Bob wordt vaak gegrepen, iemand tips?

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Bob wordt vaak gegrepen, iemand tips?

Ongelezen berichtdoor Muiske » 10/06/15 08:19

Bob wordt regelmatig gegrepen door andere honden tijdens het loslopen. Ik denk dat dit 50% van alle wandelingen nu is. Op het moment dat de hondjes bij elkaar aan het snuffelen zijn zie ik het vaak al aankomen. Probleem is echter, als ik in grijp dan gaat het los. Als ik niet in grijp dan gaat het ook los. Als de andere baas in grijpt gaat het wederom los. Aanlijnen is ook geen optie want dan gaat Bob los. Dus ik zit een beetje met mijn handen in het haar nu.

Bob is er verder niet echt van onder de indruk, hij krijst wel als een speenvarken waneer een hond hem pakt maar daarna is hij wel weer vrolijk en is er niets aan de hand. Hij heeft ook nog geen angst richting andere honden. Maar dan nog 1 keer kan de laatste keer zijn dus ik zou het liefst willen dat ik dit kan oplossen. Wie heeft er tips?
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Netty
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1498
Lid geworden op: 25/06/08 13:19
Locatie: Katwijk zh
Contacteer:

Re: Bob wordt vaak gegrepen, iemand tips?

Ongelezen berichtdoor Netty » 10/06/15 10:13

Wat is zijn houding als je andere honden tegenkomt? Vaak zijn er al signalen afgegeven waardoor er gevecht ontstaat.
:blondpootje: Boyka ( 29-01-2008 - † 12-05-2018 )
:bruinpootje: Barry ( 15-02-2009 - † 09-05-2018 )
:zwartpootje: Bliss
:zwartpootje: Biezjoe

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Bob wordt vaak gegrepen, iemand tips?

Ongelezen berichtdoor Romke » 10/06/15 12:37

Gedragsdeskundige mee laten kijken, en tot die tijd zou ik niet ergens gaan lopen waar de kans groot is dat je andere honden tegenkomt.
50% van de wandelingen is echt enorm veel, en wat jezelf al schrijft eerdaags kan zijn gedrag gaan omdraaien

Iemand mee laten kijken is vaak heel helpend, die kan beter aanwijzingen geven wat wel/niet te doen dan zo op tekst gebaseerd

corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Berichten: 1041
Lid geworden op: 01/11/09 15:40
Locatie: Kapelle

Re: Bob wordt vaak gegrepen, iemand tips?

Ongelezen berichtdoor corretje » 10/06/15 22:11

Dat vind ik ook wel vaak en sneu voor Bob. Ik zou ook goed naar zijn houding kijken en naar de houding van de andere hond. Misschien dat je het kan voorkomen. En is het met alle rassen zo of met bepaalde rassen. En een gedragstherapeut inschakelen.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Re: Bob wordt vaak gegrepen, iemand tips?

Ongelezen berichtdoor Muiske » 11/06/15 10:02

Ok, bedankt voor de tips. Ik wil sowieso al een GT gaan inschakelen ivm zijn rij gedrag, kan ik dit hopelijk ook mooi meenemen.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Bob wordt vaak gegrepen, iemand tips?

Ongelezen berichtdoor Romke » 11/06/15 13:46

Succes ermee, kan maar zo met elkaar te maken hebben en zal prima te combineren zijn

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: Bob wordt vaak gegrepen, iemand tips?

Ongelezen berichtdoor Milou » 11/06/15 14:55

Misschien heeft Bob er wel een gewoonte van gemaakt om een bepaalde houding aan te nemen waardoor hij gegrepen wordt? Dus goed dat je een GT mee laat kijken. Ik ben heel benieuwd wat hij/zij denkt en wat je kan doen om het te verbeteren.
Ik zou het op het moment wel zoveel mogelijk proberen te voorkomen door hem aan te lijnen als je een andere hond ziet en door dat de eigenaren van de andere hond ook te vragen. En wanneer je hem aanlijnt de aandacht op je vestigen met lekkers, zodat het geen spanning oplevert, maar als een positief iets wordt gezien. Succes.
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997

esmoezie
Speurneus
Speurneus
Berichten: 5512
Lid geworden op: 18/05/09 13:35
Locatie: ZO-Brabant

Re: Bob wordt vaak gegrepen, iemand tips?

Ongelezen berichtdoor esmoezie » 12/06/15 11:41

Heel herkenbaar. Ik zou proberen te voorkomen dat dit nog vaker gebeurd. Wandelen waar je geen andere honden tegenkomt of alleen in aangelijnde gebieden?
Keo was een lieverd, maar is veel minder tolerant geworden nadat hij een aantal keer is gegrepen.
Zijn houding/zijn luchtje... Iets maakt dat andere honden hem niet mogen.
Kies wel een goede gedragstrainer die wil kijken naar de signalen van jouw hond. Dus dat het geen gedwongen contact maken met andere honden wordt, terwijl Bob daar gespannen van wordt (is bij mij misgegaan enkele weken terug ;-) )
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015

Gebruikersavatar
Susan78
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 853
Lid geworden op: 18/01/13 16:45
Locatie: Halfweg

Re: Bob wordt vaak gegrepen, iemand tips?

Ongelezen berichtdoor Susan78 » 29/06/15 14:02

Jeetje, arme jullie!! Zo is samen wandelen geen ontspannen bezigheid meer.. :( Hoop dat de GT goeie tips heeft voor jullie!
:bruinkopje: Lex 27-02-2003 (overleden op 28-11-2014) voor altijd in ons hart..
:blondkopje: Joep (Wise Tails Lucky Boy) 21-05-2012

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Re: Bob wordt vaak gegrepen, iemand tips?

Ongelezen berichtdoor Muiske » 08/07/15 16:40

We hebben een gedragstherapeut gevonden en we gaan er volgende week zaterdag mee aan de slag. Nemen dan ook gelijk het rijgedrag mee. Ben benieuwd!
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Gebruikersavatar
Romke
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 807
Lid geworden op: 22/02/14 12:34

Re: Bob wordt vaak gegrepen, iemand tips?

Ongelezen berichtdoor Romke » 08/07/15 20:30

Spannend, hoop dat ze jullie kan helpen

kristies
Speurneus
Speurneus
Berichten: 6143
Lid geworden op: 12/10/06 17:04

Re: Bob wordt vaak gegrepen, iemand tips?

Ongelezen berichtdoor kristies » 12/07/15 20:34

Ben wel benieuwd. Chester is ook nogal eens het slachtoffer.
Echter die loopt er zelf voor weg. Dus komt vaak bij mij lopen als er een andere hond aan komt. Hij gaat het gevecht in ieder geval niet aan.

Als hij bij mij komt lopen lijn ik hem aan en stuur de andere hond weg. Zo heb ik het ooit geleerd. Ik ben Chester zijn baas dus als hij naar mij komt zoekt hij bescherming en is het mijn taak hem te beschermen. Maar goed dat is bij jullie dus anders begrijp ik.

Het rijden zou er natuurlijk zomaar mee te maken kunnen hebben.

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: Bob wordt vaak gegrepen, iemand tips?

Ongelezen berichtdoor Milou » 19/07/15 13:45

En? Hoe is het gisteren gegaan?
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997

Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 792
Lid geworden op: 17/06/11 10:03
Locatie: Breda

Re: Bob wordt vaak gegrepen, iemand tips?

Ongelezen berichtdoor Muiske » 19/07/15 14:04

Je raad het al. Bob gedroeg zich voorbeeldig, haha. We kwamen als eerste een grote leonberger tegen die op Bob ging rijden, normaal gesproken is dat direct ruzie en springt Bob er op. Nu gromde hij zachtjes een keer en bleef hij staan wachten tot de baas hem er af haalde. Verder kwamen we veel jonge honden tegen waar Bob lief mee heeft gespeeld... Begon me al zorgen te maken dat ik voor niets gekomen was, tot we op de terugweg een teefje tegen kwam waar Bob erg in geintresseerd was en opdringerig bij was. Trainster heeft hem uiteindelijk aangeleind en meegenomen. 5 minuten later dachten we dat Bob weer rustig was en weer los kon, niets was minder waar want Bob nam er een spurt tussenuit terug naar het teefje toe. Halve bos door kunnen rennen om Bob weer te halen, maar was wel blij dat hij zijn horkengedrag even getoont had.

We hebben nog wat trainingen te gaan maar conclusie van de trainster was tot nu toe dat Bob wel goed weet hoe de sociale omgangsvormen zijn maar dat hij soms zoals vele labradors een bord voor zijn kop heeft. Vooral bij teefjes tunnelt hij en heeft nergens meer aandacht voor. Enige optie voor ons is dan om hem aan te lijnen en mee te nemen. We hebben verder nog wat tips gekregen om te oefenen met terugkomen en de wandelingen interresanter te maken voor hem.

Volgende week wordt spannend want dan gaan we met zijn vriendinnetje Joy oefenen. Hopelijk krijgen we daar wat tips en tricks voor dat we weer met onze vrienden kunnen gaan wandelen.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015

Gebruikersavatar
Milou
Grote hondenneus
Grote hondenneus
Berichten: 851
Lid geworden op: 21/11/13 12:09
Locatie: in de buurt van Enschede

Re: Bob wordt vaak gegrepen, iemand tips?

Ongelezen berichtdoor Milou » 19/07/15 14:07

Muiske schreef:Je raad het al. Bob gedroeg zich voorbeeldig, haha. We kwamen als eerste een grote leonberger tegen die op Bob ging rijden, normaal gesproken is dat direct ruzie en springt Bob er op. Nu gromde hij zachtjes een keer en bleef hij staan wachten tot de baas hem er af haalde. Verder kwamen we veel jonge honden tegen waar Bob lief mee heeft gespeeld... Begon me al zorgen te maken dat ik voor niets gekomen was, tot we op de terugweg een teefje tegen kwam waar Bob erg in geintresseerd was en opdringerig bij was. Trainster heeft hem uiteindelijk aangeleind en meegenomen. 5 minuten later dachten we dat Bob weer rustig was en weer los kon, niets was minder waar want Bob nam er een spurt tussenuit terug naar het teefje toe. Halve bos door kunnen rennen om Bob weer te halen, maar was wel blij dat hij zijn horkengedrag even getoont had.

We hebben nog wat trainingen te gaan maar conclusie van de trainster was tot nu toe dat Bob wel goed weet hoe de sociale omgangsvormen zijn maar dat hij soms zoals vele labradors een bord voor zijn kop heeft. Vooral bij teefjes tunnelt hij en heeft nergens meer aandacht voor. Enige optie voor ons is dan om hem aan te lijnen en mee te nemen. We hebben verder nog wat tips gekregen om te oefenen met terugkomen en de wandelingen interresanter te maken voor hem.

Volgende week wordt spannend want dan gaan we met zijn vriendinnetje Joy oefenen. Hopelijk krijgen we daar wat tips en tricks voor dat we weer met onze vrienden kunnen gaan wandelen.

Mooi dat jullie uiteindelijk wel wat bruikbare tips hebben gekregen.
Heel veel succes met oefenen! :D
Afbeelding Afbeelding
:zwartpootje: Barry ♂ juni 1985 tot augustus 1997


Terug naar “Gedrag”