Labrador Startpagina

supporters pagina
CHAT VERJAARDAGEN LINKS ECARDS FOTOALBUM BOEKEN WEBSHOP REGELS FAQ CONTACT

»Zoeken     »Gebruikerslijst     »Labradorlijst     »Gebruikersgroepen    »Registreer
»Profiel     »Log in om je privé berichten te bekijken     »Inloggen

Bailiff 4 juni 2010 Yuma 17 augustus 2010 Kira 29 juli 2010 Xam 19 augustus 2010 Boris 6 juli 2010 Voor alle overleden labjes...

» Nieuwe berichten (ongelezen)
Forum index » Labrador Talk » Gedrag
Commando negeren
Moderators:  Moderators
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 [32 Berichten] Markeer dit onderwerp als ongelezen :: Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp
Ga naar pagina:  Vorige  1, 2, 3 Volgende
Auteur Bericht
toscak
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Leeftijd  25
Geslacht  : Vrouw
Lid sinds  : 14-5-2009
Berichten  : 1342

Woont in:
Den Haag
Nederland

BerichtGeplaatst: Ma Mei 03, 2010 19:09    Onderwerp: Reageer met quote Markeer dit bericht en de volgende als ongelezen

Ach, Bob mag best even hallo zeggen en drie rondjes rennen. Maar als ik er klaar mee ben, komt hij mee. Dat sinds hij een jaar is, daarvoor was het nog weleens drama Evil or Very Mad

Probeer hem te lokken met iets heeeeelll leuks, bij Bob is dat de bal. Die heb ik toentertijd veel gebruikt, nu komt hij gewoon mee.

Vwb commando negeren als ik zeker weet dat hij het kent: of wachten totdat hij het wel doet (niet het commando herhalen), wel handig als hij bijv aan de lijn zit. Er gebeurt gewoon niets meer tot hij zit. En als hij eenmaal zit dan zeg ik 'Goed zo, blabla' en geef een knuffel. Of ik laat hem weer zitten op de puppy-manier, dus lokken met een snoepje en hem dan belonen. Niet met het snoepje, maar met mijn stem. Een minuut daarna herhaal ik het commando weer en als hij het dan in 1 keer doet krijgt hij een snoepje.
Nu is Bob op de leeftijd dat ik wel strenger het commando mag herhalen. Overigens gebeurt het nu zelden dat Bob commando's negeert.

Nogmaals de tip, zoek uit wat ze echt heel leuk vinden. Bob vind het bijv veel leuker om een goede speel-knuffel van ons te ontvangen, dan een klein snoepje.

Bob (Damiën de Heicopper) 22-02-2009
Terug naar boven Gebruiker is offline Fotoalbum van toscak
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Saskia.Bernadette
Speurneus
Speurneus

Leeftijd  54
Lid sinds  : 13-9-2004
Berichten  : 7591

Woont in:
Almere

BerichtGeplaatst: Ma Mei 03, 2010 20:16    Onderwerp: Reageer met quote Markeer dit bericht en de volgende als ongelezen

Kay schreef:
Saskia.Bernadette schreef:
Kay schreef:
Andere honden zijn altijd leuker dan de baas. Smile En na een minuut of wat komen ze toch wel? Cool Als ze loslopen mogen ze toch ook wel even een andere hond begroeten? Als ze na een kort fuifje maar weer meekomen vind ik.

Dat spelen met andere honden heeft ze ook sociaal gemaakt naar andere honden toe, dat is ook belangrijk toch? Minder conflicten en uitvallen naar passerende honden en zo. Wink

Ben ik niet helemaal met je eens....
Kay kwam vroeger ook na een tijdje wel weer terug naar ons, maar rende wel als een speer naar alle honden toe, en niet elke hond is daarvan gediend en hij heeft dan ook een keer een flinke oorwond op gelopen van een herder die niet van zijn praktijk gediend was (het lomp aan komen rennen naar de herder)

Na veel trainen hebben we dat eruit gekregen, maar met Daan pakken we het dus anders aan !!
Er wordt NIET met andere honden gespeeld, want het vrouwtje is veel leuker
Sociaal is die wel hoor, dat leren ze al de eerste 8 weken in het nest he Cool

Daarna nooit meer zo woest op een andere hond ingerend? sshhhhht En lag dit wel aan jouw hond of was de herder niet zo sociaal misschien? Want gelijk bijten om te verwonden is ook raar gedrag toch?
Ik wil niet mijn honden bij andere honden weghouden omdat er mogelijk eens een minder sociaal type tussen zit.............. Confused Maar ik kan me je zorgen wel voorstellen hoor na zo'n incident. Rolling Eyes Smile

Oh jawel hoor, na het bijtincident rende Kay gewoon weer op elke hond in de verte af Rolling Eyes
Kay mag best met andere honden spelen, maar dan wel na mijn toestemming ! Is de andere hond 100 meter verder (of aangelijnd) dan wil ik dat hij bij me blijft, is de hond vlakbij mag hij van mij gaan kijken (dan kan ik in de gaten houden wat er gebeurd)
Nu moet ik wel zeggen dat Kay vaak genoeg met andere (bekende)honden loopt/speelt en de behoefte om naar vreemde honden te rennen vrijwel weg is....

Daan hou ik nu nog weg bij andere honden omdat ik het nut van het spelen met andere (vreemde) honden niet zie -> hij kan met Kay spelen, soms met bekende honden en verder is het nog meer trainen met Daan dan dant ik hem zijn gang laat gaan buiten Wink

Maar goed, ik dwaal af Embarassed
Daan is ook nog te klein om maar raak te doen. Wink

onvoorwaardelijk trouw en zonder bedrog

Missy (Good Golly of Joe Batt's Arm) 22-08-2002
Baila (Jack Hussell) ( Bij ons gekomen uit het asiel vanaf 24-05-2006) 19-12-2005
Lina (Dutch Trackerdogs Runaway) 29-03-2009
Terug naar boven Gebruiker is offline Fotoalbum van Saskia.Bernadette
chantal-77
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Leeftijd  32
Lid sinds  : 20-9-2008
Berichten  : 1019

Woont in:
Gelderland
Nederland

BerichtGeplaatst: Ma Mei 03, 2010 23:54    Onderwerp: Reageer met quote Markeer dit bericht en de volgende als ongelezen

Kay schreef:
Kay schreef:
Andere honden zijn altijd leuker dan de baas. Smile En na een minuut of wat komen ze toch wel? Cool Als ze loslopen mogen ze toch ook wel even een andere hond begroeten? Als ze na een kort fuifje maar weer meekomen vind ik.

Dat spelen met andere honden heeft ze ook sociaal gemaakt naar andere honden toe, dat is ook belangrijk toch? Minder conflicten en uitvallen naar passerende honden en zo. Wink

Ben ik niet helemaal met je eens....
Kay kwam vroeger ook na een tijdje wel weer terug naar ons, maar rende wel als een speer naar alle honden toe, en niet elke hond is daarvan gediend en hij heeft dan ook een keer een flinke oorwond op gelopen van een herder die niet van zijn praktijk gediend was (het lomp aan komen rennen naar de herder)

Na veel trainen hebben we dat eruit gekregen, maar met Daan pakken we het dus anders aan !!
Er wordt NIET met andere honden gespeeld, want het vrouwtje is veel leuker
Sociaal is die wel hoor, dat leren ze al de eerste 8 weken in het nest he Cool

Daarna nooit meer zo woest op een andere hond ingerend? sshhhhht En lag dit wel aan jouw hond of was de herder niet zo sociaal misschien? Want gelijk bijten om te verwonden is ook raar gedrag toch?
Ik wil niet mijn honden bij andere honden weghouden omdat er mogelijk eens een minder sociaal type tussen zit.............. Confused Maar ik kan me je zorgen wel voorstellen hoor na zo'n incident. Rolling Eyes Smile

Oh jawel hoor, na het bijtincident rende Kay gewoon weer op elke hond in de verte af Rolling Eyes
Kay mag best met andere honden spelen, maar dan wel na mijn toestemming ! Is de andere hond 100 meter verder (of aangelijnd) dan wil ik dat hij bij me blijft, is de hond vlakbij mag hij van mij gaan kijken (dan kan ik in de gaten houden wat er gebeurd)
Nu moet ik wel zeggen dat Kay vaak genoeg met andere (bekende)honden loopt/speelt en de behoefte om naar vreemde honden te rennen vrijwel weg is....

Daan hou ik nu nog weg bij andere honden omdat ik het nut van het spelen met andere (vreemde) honden niet zie -> hij kan met Kay spelen, soms met bekende honden en verder is het nog meer trainen met Daan dan dant ik hem zijn gang laat gaan buiten Wink

Maar goed, ik dwaal af Embarassed
Daan is ook nog te klein om maar raak te doen. Wink

Ik heb Dana ook geleerd om te wachten op mijn toestemming alvorens op andere honden af te denderen. Ik wil bv niet dat zij weet ik hoe ver bij me weggaat omdat ze ergens een hond ziet en ik wil ook niet dat ze naar honden gaat die aan de riem lopen. Als ik Dana aan de riem heb vind ik het zelf ook irritant als loslopende honden dan komen ''vervelen''.

Groetjes Dana en Chantal.

Dana 19-07-2008
Terug naar boven Gebruiker is offline Fotoalbum van chantal-77
-kim-
Speurneus
Speurneus

Leeftijd  21
Lid sinds  : 19-9-2007
Berichten  : 2041

Woont in:
Stein
Nederland

BerichtGeplaatst: Di Mei 04, 2010 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Markeer dit bericht en de volgende als ongelezen

Mexx vind andere honden nog steeds erg leuk, tot ergernis van mij, want ook ik vind dat hij moet wachten op mijn commando voordat hij mag gaan spelen. Helaas denkt Mexx daar nog steeds soms anders over. Kleine hondjes zijn niet interessant, maar grote wel. Train nog steeds hard om dit gedrag minder te krijgen. Aan de lange lijn weet meneer dat hij vast zit en gedraagt zich als een engeltje Twisted Evil
Als hij uiteindelijk komt na een begroeting, krijgt hij toch een "goedzo"maar geen beloning. Ik laat hem weer vrij en roep hem even later opnieuw, meestal komt hij dan meteen en krijgt hij een grote beloning. Verder negeert hij niet zo snel een commando

Bear heeft net als Daan nu, als kleine pup alleen met Mexx mogen spelen. En weet dus ook niet beter, dan dat hij op mijn commando moet wachten voor hij mag gaan spelen. Hij rent eigenlijk nooit op andere honden af en kan dus ook veel vaker los lopen.
Bear is aan de lijn niet zo vriendelijk meer naar andere honden, na een incidentje. Ik ben dus ook niet blij met loslopende honden die op ons afkomen.

Charlie ♂ (v.d Leeda ( † 24-12-2007 voor altijd in ons hart )) 31-03-1994
Mexx ♂ (Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust) 22-03-2007
Bear ♂ (FAIR-COURT Play it again) 12-03-2009
Terug naar boven Gebruiker is offline Fotoalbum van -kim-
Joppe
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Leeftijd  44
Lid sinds  : 12-9-2009
Berichten  : 134

Woont in:
Friesland

BerichtGeplaatst: Di Mei 04, 2010 17:03    Onderwerp: Reageer met quote Markeer dit bericht en de volgende als ongelezen

Ik vind het voor andere hondeneigenaren ook heel vervelend als Joppe op ze af komt stormen.( Bij deze alvast : Het spijt me... )
Nu hebben de meeste hondeneigenaren wel begrip hoor, maar ik vind dat het niet kan.
Maar om hem nu helemaal niet meer los te laten lopen vind ik ook zo "sneu".
Ik loop dus nu continue met ogen en oren open, en lijn hem aan zodra ik ergens iemand bespeur.
( Maar hij is slim zat, en heeft het snel door, dus voor hij naar me toe komt kijkt hij eerst rond van "waar is wat te beleven?" Twisted Evil )
We blijven trainen, ook op cursus. Daar ga is direct een andere kant op en verdwijn uit beeld. Dat vindt hij heel akelig, dus dan komt hij direct.
Dit probeer ik tijdens het loslopen ook nu en dan uit, en ik moet zeggen, het werkt....
Ook ben ik aan het oefenen met een balletje met een piep erin.
Vindt ie reuze leuk en interressant, maar helaas, hij mag er tot nu toe niets mee, is van mij!!

Joppe (Sallyjo's the last Picasso) 10-07-2009
Terug naar boven Gebruiker is offline Fotoalbum van Joppe
milo
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Leeftijd  24
Lid sinds  : 9-4-2010
Berichten  : 228

Woont in:
Lelystad
Nederland

BerichtGeplaatst: Do Mei 06, 2010 13:21    Onderwerp: Reageer met quote Markeer dit bericht en de volgende als ongelezen

Ja, moeilijk moeilijk inderdaad.. Wanneer King het in zijn hoofd heeft rent hij op de andere hond af..

Krijg ik nog het verwijt van de andere baas dat ik mijn hond toch gewoon lekker moet laten spelen.
Ja, tuurlijk, maar wanneer hij naar MIJ luistert. en NIET wanneer hij mij negeert en wegrent!

Maare, even over de hond 'binnenhalen'.
Ik heb King aan de lijn maar probeer deze niet te gebruiken, ook niet wanneer King weigers te komen. Dan zorg ik dat hij niet verder weg kan, maar ik trek hem niet terug naar mij. Ik loop gewoon naar hem toe en geef hem verbaal goed op zijn kop!

Hoe doen jullie dat dan?

King 18-02-2008
Terug naar boven Gebruiker is offline Fotoalbum van milo
chantal-77
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Leeftijd  32
Lid sinds  : 20-9-2008
Berichten  : 1019

Woont in:
Gelderland
Nederland

BerichtGeplaatst: Do Mei 06, 2010 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Markeer dit bericht en de volgende als ongelezen

milo schreef:

Maare, even over de hond 'binnenhalen'.
Ik heb King aan de lijn maar probeer deze niet te gebruiken, ook niet wanneer King weigers te komen. Dan zorg ik dat hij niet verder weg kan, maar ik trek hem niet terug naar mij. Ik loop gewoon naar hem toe en geef hem verbaal goed op zijn kop!

Hoe doen jullie dat dan?

Ik heb met Dana ook een tijd aan de lange lijn getraind. Ik haalde haar zelf wel binnen als zij niet luisterde, zij kreeg dan geen beloning als ze bij me was, aleen een goed woordje. Kwam ze uit zichzelf dan werd ze uitgebreid beloond.
Het gevaar in naar hem toe gaan en hem op zijn donder geven is, denk ik, dat je hem leert dat het niet prettig is als hij wordt opgehaald met als gevolg dat je hem niet meer te pakken krijgt als hij straks een keer besluit niet te luisteren als hij geen lange lijn meer om heeft. Daarnaast leert hij, denk ik, dat hij het commando niet uit hoeft te voeren, want jij komt wel bij hem. Ik weet het ook niet helemaal hoor, maar ik zou zelf gaan voor wel binnenhalen en dan geen beloning......

Groetjes Dana en Chantal.

Dana 19-07-2008
Terug naar boven Gebruiker is offline Fotoalbum van chantal-77
milo
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Leeftijd  24
Lid sinds  : 9-4-2010
Berichten  : 228

Woont in:
Lelystad
Nederland

BerichtGeplaatst: Do Mei 06, 2010 16:54    Onderwerp: Reageer met quote Markeer dit bericht en de volgende als ongelezen

Hmm daar zit ook wat in!

King 18-02-2008
Terug naar boven Gebruiker is offline Fotoalbum van milo
Foodlover
Snuffelneus
Snuffelneus

Leeftijd  45
Geslacht  : Man
Lid sinds  : 1-7-2010
Berichten  : 20

Woont in:
Rotterdam
Nederland

BerichtGeplaatst: Vr Jul 16, 2010 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Markeer dit bericht en de volgende als ongelezen

Je hond ophalen is uit den boze, omdat hij/zij het idee inprent dat hij/zij niet hoeft te luisteren want het baasje komt mij wel halen. Na twee of drie keer is je hond zo geconditioneerd dat hij/zij helemaal niet meer luistert en compleet zijn eigen gang gaat. Immers jij zelf geeft toe aan zijn gedrag. Wanneer je hond onder een auto dreigt te lopen moet hij accepteren dat je hem/haar het commando "hier/halt/zit" geeft en dat onmiddelijk uitvoert. Hoe zover te komen is natuurlijk een ander verhaal, wat daarin mee speelt is een stukje te begrijpen van je hond. Je hond reageert als volgt:
1 eerst zijn neus
2 dan de ogen
3 en als laatste zijn oren.
Wanneer je dit begrijpt ben je al een stuk op weg en zal je ook kunnen begrijpen dat je hond in zijn actie doorbroken moet worden. Stoot hem aan, leid hem af, knip met je vingers, ga in zijn gezichtsveld staan. Dit kan natuurlijk wanneer hij/zij aan de lijn meeloopt. Wanneer je netzo als ik ervan uit ga dat een hond vrij mag wandelen en hij onder appel hoort te staan, dan moet je eerst alles met hem/haar oefenen aan de lijn en dan langzamerhand los. Bouw samen die ozo belangrijke vertrouwensband op. Ook Sep heeft buien dat hij niet wil luisteren. Ik loop dan van hem weg en laat hem aan zijn "lot" over. Op een afstand van een paar meter fluit ik hem en hij komt direct eraan. Geloof het of niet hij houdt mij beter in de gaten dan ik hem. Hij weet donders goed dat wanneer ik tegengesteld weg loop hij ongehoorzaam is. Hij gaat dan voor de rest van de wandeling aan de riem. Let wel ook ik heb moeten leren dat jouw eigen houding en jouw eigen gemoeds toestand meer van invloed is op je trouwe viervoeter dan de commando's die je geeft. Wanneer Sep alle grenzen overschreidt en het een verhaal gaat worden van machtsovername (1x eerder gebeurt) dan wordt hij op zijn zij gelegd en ik leg mijn vingertoppen in zijn nek totdat hij zijn poging op geeft. En voordat een hoop leden boos gaan reageren: let wel mensen ik doe dit met liefde en vooral met heel veel beleid. Ik zorg ervoor dat Sep geen pijn zal leiden, het gaat meer om het effect dat hij ervaart en daaraan afleid wat zijn plaats is, dan dat hij gestraft word.
Helaas zie ik in de wijk waar ik met hem wandel, te veel mensen die door hun hond geleefd worden, door hun hond uitgelaten worden, die hun hond compleet niet onder controle hebben. En aangezien een Labrador geen "stoeprandneukertje" is hebben wij de plicht om onze dieren onder appel te hebben. Sep loopt bij mij los en dit hebben we stapje voor stapje zover gekregen. Het wandelen is voor ons beidde een plezier geworden na een lange training.
Daarnaast moet je ook begrijpen dat een hond ook alsvolgt behandeld moet worden:
1 vervul zijn honde behoeften (eten, aandacht, vachtverzorging,enz)
2 vervul zijn instinct behoeften (snuffelen, ravotten, sociaal gedrag enz.)
3 vervul zijn raskenmerk behoeften (lange wandelingen, zwemmen, apporteren enz)
Wanneer je die 6 zaken voor elkaar hebt, begrijpt, je ernaar richt dan zal je hond een toonbeeld van gehoorzaamheid zijn en zal het bijna niet voorkomen dat hij commando's negeert. Om kort te gaan hoe meer tijd en aandacht jij aan je trouwe viervoeter schenkt, hoe groter de vriendschap zal zijn die je terug ontvangt.

Sep (is op 19062010 uit het asiel gehaald) 06-06-2003
Terug naar boven Gebruiker is offline Fotoalbum van Foodlover
Joppe
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Leeftijd  44
Lid sinds  : 12-9-2009
Berichten  : 134

Woont in:
Friesland

BerichtGeplaatst: Vr Jul 16, 2010 17:42    Onderwerp: Reageer met quote Markeer dit bericht en de volgende als ongelezen

Wat grappig dat er na zo'n lange tijd nog weer een reactie komt.
Wat je schrijft is interressant foodlover.
Vooral dat ik hem niet moet gaan halen!
Ik ben meestal ook wel degene die door/weg loopt, en dan komt hij toch bijna altijd wel, maar ik betrap me er op dat ik niet concequent ben, en hem ook wel 's haal. ( geen slimme actie dus!)
Dat ga ik dus niet weer doen. Maar de rest van de wandeling aan de lijn is ook hier het gevolg van niet komen!

Joppe (Sallyjo's the last Picasso) 10-07-2009
Terug naar boven Gebruiker is offline Fotoalbum van Joppe
Foodlover
Snuffelneus
Snuffelneus

Leeftijd  45

Woont in:
Rotterdam
Nederland

BerichtGeplaatst: Za Jul 17, 2010 11:44    Onderwerp: Reageer met quote Markeer dit bericht en de volgende als ongelezen

Joppe, ik ben blij met je reactie. Het geeft aan dat ik niet de enige ben die beseft dat goed gedrag van een hond voor 90% uit onze opvoeding en denkwijze komt. En tja consequentie is het lastigst van allemaal, ook ik betrap me erop dat ik daar schuldig ben aan inconsequentie. Ik zal beter mijn best daarin moeten doen. Ook consequentie is in het belang van onze dieren. Klasse
Bonobootje
Snuffelneus
Snuffelneus

Leeftijd  27
Lid sinds  : 28-7-2010
Berichten  : 13

Woont in:
Westland
Nederland

BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2010 00:21    Onderwerp: Reageer met quote Markeer dit bericht en de volgende als ongelezen

Oew interessant dit, het weglopen "de rug toe keren" helpt inderdaad goed. Zowizo luisterd Bono heel goed als hij los loopt, beter dan aan de riem. Hoe korter de riem ho minder hij luisterd zeg maar. Maar ook Bono vergeet na 7 jr zijn oren wel eens mee te nemen, maar hij is veel te bang om achter gelaten te worden dus hij is altijd snel weer bij je. (hij is als 10mndn oude pup in het bos achter gelaten, dus dat laat íe wel uit zijn hoofd)

Mijn enige echt probleem is dat Bono alles opeet wat los en vast zit.
Ik krijg hem redelijk makkelijk van katten en andere honden weg, dat interesseerd hem niet zo veel, even snuffen soms en dan weer door, of gelijk met een grote boog eromheen, maar etenswaar..... dan kan ik roepen, commanderen, weglopen enzovoorts, maar dan is het kwaad al wel geschied....

Bono ((sinds 11-07-'10)) 10-10-2004
Bono
Terug naar boven Gebruiker is offline Fotoalbum van Bonobootje
jolien
Snuffelneus
Snuffelneus

Leeftijd  -
Lid sinds  : 21-2-2010
Berichten  : 54

Woont in:
Leiden

BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2010 11:21    Onderwerp: Reageer met quote Markeer dit bericht en de volgende als ongelezen

milo schreef:
Ja, moeilijk moeilijk inderdaad.. Wanneer King het in zijn hoofd heeft rent hij op de andere hond af..

Krijg ik nog het verwijt van de andere baas dat ik mijn hond toch gewoon lekker moet laten spelen.
Ja, tuurlijk, maar wanneer hij naar MIJ luistert. en NIET wanneer hij mij negeert en wegrent!

Dit ervaar ik inderdaad ook vaak. Als we met Pien aan de lijn lopen, omdat ze gewoon niet altijd lost hoeft of bijvoorbeeld net al los is geweest, krijg je vervolgens van die mensen die dan zo quasi tegen hun hond zeggen 'nee hondje mag niet spelen'... Of gewoon direct tegen je zeggen waarom ze niet los mag etc..... Kun je ook wel eens gek van worden, al dat ongevraagde commentaar..! Confused

Pien (Rijan Rangers Water Drop) 26-11-2009
Quincy (Quincy van de Lindeboom) 18-07-2003
Rosa 25-05-2004
Terug naar boven Gebruiker is offline Fotoalbum van jolien
Kay
Speurneus
Speurneus

Leeftijd  32
Geslacht  : n/a
Lid sinds  : 6-9-2006
Berichten  : 4496

Woont in:
Berkel en Rodenrijs

BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2010 14:31    Onderwerp: Reageer met quote Markeer dit bericht en de volgende als ongelezen

Foodlover schreef:
Je hond ophalen is uit den boze, omdat hij/zij het idee inprent dat hij/zij niet hoeft te luisteren want het baasje komt mij wel halen. Na twee of drie keer is je hond zo geconditioneerd dat hij/zij helemaal niet meer luistert en compleet zijn eigen gang gaat. Immers jij zelf geeft toe aan zijn gedrag. Wanneer je hond onder een auto dreigt te lopen moet hij accepteren dat je hem/haar het commando "hier/halt/zit" geeft en dat onmiddelijk uitvoert. Hoe zover te komen is natuurlijk een ander verhaal, wat daarin mee speelt is een stukje te begrijpen van je hond. Je hond reageert als volgt:
1 eerst zijn neus
2 dan de ogen
3 en als laatste zijn oren.
Wanneer je dit begrijpt ben je al een stuk op weg en zal je ook kunnen begrijpen dat je hond in zijn actie doorbroken moet worden. Stoot hem aan, leid hem af, knip met je vingers, ga in zijn gezichtsveld staan. Dit kan natuurlijk wanneer hij/zij aan de lijn meeloopt. Wanneer je netzo als ik ervan uit ga dat een hond vrij mag wandelen en hij onder appel hoort te staan, dan moet je eerst alles met hem/haar oefenen aan de lijn en dan langzamerhand los. Bouw samen die ozo belangrijke vertrouwensband op. Ook Sep heeft buien dat hij niet wil luisteren. Ik loop dan van hem weg en laat hem aan zijn "lot" over. Op een afstand van een paar meter fluit ik hem en hij komt direct eraan. Geloof het of niet hij houdt mij beter in de gaten dan ik hem. Hij weet donders goed dat wanneer ik tegengesteld weg loop hij ongehoorzaam is. Hij gaat dan voor de rest van de wandeling aan de riem. Let wel ook ik heb moeten leren dat jouw eigen houding en jouw eigen gemoeds toestand meer van invloed is op je trouwe viervoeter dan de commando's die je geeft. Wanneer Sep alle grenzen overschreidt en het een verhaal gaat worden van machtsovername (1x eerder gebeurt) dan wordt hij op zijn zij gelegd en ik leg mijn vingertoppen in zijn nek totdat hij zijn poging op geeft. En voordat een hoop leden boos gaan reageren: let wel mensen ik doe dit met liefde en vooral met heel veel beleid. Ik zorg ervoor dat Sep geen pijn zal leiden, het gaat meer om het effect dat hij ervaart en daaraan afleid wat zijn plaats is, dan dat hij gestraft word.
Helaas zie ik in de wijk waar ik met hem wandel, te veel mensen die door hun hond geleefd worden, door hun hond uitgelaten worden, die hun hond compleet niet onder controle hebben. En aangezien een Labrador geen "stoeprandneukertje" is hebben wij de plicht om onze dieren onder appel te hebben. Sep loopt bij mij los en dit hebben we stapje voor stapje zover gekregen. Het wandelen is voor ons beidde een plezier geworden na een lange training.
Daarnaast moet je ook begrijpen dat een hond ook alsvolgt behandeld moet worden:
1 vervul zijn honde behoeften (eten, aandacht, vachtverzorging,enz)
2 vervul zijn instinct behoeften (snuffelen, ravotten, sociaal gedrag enz.)
3 vervul zijn raskenmerk behoeften (lange wandelingen, zwemmen, apporteren enz)
Wanneer je die 6 zaken voor elkaar hebt, begrijpt, je ernaar richt dan zal je hond een toonbeeld van gehoorzaamheid zijn en zal het bijna niet voorkomen dat hij commando's negeert. Om kort te gaan hoe meer tijd en aandacht jij aan je trouwe viervoeter schenkt, hoe groter de vriendschap zal zijn die je terug ontvangt.

Dat is wel zo, maar als iemand (waaronder ik ook met Kay in zijn puppentijd) de hond te vrij laat en hij valt andere lastig of hij heeft de kans om onder een auto/paard of whatever te lopen kun je je heel strak houden aan de regels dat je je hond niet mag ophalen en dat hij/zij vanzelf wel terugkomt maar ik haal toch liever mijn hond op dan dat die een andere hond lastig viel met rijden of kans liep om overreden te worden Confused

Kay ♂ (Amazing Kay) 22-11-2006
Daan ♂ (I'm your man From the Bubbles Farm) 16-01-2010
Terug naar boven Gebruiker is offline Fotoalbum van Kay
Foodlover
Snuffelneus
Snuffelneus

Leeftijd  45

Woont in:
Rotterdam
Nederland

BerichtGeplaatst: Vr Jul 30, 2010 14:49    Onderwerp: Reageer met quote Markeer dit bericht en de volgende als ongelezen

Kay schreef:

Dat is wel zo, maar als iemand (waaronder ik ook met Kay in zijn puppentijd) de hond te vrij laat en hij valt andere lastig of hij heeft de kans om onder een auto/paard of whatever te lopen kun je je heel strak houden aan de regels dat je je hond niet mag ophalen en dat hij/zij vanzelf wel terugkomt maar ik haal toch liever mijn hond op dan dat die een andere hond lastig viel met rijden of kans liep om overreden te worden Confused

Kay, je hebt helemaal gelijk. Klasse In de door jouw beschreven situaties is het meer dan logisch om je hond te gaan halen. Dat doe ik ook. Veiligheid staat toch voorop? Mijn stukje is meer als algemene informatie bedoeld en niet als regel(s). Trouwens mochten het regels zijn, dan geld de regel toch dat we tegenwoordig van de regels af kunnen wijken?

Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 3 [32 Berichten] Ga naar pagina:  Vorige  1, 2, 3 Volgende
Markeer dit onderwerp als ongelezen :: Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp
Forum index » Labrador Talk » Gedrag
Ga naar: