met begeleiding alleen naar buiten kunnen.
Onze zoon kan dit wel, ook zijn deze honden heel schaars en daardoor ook duur (gedeelte wordt wel vergoed).
Wij hebben ons toen terug getrokken uit dit project en gaven een ander gezin met een kind die het harder nodig hebben de kans om mee te doen.

Het was bij ons dus wel gaan kriebelen en we hebben toen besloten om voor een labrador te gaan. Dit is dus Roef geworden.

Roef kwam in augustus 2008 ons huis en hart binnen stuiteren, niet als hulphond maar als huishond.
Het is zo mooi om te zien hoe Roef met onze kinderen omgaat. Als pup was hij niet altijd even voorzichtig en vooral mijn dochter heeft erg aan hem moeten wennen. Dit heeft zeker een half jaar geduurd.
Maar ze hebben ook heel veel van elkaar geleerd. Mijn dochter en ook Roef leerden rekening met elkaar te houden en dat je wel eens op je beurt moet wachten. Dit is voor Roef geen punt nu maar mijn dochter vindt dit nog steeds wel moeilijk, want soms gaat Roef gewoon even voor en moet je wachten.
Ook is ze veel minder angstig voor plotselinge geluiden en bewegingen, want tja een hond blaft wel eens en rent buiten hard om je heen. Vooral in het begin vond ze dit vreselijk eng en draaide het op een enorme driftbui uit. Ik heb Roef geleerd om dan op zijn plaats te gaan en hij krijgt dan wat lekkers. Zeker toen hij pup was moest hij dan even van de vloer, zodat we onze dochter konden begeleiden hier in.
Als Roef nu eens blaft waar ze bij is dan corrigeert ze hem netjes en Roef stopt ook gelijk.
Ook kan ze als enige Roef omhelsen. Dit doet ze als ze angstig is en steun zoekt. Roef is een behoorlijk dominante jongen en verder niemand kan dit doen bij hem maar van haar pikt hij het en gaat er na een tijdje bij liggen met de kop op haar schoot en ze wordt weer rustig.
Trouwens Roef mag haar ook heel graag plagen en zal dat ook zeker niet laten als de kans zich voor doet. Het is geen wonderhond alla Lassie.

Voor de oudste is Roef een grote steun en toeverlaat, iemand die hem helemaal accepteert hoe hij is. Mijn zoon heeft tics en dat vindt hij heel erg. Zeker als hij vocale tics heeft en mensen naar hem kijken.
Voor Roef maakt het allemaal niks uit, hij vindt mijn zoon geweldig!
Dus als hij uit school komt dan staat zijn allergrootste fan klaar om hem te begroeten. Roef kent dan ook de allergrootste geheimen en verdrietjes van mijn zoon. Roef is zijn broer volgens hem. Voor een kind dat bijna geen vriendschappen heeft en kan opbouwen is dit van hele grote waarde.
Ook is Roef een soort wandelstok naar buiten voor mijn zoon. Door de MCDD reageert onze zoon op alles wat er om hem heen gebeurd en angst zet zich om in woede. Omdat je aan mijn zoon niet ziet dat hij gehandicapt is krijg je soms hele vervelende situaties als hij boos wordt op iemand en gaat schreeuwen of zich ergens mee gaat bemoeien.
Doordat Roef nu bij hem is en hem vast houdt, moet hij zich concentreren op wat Roef doet en vergeet hij om zo hyper allert op zijn omgeving te letten.
Hij is nu zo ver dat hij samen met Roef een klein rondje alleen mag lopen. Dit hebben we heel lang elke dag geoefend met ze. Ik merk dat Roef er echt rekening mee houdt als mijn zoon met hem alleen loopt.
Wij als ouders vinden dit aan de ene kant geweldig maar we zijn ook weer blij als hij en Roef weer het tuinpad oplopen. Het blijft spannend iedere keer.

Roef gaat ook af en toe naar de scholen van de kinderen. Hier zien we echt een verschil in gedrag bij Roef.
Op de school van de oudste is hij heel voorzichtig, er zijn daar een hoop kwetsbare kinderen die moeilijk lopen of in een rolstoel zitten, maar ook kinderen die het heel spannend vinden dat er een hond op school is.
Roef blijft strak naast en heeft alleen oog voor mij of mijn zoon. Als ik dan kinderen laat aaien verblikt of verbloost hij niet. Zelfs de dieren van de kinderboerderij van school laat hij links liggen.

Ga ik nu naar de school van mijn dochter dan is hij veel enthousiaster, veel kwispelen en als er dan geaaid wordt dan wil hij nog wel eens een kus uitdelen. Dit heeft Roef vanaf het begin gedaan en heb ik eigenlijk niet getrained bij hem.

Over een paar jaar hoop ik dat mijn zoon in staat is samen met Roef naar de hondenschool te gaan en te gaan trainen met hem. Dit leert hem dan rekening te houden met Roef en dat je als je rustig blijft meer voor elkaar krijgt bij iemand.

Voorlopig ben ik degene die met Roef traint en zoals sommigen wel weten heb ik daar soms echt mijn handen aan vol. Roef is een pittige hond met heel veel streken en af en toe kan ik hem wel achter het behang plakken.
Maar als ik dan zie hoe hij met de kinderen is dan vergeef ik het hem snel weer.
Zoals gezegd: Roef is geen wonderhond, maar is wel onze superkanjer.
Groetjes,
Désirée

Afbeelding

sbientje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 12669
Lid geworden op: 26/05/06 20:13
Locatie: Breda
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor sbientje » 21/01/10 22:11

indrukwekkend verhaal en mooi opgeschreven! Kan me voorstellen dat het soms best lastig is miranda, maar idd, als je dan ziet wat hond en kids voor elkaar betekenen, ben je de streken van roef zo vergeten he :)

Hopelijk mogen jullie nog heel lang van elkaar genieten!
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)

chantal-77

Ongelezen berichtdoor chantal-77 » 21/01/10 22:13

Mooi omschreven hoe Roef een speciale plaats in jullie bijzondere gezin heeft ingenomen.

Gebruikersavatar
Nino&Toosje
Speurneus
Speurneus
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12/02/09 19:05
Locatie: Drenthe

Ongelezen berichtdoor Nino&Toosje » 21/01/10 22:21

Een heel bijzonder en mooi verhaal. :)

Esther1974

Ongelezen berichtdoor Esther1974 » 21/01/10 22:24

Wat mooi geschreven en ik sta hier met tranen in mijn ogen. Want ook wij hebben 2 kinderen met autisme met allebei toch behoorlijk beperkingen. En ook zij hebben een onvoorstelbare band met Beau die toch ook echt geen makkelijke hond is, behoorliijk hyper op zijn tijd en dominant. Maar vooral de jongste hangt net zo makkelijk om Beau zijn hals en Beau pikt alles van hem. Ook met wandelen en de jongste is erbij, dan moet Beau altijd naast jongste lopen. Alsof hij weet dat hij hem extra moet beschermen of zo. Heel bijzonder!
gr Esther

Gebruikersavatar
Pandora
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5538
Lid geworden op: 14/11/06 21:13
Locatie: Hoogvliet

Ongelezen berichtdoor Pandora » 21/01/10 22:42

Heel mooi. Zo bijzonder kan zo'n 'gewone' hond zijn.
Ik vind het kanjers, zowel Roef als je kinderen :klasse:
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!

De Geijsjes
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2179
Lid geworden op: 15/07/07 12:23
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ongelezen berichtdoor De Geijsjes » 21/01/10 22:45

wow ... ben er stil van. weet niet veel anders te zeggen dan dat ik het een heel bijzonder verhaal vind en je hebt het heel mooi en reeel op papier weten te zetten!
Mike ♂ (Tricky Mike v.d. Mediaan/herplaatser(08-09-1990 tot 24-12-1996))
Beagle ♂ (Grienwolder Clownesque Beagle (15-09-1994 tot 12-06-2005)

Gebruikersavatar
speurneus carola
Speurneus
Speurneus
Berichten: 4834
Lid geworden op: 31/01/03 20:48
Locatie: veldhoven

Ongelezen berichtdoor speurneus carola » 21/01/10 22:57

ook ik vind dit heel bijzonder, dat honden zo kunnen zijn dat wist ik, ik heb het dat zelf meegemaakt.

super dat het zo gaat en jullie dit zo ervaren en meemaken. let op roef, ook als je kinderen er niet zijn, hij verteld je alles, dat voelt hij aan gegarandeerd.

niet gek kijken als ie ineens anders doet dan anders en dat later blijkt dat er iets is voorgevallen..... deze band werkt op kilometers afstand nog, dat is haast niet begrijpen totdat je het meemaakt, bedenk dan wat ik je net vertelde.......

honden weten meer dan je denkt, begrijpen meer dan je denkt
al me kinders uitgevlogen

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 21/01/10 23:03

wat geweldig dat Roef zoveel voor jullie kan betekenen in jullie gezin! :klasse: Indrukwekkend hoor...

Jiska

Ongelezen berichtdoor Jiska » 21/01/10 23:09

Ik heb zelf autisme en ik kan alleen maar zeggen, dat ik jouw verhaal met kippenvel gelezen heb er er tranen van in mijn ogen kreeg.

Shanty is bij mij gekomen toen ik enkele weken een diagnose had. In de eerste plaats heeft zij mij enorm geholpen om dat te verwerken. Maar daarnaast heb ik samen met haar zoveel geleerd, de wereld ontdekt, en blijf ik nog steeds leren. Ze is echt mijn grote steun, in alles.

Het zijn dan maar 'gewone' honden, maar toch zijn ze zo ontzettend speciaal...

marron
Speurneus
Speurneus
Berichten: 31167
Lid geworden op: 18/04/04 04:41
Locatie: hengelo (o)
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor marron » 21/01/10 23:23

heel indrukwekkend, ik ben er stil van, en ik hoop dat Roef nog jaren een hele grote steun voor jullie kan zijn :)
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)

yosca
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Berichten: 488
Lid geworden op: 04/09/09 14:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Ongelezen berichtdoor yosca » 21/01/10 23:26

Mooi ... echt heel mooi.
Groetjes van Anneke en een Pootje van Yosca & Zyva.

Gebruikersavatar
Marlotte
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1260
Lid geworden op: 19/11/08 13:17
Locatie: Kootwijkerbroek
Contacteer:

Ongelezen berichtdoor Marlotte » 21/01/10 23:30

Echt heel erg bijzonder!
Afbeelding

Els
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5466
Lid geworden op: 29/04/09 18:42
Locatie: Scheveningen

Ongelezen berichtdoor Els » 22/01/10 08:49

Ik ben er stil van, heel bijzonder! Ik hoop dat Roef nog heel veel jaren in jullie gezin mag zijn.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.

laika
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6527
Lid geworden op: 06/10/06 18:27
Locatie: alkmaar

Ongelezen berichtdoor laika » 22/01/10 08:57

heel indruk wekkend beschreven en heel fijn dat Roef zo'n steun en toeverlaat is
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008


Terug naar “Een dag uit het leven van...”