problemen aan de lijn

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
sonja36
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 9
Lid geworden op: 22/04/15 11:10
Locatie: heijningen

problemen aan de lijn

Ongelezen berichtdoor sonja36 » 06/05/15 12:01

Ik heb een probleempje met mijn labradorteefje luna van 8. Ze woont nu drie jaar bij ons en is mijn grote vriendin geworden. Wij wonen vrij rustig buiten een dorpje en als ik de beestenboel uitlaat kan ik heel makkelijk routes lopen waar ik niemand tegenkom. Vind ik heerlijk maar nu heb ik er een probleem. Normaal liet ik twee honden tegelijk uit en vermeed contact, maar de oudste van bijna 13 is echt bijna op en trekt de lange ronde niet meer, dus luna gaat alleen mee. En nu wil ik met 1 hond gewoon lopen waar ik wil zonder op te letten wie of wat ik tegenkomt. Nu het probleem 8) ik heb in de eerste dagen dat luna hier was een minder leuke ervaring met haar gehad. Zij liep los en zag heeeeeeeel ver weg een andere hond waar ze op geklapt is. Geen gaatje maar een hoop herrie. Ben me rotgeschrokken en blijkbaar zit dat nog altijd in mijn hoofd want als ik nu een ander aangelijnde hond zie terwijl ik luna bij me heb, gaat mijn hart drie keer zo snel :cry: heel stom, ik weet het. Luna standje alert, strak in de riem en mij voor het naderende onheil beschermen met een hoop herrie. Heeft iemand misschien en idee( behalve valium) hoe ik mezelf rustig kan houden?.. word echt gek van mezelf.....

*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 81
Lid geworden op: 23/09/12 16:09

Re: problemen aan de lijn

Ongelezen berichtdoor *Remy* » 06/05/15 17:36

Vertrouwen opbouwen door 1e op grotere afstanden te blijven terwijl je met Luna bezig bent (zou haar aan een lange lijn hebben en met haar spelen - apporteren - of aandachtsoefeningen doen terwijl ze volgt, blijft, aansluit ed --> lange lijn voorkomt dat je Luna heel kort gaat nemen wanneer je de andere hond ziet; hou de lange lijn lekker slap, maar hou hem wel vast). Wanneer dit op grotere afstanden goed gaat, ga je iets dichter naar de andere hond toe, terwijl je opnieuw haar aandacht bij jou houdt (verlies je de aandacht dan ben je te dicht naar de andere hond toe gegaan). Langzaam maar zeker steeds dichter naar de andere hond toe gaan totdat je er met een boog omheen kan lopen (hou ook daar de aandacht van Luna bij jou). In plaats dat Luna de andere hond als een gevaar ziet let ze op jou omdat jij leuk met haar bezig bent. Jezelf rustig houden is een kwestie van rustig opbouwen; hoe vaker je merkt dat Luna op grotere en later kleinere afstand haar aandacht bij jou houdt des te meer vertrouwen krijg je. Elke dag, als je in de gelegenheid bent, met haar trainen (zou ik doen :-))

sonja36
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 9
Lid geworden op: 22/04/15 11:10
Locatie: heijningen

Re: problemen aan de lijn

Ongelezen berichtdoor sonja36 » 06/05/15 19:43

Klinkt al een aanpak die wel in mijn straatje past alleen kom ik dan 1 probleem tegen. Als ik meer in de "bewoonde wereld" ga wandelen om andere honden tegen te komen, loop ik al gauw over polderwegen waarbij je niet meer dan drie meter ruimte hebt om te passeren. Wat doe ik dan? Luna fixeerd al op grote afstand. Met een riem correctie fok je haar alleen maar meer op en afleiden is dan bijna onmogelijk. De enigste optie is dan om de halsband(jachtlijn met dubbele stop) hoog om de nek te schuiven en met een stevige pas(,luna meesleurend) te passeren....... heb je misschien daar een ander idee voor?

Kay
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6247
Lid geworden op: 06/09/06 15:29
Locatie: Den Bommel
Contacteer:

Re: problemen aan de lijn

Ongelezen berichtdoor Kay » 06/05/15 20:14

Wat wij hebben gedaan met de honden is bekende (stabiele!) honden als hulp gebruikt.
Dit betekend in het kort, vraag een bekende met honden of ze je willen helpen met trainen.
Bij onbekende honden weet je nl nooit wat die gaan doen, en als zij reageren op jouw hond, dan krijg je veel minder goed contact met jouw eigen hond.

Qua training :
Je begint bv 100 meter uit elkaar, en loopt beide dezelfde kant op.
Wij hebben hier bv doorgaande wegen richting dorp, met aan beide kanten een fietspad, en daarnaast een stoep.
Ruimte zat tussen de honden, maar ze kunnen niet bij elkaar, ze kunnen elkaar alleen maar zien.
Je weet (doordat de andere hond stabiel is) dat die niet zal reageren op jouw hond, dus is het alleen zaak om met je eigen hond bezig te zijn.
Gaat dat goed, dan ga je de afstand LANGZAAM afbouwen, tot je op het punt komt dat je naast elkaar kunt lopen.
Dit kan een hele tijd duren, maar het trainen is het waard :D
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015

*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus
Berichten: 81
Lid geworden op: 23/09/12 16:09

Re: problemen aan de lijn

Ongelezen berichtdoor *Remy* » 06/05/15 20:44

sonja36 schreef:Klinkt al een aanpak die wel in mijn straatje past alleen kom ik dan 1 probleem tegen. Als ik meer in de "bewoonde wereld" ga wandelen om andere honden tegen te komen, loop ik al gauw over polderwegen waarbij je niet meer dan drie meter ruimte hebt om te passeren. Wat doe ik dan? Luna fixeerd al op grote afstand. Met een riem correctie fok je haar alleen maar meer op en afleiden is dan bijna onmogelijk. De enigste optie is dan om de halsband(jachtlijn met dubbele stop) hoog om de nek te schuiven en met een stevige pas(,luna meesleurend) te passeren....... heb je misschien daar een ander idee voor?



Wanneer je alleen dit soort van wegen hebt waarbij je dus niet kunt uitwijken naar rechts of links dan blijf je op de afstand waarop je haar kunt afleiden met een spel of iets super lekkers. In praktijk houdt dit op deze wegen dus in dat je je omdraait en van de andere hond weg loopt (spelend; aandacht krijgend), waarna je je weer omdraait richting hond, misschien 2 passen richting hond loopt en weer omdraait. Je houdt dus dezelfde afstand tov de andere hond; of maakt hem zelfs groter wanneer je Luna's aandacht niet krijgt. Het passeren op een dergelijke weg is de allerlaatste stap van het trainingstraject; het zou heel zonde zijn wanneer je dit te vroeg doet zodat zowel Luna als jij terugvallen in je oude gedrag.

sonja36
Snuffelneus
Snuffelneus
Berichten: 9
Lid geworden op: 22/04/15 11:10
Locatie: heijningen

Re: problemen aan de lijn

Ongelezen berichtdoor sonja36 » 07/05/15 09:24

Nu was ik net aan het zoeken naar technieken die voor mij handig zijn en ik kwam een manier tegen die BAT heet. Iemand daar ervaring mee of een mening over?

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Berichten: 2735
Lid geworden op: 31/07/10 21:06
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: problemen aan de lijn

Ongelezen berichtdoor Laboriginals » 08/05/15 10:57

sonja36 schreef:Nu was ik net aan het zoeken naar technieken die voor mij handig zijn en ik kwam een manier tegen die BAT heet. Iemand daar ervaring mee of een mening over?


Ik ken de techniek niet, maar het doet me een beetje denken aan ´counter conditionering´. Dat is een intensieve vorm van conditionering die wel werkt. Ik heb het een keer op tv gezien. Googelen op ´counter conditionering hond´ levert je wel de nodige hits op.
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Re: problemen aan de lijn

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 08/05/15 21:12

Herkenbaar hoor en je onzekerheid voelen ze ook nog eens aan :-(
Ik krijg het benauwd als ik bepaalde onaangelijnde honden zie waarvan ik weet dat ze wel eens op Keo af kunnen komen. Hij is een aantal keren aangevlogen, door honden die losschoten, uit de voordeur schoten enz. Keo is nu niet meer naar iedere hond even tolerant, dus dan zou het zo kunnen klappen. Dus loop ik blokjes om, vermijd plekken, ontvlucht situaties.
Ik heb maar eens een privéles geboekt bij mijn oude hondenschool, zij kennen ons goed en hopelijk hebben ze goede adviezen, zodat ik er straks zelf wat zekerder in sta.
Ook al lukt het meestal goed om Keo af te leiden met iets lekkers, dan nog gaan sommige honden uit hun plaat als ze hem zien.
Dus wat ik wil zeggen.... ik begrijp je onzekerheid ;-)
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015


Terug naar “Gedrag”